اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۳

پذیرش کنتور برق در بورس کالا

براساس این اطلاعیه‌ها، پذیرش کنتور برق شرکت‌های الکترونیک‌افزار آزما، توس فیوز، صنایع سنجش انرژی بهینه‌سازان توس و طرح‌های صنعتی راد نیروی کرمان پس از بررسی مدارک و مستندات در یکصد و نهمین جلسه هیات پذیرش کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت. جواد فلاح مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران درگفت‌وگو کالا خبر از راه‌اندازی معاملات به روش مناقصه در آینده نزدیک خبر داده و گفته بود: با مذاکرات انجام شده، مقرر شده است شرکت توانیر که شرکت‌های توزیع برق‌های منطقه‌ای زیرمجموعه آن بوده و برای زیرساخت‌های توزیع برق خریدهای کالایی انجام می‌دهند در اولین گام و به صورت پایلوت خرید کنتور برق را در قالب معاملات مناقصه وارد بورس کالا نماید که در کنار کنتور، مسیر مناقصات اقلام دیگری مانند کابل، ترانسفورماتور، پایه‌ها و دکل‌های برق برای انجام معاملات، باز خواهد شد. مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران گفت: تا پیش از این، شرکت‌های برق منطقه‌ای برای تامین اقلامی نظیر کنتور در قالب مناقصات، از طریق درج آگهی در روزنامه‌ها و دریافت پاکت‌های پیشنهادات از سوی شرکت‌های کنتورساز، اقدام کرده و در نهایت پس از بازگشایی پاکت‌ها، برنده مناقصه را اعلام می‌کردند اما شرکت توانیر برای استفاده از یک روش مدرن‌تر و بهره‌مندی از حراج الکترونیک به جای روش سنتی پاکتی، پیشنهاد داد معاملات و مناقصه‌های کنتور در بورس کالا انجام شود. فلاح اظهار داشت: در اولین گام باید کنتور شرکت‌های کنتورساز در بورس کالا پذیرش شود که در دو هفته گذشته چهار شرکت کنتورساز تقاضای پذیرش محصول خود را برای معامله در بورس ارایه دادند که پس از مطرح شدن در هیات پذیرش، کنتور این چهار شرکت در بورس کالا پذیرش مورد پذیرش قرار گرفت. در کنار پذیرش کالا، مناقصه گذار و کسانی که تمایل به حضور در مناقصات را دارند باید کد بورس کالا دریافت کنند که برخی شرکت‌های توزیع برق منطقه‌ای که پیش از این در بورس کالا معاملاتی را انجام داده بودند، این کد را داشته و برخی در فرآیند دریافت و اخذ کد قرار گرفته‌اند.

واگذاری سرخابی‌ها در انتظار سازمان خصوصی‌سازی

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان درخصوص عرضه سرخابی‌ها اظهار داشت: مستندسازی و گزارشات مالی، برگزاری مجامع و حسابرسی‌، مستندسازی اموال و املاک ۲ باشگاه به پایان رسیده و تمامی مدارک و گزارشات در اختیار سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است. وی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی به عنوان متولی بازار سهام با سازمان بورس و فرابورس در حال بررسی نهایی موضوع هستند تا در بهترین شرایط استقلال و پرسپولیس را وارد بازار سرمایه کنند. وزیر ورزش و جوانان در ادامه به افزایش بهره مندی مردم ایران از اماکن ورزشی در دوره فعالیت دولت تدبیر و امید اشاره کرد و گفت: سرانه ورزشی کشور با احتساب اماکن ورزشی خصوصی، اماکن ورزشی دستگاه‌های دولتی مختلف و سالن‌های تحت نظر وزارت ورزش و جوانان طی مدت هفت سال گذشته سه برابر شد. سلطانی فر افزود: در ابتدای دولت یازدهم سرانه ورزشی هر ایرانی حدود نیم متر بود که این رقم در حال حاضر به ۱.۵ متر افزایش یافته است. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز دیماه امسال درباره زمان واگذاری سهام دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، در فرابورس گفته بود: علت اعلام نکردن برای تعیین زمان عرضه سهام دو باشگاه به بورس، فراهم شدن اطمینان خاطر به خریداران و سهامداران در بورس است. دژپسند تصریح کرد: وزارت اموراقتصادی و دارایی باید اطمینان حاصل کند که منافع دو باشگاه و سهامداران در عرضه اولیه به بورس حفظ خواهد شد. وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه باید قیمت گذاری دو باشگاه به‌طور کامل و شفاف و اموال و دارایی‌های آنها نیز مشخص شود، افزوده بود: دلایل تأخیر چندساله بورسی نشدن دو باشگاه دولتی استقلال و پرسپولیس دقت در تشریفات قانونی واداری اموال و دارایی‌های دو باشگاه بوده است.

