مشکل ادامه‌دار سهام عدالت

۱۳۹۹/۱۱/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۷۱
مشکل ادامه‌دار سهام عدالت

گروه بورس|

طی هفته گذشته نشست خبری سهام عدالت با موضوع برگزاری مجامع الکترونیکی شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی برگزار شد و براساس آن مقرر شد روز 20 اسفندماه به صورت سراسری انتخابات اعضای هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت استانی انجام شود. طبق اعلام معاونین وزارت اقتصاد (معاون توسعه مدیریت و رییس سازمان خصوصی‌سازی) این انتخابات به صورت سراسری الکترونیکی و طی 6 روز از طریق سامانه سجام انجام خواهد شد.

اما موضوع قابل توجه اینجاست که تقریبا حدود 30 میلیون نفر روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده‌اند و با توجه به این موضوع که سهام عدالت میان 49 میلیون نفر توزیع شده است، بدین‌ترتیب حدود 19 میلیون نیز از متقاضیان از روش غیرمستقیم استفاده کرده‌اند. وزارت اقتصاد معتقد است برای رسمیت یافتن این انتخابات بهتر است بیش از 50 درصد سهامداران در رای‌گیری شرکت داشته باشند. بر این اساس از مشمولان خواسته شده طی یک ماه آتی برای انتخاب اعضای هیات مدیره شرکت‌های سهام عدالت استانی در سجام ثبت نام انجام دهند. همچنین تا کنون بیش از 1000 نفر برای حضور در هیات مدیره شرکت‌های مذکور تقاضا ارایه کرده‌اند که بایستی صلاحیت آنها احراز شود.

همچنین بیش از 30 شرکت از پرتفوی سهام عدالت در بورس پذیرش شده‌اند و 13 شرکت نیز هنوز وارد بورس نشده‌اند. از سوی دیگر 27 شرکت سهام عدالت استانی در تابلوی معاملاتی بورس قرار دارند و عمدتا معامله‌ای در آنها انجام نشده و با صفوف فروش پی در پی مواجه هستند. 3 شرکت سهام عدالت استانی نیز به زودی در تابلوی معاملاتی بورس ثبت خواهند شد.

حال سوال اصلی اینجاست که بهتر نبود به جای اینکه ابتدا شرکت‌ها در بورس عرضه شوند و روزها بدون انجام کمترین معامله با صفوف فروش عجیب و غریب رو به رو شوند ابتدا اعضای هیات مدیره اصلی انتخاب می‌شدند تا وضعیت شرکت‌های مذکور سروسامان منظم‌تری به خود بگیرد. عسگری، معاون وزیر اقتصاد نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: در این خصوص کسب تجربه انجام شده است. بالاخره قرار است تجربه و درس بیاموزیم و تجربه قبلی برای توزیع شرکت‌ها در شهرستان‌ها تجربه خوبی نبود. بر همین اساس قرار شد در قالب شرکت‌های استانی ساماندهی مجدد انجام شده و شرکت‌ها در بورس پذیرش شوند.

در روش پیشین خود مردم در انتخاب مدیران هیچ نقشی نداشتند اما با رویکرد جدید مردم در انتخاب مدیران و مدیریت شرکت‌های سهام عدالت استانی نقش آفرینی خواهند کرد. بنابراین چیز خارق العاده‌ای از دست نرفته است و نکته اساسی اینجاست که عرضه شرکت‌ها ربطی به انتخاب اعضای هیات مدیره ندارد. توجه به این نکته نیز ضروری است، آن دسته از افرادی که روش مستقیم آزادسازی سهام عدالت را انتخاب کرده بودند طی ماه‌ها و هفته‌های گذشته به راحتی می‌توانستند حداقل 60 درصد سهام خود را در قیمت‌های بسیار مناسب و با سود خوب به فروش برسانند. امکانی که با این صف‌های فروش سهام عدالت استانی بعید است برای 30 میلیون نفری که روش غیر مستقیم آزادسازی را انتخاب کرده‌اند، فراهم شده باشد.

     معاش زندگی و سهام عدالت

اگر وضعیت افرادی که دارای سهام عدالت هستند را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که این دسته از افراد در گروه‌های متوسط و ضعیف قرار دارند و سود سهام عدالت می‌تواند زندگی این گروه را کمی تغییر دهد. شیوع ویروس کرونا باعث شد که بسیاری از افراد شغل خود را از دست بدهند یا درآمد پایینی داشته باشند در نتیجه این گروه از هر طریقی به تامین معاش خانواده خود اقدام می‌کردند که سهام یکی از این راه‌ها بود اما؛ متاسفانه هزینه‌های سجامی شدن تا هفته‌های گذشته و پرداخت نشدن سودها به یک مشکل عظیم برای سهامداران تبدیل شده است. 

سجامی شدن هزینه بالایی برای سهامداران سهام عدالت به یادگار داشت و بسیاری از سهامداران نسبت به موضوع اعتراض داشته و دارند، به گونه‌ای که نیمی از هشتگ‌های مهم فضای مجازی را مساله بورس و سهام عدالت پوشش داده است. این مطالب طی ماه جاری بیشترین بازدید را در فضای مجازی به خود اختصاص داده و نشانگر وضعیت نابسامان سهام عدالت و سجامی شدن این سهامداران است.

