بازار سرمایه

۱۳۹۹/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۷۵۶

مجازات متخلفان بورسی مشخص شد

علی بهشتی، مدیر امور اعضای شرکت بورس تهران در خصوص بسته شدن کدها و اعمال محدودیت برای کدهای سهام‌داری و معامله‌گرانی که در بورس اقدام به سفارش‌چینی و انجام دستورهای نامتعارف می‌کنند، گفت: بیشترین موارد تخلف از جانب معامله‌گران آنلاین و شرکت‌های کارگزاری مربوط به اردرهای زیر 500 هزار تومان است، در حالی که از قبل غیرقانونی بودن این موضع توسط مقام ناظر اعلام شده بود. مدیر امور اعضای شرکت بورس تهران اضافه کرد: با انجام این تخلف، کدهای سهامدارانی که مستقیم و از طریق درگاه‌های آنلاین اقدام به معامله می‌کنند، حدود 10 روز کاری و نیز برای معامله‌گران فعال در کارگزاری‌ها حداقل 5 روز بسته می‌شود؛ البته با توجه به نوع تخلف این تعداد روزها ممکن است بیشتر هم بشود. وی در اشاره به دیگر تخلفات موجود در این حوزه گفت: برخی معامله‌گران، سفارش‌هایی را انجام می‌دهند و در زمان‌هایی مشخص به حذف آنها می‌پردازند. این مورد نیز از تخلفاتی محسوب می‌شود که به موجب آن دسترسی معامله گران توسط نهاد ناظر محدود می‌شود. اردرهای نامتعارف و نیز رِنج کشیدن از دیگر تخلفات در این حوزه است که مانند موارد بالا به بسته شدن دسترسی معاملاتی فرد مذکور می‌انجامد. این کارشناس بازار سرمایه توجه به دو نکته را برای رشد این بازار ضروری دانست و افزود: نخستین نکته به سرمایه‌گذاران و تصمیماتی که در بازارسرمایه می‌گیرند بستگی دارد. در نظر داشته باشید به‌طور قطع داشتن نگاه بلندمدت (دستکم یک سال به بالا) و نیز تشکیل سبد متنوعی از صنایع مختلف به کسب سود در این بازار کمک شایانی می‌کند. همچنین، افزایش آگاهی و دانش در خصوص بازارسرمایه و حضور در دوره‌های آموزشی از منابع موثق از دیگر موارد لازم برای حضور مستقیم در بازارسرمایه است. وی در ادامه خطاب به علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تاکید کرد: اگر فرصت لازم برای افزایش آگاهی در این زمینه ندارید حتما از روش‌های غیرمستقیم برای سرمایه‌گذاری مانند صندوق‌ها و شرکت‌های سبدگردان در این بازار بهره مند شوید.

تامین مالی 1400 هزار میلیاردتومانی از بورس

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: برنامه‌ریزی ما این است که سال آینده 1400 هزار میلیارد تومان از دو بازار پول و سرمایه و نیز سرمایه‌گذاری خارجی تأمین مالی داشته باشیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: تأمین مالی از بورس را سال آینده با ایجاد شرکت‌های سهامی عام و صندوق‌های پروژه پیگیری خواهیم کرد؛ بنابراین سال 1400 سرعت و عمق بیشتری به بازار سرمایه می‌دهیم تا تحقق رقم 1400 هزار میلیارد تومان محتمل‌تر باشد. دژپسند تاکید کرد: امسال سرمایه‌گذاری خارجی خوبی داشتیم اما سال آینده باید قطعاً بیشتر باشد. وزیر اقتصاد در پاسخ به پرسشی درباره کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه گفت: دنبال فرهنگ‌سازی هستیم تا مردم به روش غیرمستقیم در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا تنش‌ها کمتر شود؛ چون این التهابات بیشتر به دلیل سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بورس است. وی تاکید کرد: آمادگی داریم عرضه اولیه‌های زیادی داشته باشیم، اما منتظریم تا حواشی روانی بازار سرمایه حذف شده و این بازار به تعادل برسد. اگر تحلیل‌های کارشناسان بازار سرمایه را مطالعه کنید پیامشان این است که بازار سرمایه در حال عبور از این شرایط است. به گفته وزیر اقتصاد در 9 ماهه امسال سودآوری شرکت‌های بورسی نسبت به مدت مشابه پارسال سه برابر شده است. دژپسند همچنین درباره اظهارات گذشته خود مبنی بر عرضه اولیه بزرگ به مناسبت ولادت حضرت زهرا گفت: من این عرضه اولیه را به صورت مشروط اعلام کرده بودم و بستگی به شرایط بازار دارد و اگر این شرایط نامساعد باشد آن را انجام نمی‌دهیم.

رعایت کف عرضه به بورس؛ مجوز صادرات

روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد جلسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای بررسی طرح تولید پایدار زنجیره فولاد که کلیات آن اخیراً در صحن علنی مجلس تصویب شده، اظهار داشت: هیچ بحثی در خصوص لغو یا به تعویق افتادن طرح مجلس مطرح نیست و فقط باتوجه به اینکه آقای سعدمحمدی به تازگی به عنوان سرپرست معاونت امور معدنی وزارت صمت انتخاب شده، مقرر شد پیشنهاداتی به خصوص برای ماده یک و ۴ طرح از سوی این وزارتخانه به کمیسیون ارایه شود. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس افزود: طرح در دستور کار بررسی کمیسیون است و کار جلو می‌رود و اگر بحث بودجه مطرح نباشد، به احتمال زیاد هفته آینده نیز جلسه‌ای در رابطه با این طرح در کمیسیون خواهیم داشت. وی درباره برخی نگرانی‌ها مبنی بر اینکه طرح مجلس منجر به محدودسازی صادرات فولاد می‌شود، تصریح کرد: در طرح مجلس مطرح شده بود که تولیدکنندگان فولاد همه تولید را در بورس عرضه کنند و اگر مازادی ماند، صادر کنند اما در بررسی‌های اولیه کمیسیون مقرر شد تولیدکنندگان یک کف عرضه‌ای به بورس داشته باشند و بعد از آن امکان صادرات وجود داشته باشد.

 

ارسال نظر