سمت و سوی جدید بازارسرمایه

محمدابراهیم سماوی، مدیر تحلیل گروه صنعتی و معدنی امیر گفت: تغییر دامنه نوسان از چند منظر قابل بررسی است: این تغییر در وهله اول، منجر به اعتماد سازی مجدد می‌شود و بی‌اعتمادی‌ها را کمرنگ می‌کند . از طرفی سرعت و شیب ریزش را کند کرده و ترمزی برای ریزش بازار خواهد بود و به لحاظ روانی اثر مثبتی بر بازار خواهد گذاشت. وی افزود: همچنین این موضوع، تلنگری به سرمایه‌گذاران است که بازار در حالت حباب منفی قرار دارد و قیمت بسیاری از سهم‌ها در حال حاضر پایین‌تر از ارزش ذاتی آنها است . سماوی اظهار داشت: از منظر ادبیات مالی، هرگاه قیمت از ارزش ذاتی خود فاصله بگیرد، می‌گوییم بازار دچار عدم تعادل شده است . زمانی که قیمت‌ها بالاتر از ارزش ذاتی خود باشد بازار دچار حباب مثبت شده و هرگاه قیمت‌ها کمتر از ارزش ذاتی باشد بازار حباب منفی دارد . این کارشناس بازار سرمایه گفت: از اوایل تا اواسط تابستان، در اکثر سهم‌ها شاهد عدم تعادل قیمتی مثبت بودیم که یکی از عوامل آن افزایش ضریب نفوذ در بازار سرمایه بود و بسیاری از افراد عادی بی‌محابا در بازار سرمایه‌گذاری کرده و فعال بودند و شیرینی سودهای چند ده درصدی و بعضا چند صددرصدی را چشیده بودند وی با اشاره به اینکه از لحاظ مبانی اقتصادی و مالی، رشد مداوم و قیمت‌های بالا، هیچگاه ادامه نخواهد یافت و نهایتا قیمت‌ها به تعادل خواهند رسید، افزود: اواسط مرداد، اختلاف دیدگاه برخی دولتمردان درخصوص پالایش یکم تلنگری در بازار بود که اعتمادها به بازار را کم رنگ کرد و منجر به ریزش شد.

