بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۹۰۱

بازگشت تعادل به بورس با تصمیمات جدید شورای عالی بورس

ماشاالله عظیمی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایرنا گفت: در جلسه روز گذشته شورای عالی بورس، تصمیمات مثبتی اتخاذ شد که می‌تواند بر تغییر مسیر معاملات بازار به سمت روند صعودی تاثیرگذار باشد. وی با بیان اینکه اکنون همه تلاش مسوولان حاضر در بازار سرمایه و اعضای شورای عالی بورس در جهت بهبود بخشیدن روند معاملات بازار سهام و کاهش ضرر و زیان‌های احتمالی سهامداران است، افزود: تصمیمات اتخاذ شده در جلسه شورای عالی بورس می‌تواند کمک کننده به سهامداران خرد باشد. عظیمی تاکید کرد: امیدواریم تغییرات جدید اعمال شده بتواند معاملات بازار را به تعادل برساند و سهامداران را از نگرانی روند اصلاحی پرشتاب شاخص بورس خارج کند. عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: با وجود ریزش سنگینی که شاخص بورس تجربه کرده است اما به نظر می‌رسد همچنان بازار سهام در مقایسه با سایر بازارهای سرمایه‌گذاری بازاری مناسب، قابل اعتماد و مفید برای سرمایه‌گذاری باشد. وی با اشاره به دلایل تاثیرگذار در ورود شاخص بورس به روند اصلاحی شدید گفت: افراد و مسوولان که با نیت خیر و از روی دلسوزی اقدام به تصمیم‌گیری و دخالت در معاملات بازار کردند به‌شدت بر روند بازار تاثیرگذار بودند و باعث شدند تا بازار از مسیر اصلی معاملات خود خارج شود. عظیمی برای توصیه به سهامداران گفت: اکنون و در وضعیت فعلی نمی‌توان توصیه دقیقی را به سهامداران کرد اما بهتر است سرمایه‌گذاران با دقت بیشتری اقدام به ورود سرمایه‌های خود در بازار کنند و از این فرصت‌ها نهایت استفاده را داشته باشند. عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: بازار اکنون قابل پیش‌بینی نیست و بهتر است اقدامی برای ایجاد تعادل بخشی در بازار از طریق انتشار و ورود اخبار مثبت به بازار پیش آید تا از این طریق روند معاملات تغییر کند.  شنبه شب و بعد از جلسه شورای عالی بورس محمدعلی دهقان دهنوی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار از تصویب چهارموضوع مهم خبر داد. تغییر دامنه نوسان از جمله تصمیمات مهم جلسه بود و قرار بر این است تا دامنه نوسان خرید و فروش سهام از روز شنبه ۲۵ بهمن ماه به منفی دو و مثبت ۶ درصد تغییر کند.

کلاف سردرگم  وراث سهام عدالت

محمدرضا پوررضایی، مشاور اجرایی سهام عدالت در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: در شرایط عادی اگر کسی از دنیا برود، وراث پس از گذراندن مراحل انحصار وراثت می‌توانند با مراجعه به دفاتر پیشخوان دولت، سهام متوفی را به ارث ببرند. وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ روشی برای انتقال سهام عدالت متوفیان وجود ندارد، ادامه داد: اما برای سهام عدالت به دلیل شیوع کرونا، انتقال سهام عدالت به وراث در دفاتر پیشخوان متوقف شده و قرار است سامانه‌ای ایجاد شود تا پس از آنکه کارهای انحصار وراثت انجام شد، مدارک در آن سامانه بارگذاری شود. سپس تمام مدارک به قوه قضاییه ارسال می‌شود و وضعیت وراث مشخص می‌شود و ما نهایتاً کار تقسیم سهام را انجام می‌دهیم؛ این یک فرآیند الکترونیکی کامل است. مشاور اجرایی سهام عدالت با اشاره به دلیل راه نیفتادن این سامانه گفت: کارهایی را که ما باید انجام دهیم کامل است، اما کارهایی که سایر ارگان‌ها باید انجام دهند هنوز به اجرا نرسیده است.

نوسانات اقتصادی  چالش سازمان بورس

سعید اسلامی بیدگلی، عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با سنا به مشکلاتی که نهاد ناظر بازار سرمایه با آن روبه‌رو است، اشاره کرد و گفت: همه ما می‌دانیم که بازار سرمایه طی ۲ سال اخیر فراز و فرود زیادی داشته و مهم‌ترین موضوع یا تحول این بازار هم افزایش ضریب نفوذ در سطح جامعه است. وی افزود: بازار بسیار بزرگ شده و نوسانات اقتصادی کلان کشور از مهم‌ترین عوامل نوسانات بازار سرمایه به شمار می‌رود. البته این نوسانات در اختیار مجموعه ارکان بازار سرمایه و رییس سازمان بورس اوراق بهادار هم نیست، اگر چه که رییس سازمان باید بتواند به نفع بازار سرمایه قوانین و مقررات را تا جایی که امکان دارد تغییر دهد، اما به‌طور کلی چالش ادامه‌دار بودن نوسانات اقتصادی از جمله مهم‌ترین چالش‌های سازمان بورس اوراق بهادار، مجموعه بازار سرمایه کشور و سرمایه‌گذاران است. عضو شورای عالی بورس بیان کرد: موضوع حائز اهمیت بعدی، این است که رییس جدید در دوره‌ای منصوب شد که بازار یک صعود و نزول بسیار بزرگ را پشت سر گذاشته و هیجانات روانی هنوز به نسبت زیاد است و کنترل این هیجانات نیاز به سیاست‌گذاری در سطح ریز ساختار بازار دارد و این امر، کمی کار را پیچیده می‌کند. اسلامی بیدگلی با اشاره به نزدیکی زمان انتخابات ابراز داشت: بازار سرمایه این روزها اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده و از همین رو، اظهارنظرهای سیاسی گروه‌ها و افراد مختلف سیاسی را شاهد خواهیم بود. این موضوع یک چالش برای رییس سازمان در جهت تدوین قوانین و مقررات است چرا که در سال‌های گذشته معمولا نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نهادهای مختلف اینگونه ریز و جزیی نسبت به بازار اظهارنظر نمی‌کردند. باید توجه داشت هر اتفاقی که منجر شود وزن تخصصی تصمیم‌گیری کاهش پیدا کند در بلندمدت حتما به بازار سرمایه آسیب جدی وارد می‌کند. عضو شورای عالی بورس به سمت و سوی بازار تا پایان سال اشاره کرد و گفت: تحلیل بازار و پیش بینی آن کاری دشوار است زیرا بخشی از مردم نگاه کوتاه‌مدتی در بازار دارند و البته بازار تحت تاثیر اقتصاد کلان و سیاست است. مساله انتظارات در مورد نرخ برابری ارز و همچنین تکلیف نامعلوم بودجه، بازار سرمایه را در انتظار گذاشته است، اما به‌طور کلی بازار سهم‌هایی داردکه ارزشمند هستند و گزارش‌های مطلوبی از شرکت‌ها به بازار منعکس می‌شود. در مجموع، فرصت سرمایه‌گذاری زیادی در بازار وجود دارد اما اخبار سیاسی و انتظارات ارزی می‌تواند در برخی از بخش‌ها فرصت سرمایه‌گذاری را کمرنگ کند.

 

ارسال نظر