«برای شرکت در مجمع سهام عدالت یک لینکی دادن که اصلا باز نمیشه. سه روزه دارم میرم کافی نت ولی هر چی تلاش می‌کنیم اصلا نتیجه نمیگیریم و این درحالی است که کرونا بیداد می‌کند و دریافت سود سهام را منوط به شرکت در مجمع نموده‌اند»

«بعضی‌ها کلاهبرداری کردن. ملت حتی اعتماد ندارن آنلاین ثبت نام کنن واسه همین میرن تو صف اینترنت هم که اینقدر ضعیفه که نگم براتون بهتره»

«از یه طرف دولت میگه فاصله اجتماعی داشته باشید از طرف دیگر میگه برید تو پست بانک‌ها احراز هویت کنید»

«اینترنت به قدری ضعیف هست که نمیشه کاری انجام داد ملت حق دارن میرن تو صف وایمیستن.. از بدبختیشونه نه از شکم سیری و‌گر نه همه میدونن سال ۱۴۰۰نزدیکه ولی ملت سود سهام ۱۳۹۸رانگرفتن اینا همه از بی کفایتی مسوولان هست که هر کدام جیب خودشون رو نگاه میکنن نه شکم و جیب ملت روا»

«برای افراد بزرگسال فقط با گوشی احراز هویت میشه ولی برای زیر ۱۸ سال حتما باید بری دفتر پیشخوان»

«برای روستایی‌ها خیلی سخته آدمایی هستند دو روزه میرن تو صف وایمیستن هنوز موفق به ثبت نام نشدن.۵۰تومان هزینه ثبت نام ۲۵ تومن ثبت نام و ۲۵ احراز هویت. بماند علافی و کرایه ماشین. چه اوضاعی شده تو شهرای کوچک و روستاها. بعد میگن کرونا هست رعایت کنید.»«صد تومن بابت سجام و احراز هویت میگیرن و هشتاد تومن واریز میکنن فقط یه سودی میکنن از جیب مردم»پس از انتشار این اخبار و هزینه‌های سرسام آور سهام عدالت حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری در روز 20 بهمن ماه گفت: همه هموطنان به ویژه مشمولان سهام‌عدالت می‌توانند از طریق وبسایت سجام وارد شوند و ثبت نام و احراز هویت رایگان شوند و نیازی به مراجعه به دفاتر کارگزاری و دفاتر پیشخوان نیست. بدین‌ترتیب هزینه سجام رایگان شد اما هنوز هم برخی افراد با توجه به اخبار قبلی از سهامداران کم تجربه سهام عدالت سوءاستفاده می‌کنند و هزینه‌های بالایی برای برخی از دارندگان این سهام پدید می‌آورند.

    زمان پرداخت سود سال 98 مشخص نیست

حسین فهیمی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره زمان واریز سود سال ۹۸ سهام عدالت می‌گوید: امکان واریز سود سهام عدالت افرادی که روش سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی وجود دارد. هر کدام از ۳۶ شرکت سرمایه‌گذاری استانی و ناشران بورسی که برای واریز سود مشمولان سهام عدالت، شرکت سپرده گذاری مرکزی را انتخاب کرده باشند این سود براساس شماره حساب اعلام شده در سجام واریز خواهد شد.فهیمی اظهار می‌کند: اگر چنانچه مشمول سهام عدالت بخواهد سود خود را به صورت متمرکز دریافت کند و خود به دنبال سود شرکت‌ها نرود تنها راه این اقدام، ثبت‌نام در سامانه سجام است تا از این طریق قادر باشیم سود سهامداران را پرداخت کنیم. مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه سود سهام عدالت تا پایان سال جاری به حساب سهامداران واریز می‌شود یا خیر، می‌گوید: این موضوع بستگی به فعالیت شرکت‌ها دارد، هر کدام از شرکت‌های سهام عدالت که برای پرداخت سود، شرکت سپرده‌گذاری را انتخاب کنند و اقدامات لازم را برای این فعالیت انجام دهند، سود سهامداران را تا پایان سال پرداخت می‌کنیم.فهیمی خاطرنشان می‌کند: اکنون بالغ بر ۱۲۰ شرکت حاضر در بورس، سود خود را از طریق شرکت سپرده گذاری برای سهامداران واریز کرده‌اند و امسال بالغ بر ۲۷ میلیون نفر از طریق سامانه جامع توزیع سود، سود سالانه را دریافت کرده‌اند. مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند باید هرچه زودتر نسبت به ثبت نام در سجام اقدام کنند.

   اعطای کارت اعتباری بی‌نتیجه ماند

نعمتی، مدیر روابط عمومی سپرده‌گذاری مرکزی، در رابطه با وضعیت فعلی کارت‌های اعتباری سهام عدالت، اظهار داشت: مسوولان سپرده‌گذاری مرکزی با بانک‌ها به منظور تقویت زیر ساخت کارت‌های اعتباری جلساتی را برگزار کرده‌اند اما هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده است. شایان ذکر است، نه تنها اعطای کارت اعتباری در هفته‌ای که گذشت عملیاتی نشد بلکه مورخ ۱۷بهمن ۹۹ محمد علی دهقان دهنوی رییس سازمان بورس در رابطه با کارت اعتباری سهام عدالت اظهار کرد: با تصویب هیات مدیره سازمان بورس قرار شد از هفته سوم بهمن ۹۹ روند اعطای کارت اعتباری عملیاتی شود.

 

ارسال نظر