مصوبه تغییر دامنه نوسان سهام یک ماهه اجرا می‌شود

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تصمیم محدود سازی دامنه نوسان و برخی دیگر از تصمیمات سازمان و شورای عالی بورس را موجب مثبت شدن جو چند روز اخیر در بازارسرمایه دانست. اسلامی بیدگلی با بیان اینکه مفهوم «دامنه نوسان» به تازگی در بورس ایجاد شده است، ادامه داد: در شرایط عادی ارزش شرکت‌ها بیش از یک میزان، کاهش یا افزایش پیدا نمی‌کند که این میزان برای شرکت‌های بورسی 5درصد بوده است. اسلامی افزود: در زمانی که نگرانی‌های جدی برای کاهش ارزش سهام ایجاد شد، رفتارهای هیجانی بیش از رفتارهای بنیادی بر معاملات تاثیر می‌گذاشت و لذا پیشنهادِ کاهش دامنه نوسان جدی شد. وی خاطرنشان کرد: بسیاری از فعالان بازار سرمایه از جمله بنده معتقدیم کلا دامنه نوسان باید تعادل بخشی را سهل نماید. اسلامی در عین حال گفت: در دورانی که رفتارهای هیجانی بیشتر بود و کاهش قیمت سهام ناشی از اخبار سیاسی و جو اقتصادی صورت می‌گرفت، مجددا پیشنهاد کاهش دامنه نوسان مطرح شد که منفی و مثبت 2درصد را در بر گرفت. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: در نهایت قرار شد دامنه منفی که کاهش قیمت‌ها را نشان می‌دهد به منفی دو درصد کاهش یابد و دامنه مثبت نیز به مثبتِ 6درصد برسد تا سیگنالی بلندمدت برای باز شدن دامنه نوسان باشد. اسلامی افزود: وقتی دامنه کاهش می‌یابد، چالش فزونی می‌گیرد. اما اگر اتفاقی درباره یک صنعت یا شرکت بیفتد که نیاز به کاهش 15 درصدی داشته باشیم چه اتفاقی می‌افتد؟ در اینجا بسیاری فعالان بورس مخالف اتخاذ تصمیم بر اساس دامنه نوسان هستند و معتقدند وقتی دامنه نوسان وجود ندارد، رسیدن سهام به قیمت ذاتی، سریع‌تر انجام می‌شود. وی ادامه داد: وقتی دامنه نوسان کاهش یابد ممکن است به کاهش نقد شوندگی سهام منجر شود؛ اما تصمیم محدود کردن دامنه نوسان در برخی دیگر از بورس‌های دنیا نیز وجود دارد، برای کوتاه‌مدت اتخاذ می‌گردد. اسلامی به بیان دیگر این تصمیم را به معنای اعمالِ نوسان دامنه محدود برای بلندمدت در بازار سرمایه ندانست و گفت: در این میان بیشتر معاملات ناشی از رفتارهای هیجانی بود و حتی وقتی خبر خوبی برای یک شرکت اعلام می‌شد، بدلیل جو روانی منفی در بازار، سهام‌های مطلوب نیز با کاهش قیمت روبرو شد. این فعال بازار سرمایه گفت: تصمیم محدود سازی دامنه نوسان یکماهه است و به نظر می‌رسد با توجه مجموعه تصمیماتی که سازمان بورس اوراق بهادار و شورای عالی بورس گرفتند، جو چند روز اخیر را در بورس مثبت کرده است. اسلامی ابراز امیدواری کرد بازار هرچه سریع‌تر به تعادل برسد و تصمیمات بهتری درباره دامنه نوسان اتخاذ گردد. وی خاطرنشان کرد: نوسانات در ذات بازار سرمایه است ولی بخشی از آن ناشی از اتفاقات بیرونی می‌باشد. اسلامی همچنین افزایش و کاهش قیمت دلار و برخی انتظارات از بورس را خارج از اختیار ارکان فعال در بازار سرمایه دانست و گفت: دولت باید تصمیماتی در جهت ثبات کلی اقتصاد بگیرد تا ثبات را به بازار سرمایه هم باز گرداند.

تحول در تامین مالی مسکن با بورس

مهدی طغیانی، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری جهت تامین مالی ساخت واحدهای مسکونی گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی در حوزه مسکن همواره در کشورهای مختلف دنیا وجود داشته است چرا که بحث سرمایه‌گذاری و تامین مالی در حوزه ساخت مسکن را نباید صرفاً به بانک‌ها محدود کرد. تجربه‌های نا موافق زیادی از تامین مالی ساخت مسکن از طریق بانک‌ها در پروژه‌های بزرگی مانند مسکن مهر و مسکن اجتماعی داریم. این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تامین منابع مالی ساخت مسکن از طریق بانک‌ها عوارض مختلفی برای اقتصاد کشور به همراه دارد اضافه کرد: فعال شدن صندوق‌های سرمایه‌گذاری به صورت صندوق پروژه درحوزه تولید مسکن و جمع کردن سرمایه‌های خرد مردم می‌تواند بسیار مفید باشد ضمن اینکه مانند تامین مالی بانکی عوارضی مانند تورم زایی ندارد، چرا که خلق پول نمی‌کند. نماینده مردم اصفهان ادامه داد: ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی، موجب تنوع بخشی در حوزه تامین مالی مسکن می‌شود. متاسفانه حوزه تامین مالی در کل زمینه‌های اقتصادی ایران به ویژه مسکن متنوع نیست و بیشتر متکی به مسائل بانکی است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: تصویب ماده (۵) طرح جهش تولید و تامین مسکن را می‌توان تحولی در تامین مالی مسکن از طریق بازار سرمایه دانست و نتیجه آن هم با جذب سرمایه‌های خرد و کمک هر چه بیشتر بازار سرمایه به ساخت مسکن در کشور خواهد بود.

سهام وال استریت ریخت

در وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۴ درصد ریزش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۱ هزار و ۳۱۳.۶۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۲۲ درصد کاهش تا سطح ۳۹۰۱.۰۳ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۰۴ درصد کاهش در سطح ۱۳ هزار و ۹۵۵.۴۵ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۵۲۸.۷۲ واحد بسته شد. 

 

 

ارسال نظر