سقوط بورس با هیجان منفی

۱۳۹۹/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۸۵۷

در معاملات روز شنبه بیش از ۶ میلیارد و ۹۲۳ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۷۰ هزار و ۹۱۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هفت هزار و ۲۰ واحد کاهش به ۴۱۶ هزار و ۱۲۷ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۵۹۱ واحد افت به ۲۷۲ هزار و ۱۴۶ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۱ هزار و ۵۸۰ واحد و شاخص بازار دوم ۶۱ هزار و ۹۵۰ واحد کاهش داشتند. حقوقی‌ها در روز مذکور حدود هزار و ۹۳۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۷هزار و ۷۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۳۱درصد یعنی ۲هزار و ۳۷۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۲۵درصد از کل معاملات شد.  بیشترین تزریق پول حقوقی‌ها در بازارسهام در گروه‌های«بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فلزات اساسی» و «فرآورده‌های نفتی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «ساخت محصولات فلزی» و «فعالیت‌های هنری، سرگرمی و خلاقانه» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. آخرین قیمت ۸۵نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۴۳۴نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، «نماد تولید فولاد سپید فراب کویر» با ۲۴۷ واحد، «پتروشیمی شازند» با ۱۳۵ واحد، «ملی کشت و صنعت و دامپروری پارس» با ۵۹ واحد، «فنرسازی زر» با ۴۱ واحد، «بیمه ملت» با ۴۰ واحد، «آهنگری تراکتورسازی ایران» با ۳۷ واحد و «نورد و قطعات فولادی» با ۳۲ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با دو هزار و ۸۱۴ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با دو هزار و ۵۲۲ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با دو هزار و ۳۶۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با دو هزار و ۱۳۲ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۳۸۴ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با یک هزار و ۲۷۰ واحد و «نفت و گاز پتروشیمی تامین با یک هزار و ۱۲۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. گروه فلزات اساسی هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۰۱ میلیون و ۳۷۴ هزار برگه سهم به ارزش هفت میلیون  و ۷۵۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز حدود ۲۹۴ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۱۳۹ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۵۰۴ میلیون برگه سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۵۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. روز گذشته نمادهای «توزیع داروپخش»، «قاسم ایران»، «مجتمع صنایع لاستیک یزد»، «سیمان ساوه»، «تولیدی و خدمات صنایع نسوز توکا»، «کلر پارس»، «سرمایه‌گذاری پویا» و «فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز شنبه نمادهای «پلیمر آریاساسول»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «سنگ آهن گهرزمین»، «سنگ آهن گهرزمین»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «پتروشیمی تندگویان»، «پتروشیمی زاگرس»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» هم تاثیر منفی بر شاخص این بازار داشتند.

    بی‌ثباتی نوسان در بازارسرمایه

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازارسرمایه درگفت‌وگو با ایرنا به روند فعلی معاملات بورس اشاره کرد و افزود: معاملات بازار سهام در وضعیت فعلی به دو قطب سهام شاخص‌ساز و سهام شرکت‌های کوچک تبدیل شده است که اکنون شاهد نوسان سفته‌بازانه در معاملات سهام شرکت‌های شرکت‌های کوچک در بازار هستیم. مهم‌ترین نکته در روند فعلی معاملات بورس این است که تا زمانی که سهام بزرگ و شاخص‌ساز به ثبات نرسند و حرکت مطمئن صعودی خود را آغاز نکنند کلیت بازار همراه با نوسان خواهد بود. امیرباقری با بیان اینکه نکته‌ای که باید مدنظر داشت ایفای نقش کلیدی نرخ ارز و تورم انتظاری در سهام بزرگ و شاخص‌ساز است، گفت: این سهام وابسته به نرخ ارز هستند و به عنوان مامنی برای پول‌های بزرگ در برابر تورم استفاده می‌شوند. براساس پیش بینی‌های صورت گرفته تا پایان سال آینده به سمت رکود کلی در اقتصاد کشور پیش خواهیم رفت و در این زمان نه تنها بازار سرمایه بلکه همه بازارها با رکودی نسبی همراه خواهند شد و نباید انتظار روندی قوی را در معاملات بازار سهام به صورت کوتاه‌مدت داشته باشیم. وی با تاکید بر اینکه اکنون بیشتر بازار سرمایه تحت تاثیر مسائل سیاسی قرار گرفته است، گفت: بیشتر چشم‌انداز این بازار معطوف به سیاست شده است، زیرا سیاست خارجی با محوریت برجام، تحریم‌ها و آزاد شدن منابع بلوکه ارزی تا حدودی منجر به کنترل نرخ ارز خواهند شد و در کوتاه‌مدت باعث کاهش قیمت ارز و رسیدن آن به نرخ‌های پایین می‌شوند. در این صورت دیگر شاهد شوک‌های ارزی که همیشه کلیت اقتصاد را با تهدید مواجه می‌کرد نیستیم؛ بنابراین با توجه به اینکه تورم رو به کاهش است و نمونه آن را می‌توان در همه بازارهایی سرمایه‌گذاری مشاهده کرد به همین دلیل نباید انتظار روند صعودی پرشتاب را در بازارها داشته باشیم. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسان ایجاد شده در برخی از سهام شرکت‌های بزرگ ناشی از ضعف تحلیل است، گفت: افراد با این تصور که برخی از سهام شرکت‌های بزرگ جزو سهام دولتی هستند و به دلیل حمایت حتمی دولت در مسیر صعودی قرار می‌گیرند اقدام به سرمایه‌گذاری در این سهام می‌کنند، در حالی که رسالت بازار سرمایه تامین مالی است و دولت هم به بازار سرمایه به چشم فضایی برای تامین مالی نگاه می‌کند. بازار سرمایه از چند وقت گذشته به سمت حرفه‌ای شدن حرکت کرده است و دیگر سرمایه‌گذاری در این بازار کار چندان راحتی نیست. امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: کلیت بازار سهام در هفته جاری، نوسانی است و نمی‌توان شاهد روندی قوی در بازار بود، این امر در بلندمدت برای بازار مطلوب است زیرا از طریق ورود خریداران جدید و دست به دست شدن سهام کف‌های قیمتی صورت می‌گیرد و می‌توان مسیرهای جدید را در بازار شاهد باشیم.

 

ارسال نظر