بازارسهام

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۵۸

دولت سهامداران بورس را  رها نکند

محسن علیزاده، عضو ناظر مجلس در شورای عالی بورس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: چندی پیش رییس دفتر رییس‌جمهور اشاره کردند که مجلس در بورس دخالت نکند ما خودمان مشکلات بورس را رفع می‌کنیم، خواسته ما هم همین است، ما تاکید داریم هنگامی که دولت مردم را به سرمایه‌گذاری در این بازار دعوت می‌کند باید از سرمایه‌گذاران حمایت کند. وی افزود: بورس به یک توپ سرگردان در زمین فوتبال دولت تبدیل شده است که بازیکنان این زمین وزرا و مسوولان این حوزه هستند، هر شخصی که از راه می‌رسد حتی در برخی موارد مجلس بدون اینکه هدفی برای گل زدن داشته باشد به این توپ ضربه‌ای می‌زند و این توپ به سمتی پرتاب می‌شود، این امر هم برای بازار سرمایه اتفاقی ناخوشایند است. نماینده مردم سپیدان در مجلس تصریح کرد: دولت یک وظیفه جدی برعهده دارد و آن هم حراست و صیانت از سرمایه سهامداران است، زمانی که مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس دعوت می‌کند نباید آنها را رها کند، رییس‌جمهور باید به عنوان یک راهبر همه وزرای کابینه را برای رفع مشکل این بازار و حمایت از سرمایه‌گذاران موظف کند، حمایت از این بازار هم نباید صرفا در حد شعار باشد باید این مهم را به صورت علنی و جدی شاهد باشیم.

پنج ستاره‌های بازار سرمایه

درجه‌بندی براساس شیوه نامه درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسسه رتبه‌بندی اعتباری برهان صورت گرفته است و پنج صندوق توانستند در هر سه دوره، بالاترین درجه رتبه‌بندی موسسه برهان یعنی نشان «پنج ستاره» (MFR-۵) را دریافت کنند. سه صندوق از جمع برترین‌ها در گروه صندوق‌های سهامی قرار می‌گیرند و دو صندوق دیگر بادرآمد ثابت هستند. صندوق‌های آسمان آرمانی سهام شرکت سبدگردان آسمان با نماد آساس، هستی بخش آگاه سبدگردان آگاه با نماد آگاس و باران کارگزاری بانک کشاورزی، صندوق‌های در سهام لیست رتبه‌بندی برهان بوده‌اند. صندوق‌های با درآمد ثابت گسترش فردای ایرانیان کارگزاری بانک آینده و سپهر تدبیرگران کارگزاری تدبیرگران فردا، دیگر صندوق‌های پنج ستاره این فهرست رتبه‌بندی هستند که در گروه صندوق‌های با درآمد ثابت قرار می‌گیرند. درجه‌بندی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری، توسط برهان بر اساس این شیوه‌نامه انجام می‌شود. درجه‌بندی عملکرد صندوق‌ها، مبتنی بر یک مدل کاملاً کمّی است و طوری طراحی شده است که سرمایه‌گذاران را قادر سازد عملکرد گذشته هر صندوق را پس از تعدیل بر مبنای ریسک، در مقایسه با صندوق‌های همتای خود ارزیابی کنند. درجه‌بندی عملکرد صندوق سرمایه‌گذاری بر اساس بازدهی تعدیل شده بر مبنای ریسک و مقایسه آن با گروه‌های همتا در دوره‌های مشابه انجام می‌شود. این درجه‌بندی، یک بار با لحاظ ریسک تمرکز و یک‌بار بدون لحاظ ریسک تمرکز تعیین و در ادوار سه ماهه به روز رسانی می‌شود. برهان، صندوق‌ها را از نظر عملکرد به پنج دسته درجه‌بندی می‌کند که بالاترین درجه، «پنج ستاره» (MFR-۵) و پایین‌ترین درجه، «تک ستاره» (MFR-۱) است. ریسک تمرکز ناشی از تمرکز سرمایه‌گذاری در تعداد کمی از شرکت‌ها یا صنایع است. برهان صندوق‌ها را از نظر ریسک تمرکز به پنج دسته از ریسک تمرکز خیلی زیاد تا ریسک تمرکز خیلی کم، طبقه‌بندی می‌کند.

«مارکت ایمپکت»  گامی برای تعادل بورس

امین دامچه، مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری کاریزما، در گفت‌وگو با سنا اظهار کرد: در تعریف «مارکت ایمپکت» می‌توان گفت سرمایه‌گذاران به عنوان شخص حقیقی یا حقوقی اگر بیش از حدنصاب مشخص شده قصد فروش یک سهمی را داشته باشند، باید آن را بطور بلوکی و در بازاری دیگر انجام دهند. مارکت ایمپکت به نوعی همان معاملات بلوکی بطور عادی است. در دنیا حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد از معاملات به این شکل انجام می‌شود؛ البته به نظر من در بازار ایران این حجم مقداری پایین‌تر و نحوه انجام معامله نسبت به معاملات عادی دشوارتر خواهد بود. دامچه تاکید کرد: بازار از پاییز سال گذشته تا تابستان ۱۳۹۹ با رشد زیادی همراه بود و از آن زمان بسیاری از سهم‌ها با افت زیادی مواجه شدند. این موضوع تحت تاثیر عوامل زیادی از جمله کاهش قیمت دلار، تعمیم سهامداران در مسائل قیمت‌گذاری فولاد به سایر صنایع و نیز تحت تاثیر عوامل هیجانی و نه بنیادین قرار گرفت. این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: براین اساس، ایجاد مارکت ایمپکت در بازار سبب انتقال فروش‌های سنگین به بازاری دیگر و محدودیت در این نوع فروش‌ها می‌شود که نتیجه آن جلوگیری از زیان به سهامداران در این شرایط است. وی یادآور شد: پیش از این، شرکت‌های حقوقی که اقدام به فروش برخی سهم‌ها می‌کردند، با اخطار و در مواردی تعلیق کد معاملاتی از طرف سازمان بورس مواجه می‌شدند. به نظر می‌رسد با تصویب مارکت ایمپکت، شرایط به خصوص در مورد شرکت‌های حقوقی مطلوبتر از قبل خواهد شد. به نظر من از این طریق حجم‌های سنگینی که حقوقی‌ها به فروش میرسانند، کاهش پیدا می‌کند. مدیر سرمایه‌گذاری شرکت کاریزما توضیح داد: برخی شرکت‌ها بطور خودکار با توجه به حمایت‌هایی که روی تابلو از سهم‌های خود می‌کنند، بطور غیررسمی مارکت ایمپکت را انجام می‌دهند. هدف اصلی این شرکت‌ها این است که سهامدارها از افت قیمت سهم آسیب نبینند. براین اساس، افرادی که سهام آن شرکت‌ها را دارند امیدواری بیشتری نسبت به سهم خود پیدا می‌کنند. دامچه در پایان تاکید کرد: مارکت ایمپکت نیز همین هدف را دارد، تا سهامداران شرکت‌های مختلف به خصوص شرکت‌های خرد از فروش برخی حقوقی‌ها یا اشخاص حقیقی که سهم سنگینی دارند، روی تابلو جلوگیری به عمل بیاورند.

 

ارسال نظر