اخبار

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۹۱

بورس تهران با حضور بایدن چگونه خواهد بود؟

یک خبرگزاری قطری الجزیره درخصوص وضعیت بورس تهران نوشت: وضعیت اقتصادی جهان از سال ۲۰۱۹ رو به وخامت رفت و شیوع کرونا نیز شرایط را بدتر کرد. از آن زمان شماری از مقامات ایرانی مردم را تشویق کردند تا در بازار بورس سرمایه‌گذاری کنند. با تشدید فشارهای امریکا و کاهش ارزش ریال، بسیاری از مردم با هدف حفظ ارزش دارایی‌های خود وارد بازار بورس شدند. دولت ایران از ماه مه‌۲۰۲۰ بخشی از سهام شرکت‌های دولتی را در بازار عرضه کرد که استقبال خوبی از آنها شد و شاخص بورس تهران برای نخستین‌بار از یک میلیون واحد گذشت و کمی پس از آن نیز کانال دو میلیون واحدی را پشت سر گذاشت. بورس تهران در حال حاضر حدود ۳۷ درصد از رکورد خود عقب نشسته و همین مساله باعث زیان بخش بزرگی از سهامداران شده است. ریزش سنگین بورس تا جایی ادامه یافت که رییس این سازمان از سمت خود کناره‌گیری کرد. به عقیده برخی از کارشناسان بازار سرمایه، دولت ایران در تشویق مردم به بازار بورس بدون گوشزد کردن ریسک‌های احتمالی اشتباه کرد. با روی کار آمدن دولت بایدن در امریکا انگیزه فعالان برای حضور در بورس کمتر شده است؛ چرا که آنها امیدوار به بازگشت امریکا به توافق هسته‌ای هستند. کاهش انتظارات تورمی نه تنها در بورس که در بازار ارز نیز اتفاق افتاده؛ تا جایی که قیمت هر دلار از حدود ۳۰ هزار تومان به ۲۲ هزار تومان کاهش یافته است. این خبرگزاری قطری در پایان نوشت: در ماه‌های قبل قیمت برخی از سهام بر حسب دلار ۵۰ هزار تومانی قیمت‌گذاری شده بود و تخلیه حباب آنها پس از شکست دونالد ترامپ در انتخابات نقش زیادی در کاهش سنگین شاخص بورس داشته است. پیروزی بایدن این امید را تقویت کرده که اقتصاد ایران شانس مجددی برای بازگشت به عرصه جهانی و تجارت آزادانه‌تر با شرکای خارجی خواهد داشت.

ارایه کارت اعتباری سهام عدالت به روش غیرمستقیم

حسین فهیمی، مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره نحوه پرداخت کارت‌های اعتباری سهام عدالت افزود: اقدامات لازم برای پرداخت کارت اعتباری صورت گرفته است، اما به دلیل برخی ایرادات بین بانک و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، اعلام عمومی نشد با رفع این مشکل از ابتدای هفته آینده دارندگان سهام عدالت می‌توانند به واسطه سهام عدالت خود، کارت اعتباری دریافت کنند. وی ادامه داد: با 7 بانک، تعامل صورت گرفت و بانک ملی پیشگام برای پرداخت کارت‌های اعتباری به پشتوانه سهام عدالت است. مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی گفت: ابتدا سهامداران روش غیرمستقیم سهام عدالت که در سامانه سجام ثبت نام کردند و احراز هویت شدند درخواست بررسی دارایی را به شرکت سپرده‌گذاری ارسال و بعد از بررسی، شرکت سپرده گذاری به بانک ارسال می‌کرد و در نهایت بانک، سقف تضمین را تعیین می‌کرد و دوباره به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شد. وی اضافه کرد: کار‌های اداری بین سپرده‌گذاری و بانک‌ها به‌صورت دستی انجام می‌شد که تصمیم گرفتیم  دارندگان سهام عدالت بتوانند با اپلیکیشن بانک‌ها، درخواست خود را ثبت کنند. فهیمی گفت: دارندگان سهام عدالت که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند باید در سامانه سجام ثبت‌نام کنند و احراز هویت شوند تا بتوانند 60 درصد سهام خود را دریافت کارت اعتباری کنند.

تصمیمی برای آزادسازی سهام‌عدالت نداریم

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند، اما تضمین نمی‌دهد، ضمن اینکه ما با ابزارهایی، چون فروش اوراق تبعی، به نوعی از بازار حمایت کردیم. دژپسند افزود: باید پرده حواشی را کنار بزنیم و واقعیت بازار را ببینیم، آمار‌های ارایه شده از سوی قالیباف اصل، بیانگر این است که نهادسازی و سیاست‌گذاری در بازار سرمایه، صورت گرفته است. وی درمورد استعفای قالیباف اصل گفت: باید به روش‌های مختلف مانع از دامن زدن به حواشی‌ها شویم، زیرا بازار سرمایه ظریف است و با حاشیه‌سازی، دیوار بازار سست می‌شود. دژپسند درباره نحوی جلوگیری از حاشیه‌سازی در بازار سرمایه افزود: نخستین کار در بازار سرمایه این است که با کمک رسانه‌ها و فرهنگسازی، حواشی را کم و در مرحله بعدی از تصمیماتی که باعث حاشیه‌سازی می‌شود خودداری کنیم. نکته بعدی این است که در این زمینه آموزش ببینیم. وزیر اقتصاد ادامه داد: سیاست اصلی بازار سرمایه، نقدشوندگی است و باید از هر عاملی که نقدشوندگی را از بین می‌برد جلوگیری کرد. دژپسند درباره تغییر دامنه نوسان گفت: اگر دامنه نوسان را خیلی کاهش دهیم به معنی تعطیلی بازار سهام است که در هیچ جای دنیا، دامنه نوسان بدین‌گونه نیست حتی در بورس کشور‌های همسایه، دامنه نوسان بیشتری دیده می‌شود. وی افزود: برای افزایش یا کاهش دامنه نوسان، سیاستی نداریم، اما در دستور کار شورای عالی بورس است. وزیر اقتصاد در پاسخ به این سوال که چرا دولت مردم را برای خرید صندوق دعوت کرد، اما از بازار حمایت نکرد؟ تصریح کرد: بازار سرمایه نسبت به بازار ارز و املاک، ارجح است، چون منابعی که وارد بازار سرمایه می‌شود صرف بنگاه‌های تولیدی و افزایش سرمایه، عرضه بیشتر کالا، خدمات و توسعه می‌شود. دژپسند افزود: جمع‌بندی دولت و حکومت این است که بازار سرمایه رکن مهم اقتصاد است و باید هدایت شود البته هیچ‌وقت دولت و حکومت پشت بازار را خالی نکرد، چون زمانی که بازار نزولی شد با ایجاد مصوبات از بازار حمایت کرد و با ورود بنگاه‌های حقوقی، مانع ریزش سهام شد وزیر اقتصاد گفت: دولت از بازار سرمایه حمایت می‌کند، اما تضمین نمی‌دهد ضمن اینکه با ابزارهایی، چون فروش اوراق تبعی به نوعی از این بازار حمایت می‌کند.

 

ارسال نظر