توانمندی اقتصاد با ورود شرکت‌ها به بورس

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۵۸۹

محمدرضا پورابراهیمی داورانی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: در این دوره مجلس شورای اسلامی، به صورت جدی برای اصلاح ساختار بودجه تلاش می‌شود. ظرفیت‌های اقتصادی بسیاری در کشور وجود دارد، به‌طور مثال یکی از راهکارهای اصلاح ساختار بودجه مربوط به حوزه مالیاتی است چرا که در این حوزه عملکرد مناسبی نداشته‌ایم.

پورابراهیمی افزود: توجه به افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای افزایش نرخ مالیات نیست، از سال آینده نرخ مالیات بنگاه‌ها ۵ درصد نیز کاهش می‌یابد بنابراین می‌توان با جلوگیری از فرارهای مالیاتی به اقتصاد کشور کمک کرد. وی با اشاره به لزوم توجه به طرح جامع نظام مالیاتی افزود: رصد دقیق جریان مبادلات اقتصادی و تراکنش‌های بانکی باید مبنای سازمان مالیاتی باشد، با وجود ابلاغ قانون مربوط به پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان اما در این زمینه می‌توان گفت در اجرا، اقدامات مطلوب صورت نگرفته است، به‌طور مثال در کشور دستگاه‌های پایانه‌های فروشگاهی بسیاری وجود دارد که بر اساس گزارش‌ها، تعداد قابل توجهی از صاحبان پایانه‌های فروشگاهی فوت کرده‌اند بنابراین باید پذیرفت در این رابطه شفاف‌سازی دقیق صورت نگرفته است و معمولا دولت‌های مختلف به دلیل اینکه دشواری در این زمینه‌ها وجود دارد، اقدامات جدی انجام نمی‌دهند.

  پذیرش بنگاه‌های بنیاد موقوفات آستان قدس رضوی در بورس

این نماینده مردم در مجلس یازدهم افزود: نرخ بازدهی دارایی‌های وقفی از دارایی‌های غیروقفی کمتر است، در حال حاضر بخش عمده‌ای از شرکت‌های بنیاد در حوزه بورس نیستند. وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه شود که توسعه فعالیت‌های اقتصادی در بازار اولیه باید مورد توجه قرار بگیرد. دولت در زمینه راه انداختن بازار اولیه عملکرد مناسبی نداشته است بنابراین باید اجرای پروژه‌های بزرگ اقتصادی از طریق بازار اولیه در اولویت باشد به‌طور مثال با وجود تحریم، فرآورده‌های نفتی به راحتی صادر می‌شود و نقش پالایشگاه خلیج فارس در این زمینه ملموس است و با مشکل تامین بنزین روبه‌رو نشدیم. وی ادامه داد: از مجموعه اقتصادی آستان قدس رضوی می‌خواهم که شرکت‌های زیر مجموعه را در بورس ببرد چرا که این کار باعث چابکی بیشتر می‌شود البته در این رابطه باید با دولت‌ توافق‌هایی انجام شود تا بنگاه‌های بزرگ ایجاد شود.

  ناترازی موجود در اقتصاد کشور

باید مدیریت شود

وی با بیان اینکه ناترازی موجود در اقتصاد کشور باید مورد رسیدگی قرار گیرد، ادامه داد: در بررسی بودجه، میزان فروش نفت به لحاظ مقداری کاهش یافته است. نکته دیگر اینکه باید توجه شود بخشی از مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها است اما نکته مهم که باید به آن توجه شود نحوه مدیریت اقتصاد است که اگر بر مبنای کارشناسی و استفاده از ظرفیت‌ها باشد در مهار تورم موثر خواهد بود. پورابراهیمی ادامه داد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، پایه‌های مالیاتی جدید مانند مالیات بر خانه‌های خالی همچنین اخذ مالیات از خانه‌ها و خودروهای لوکس مورد توجه قرار گرفته است. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس ادامه داد: بخشی از مسائل بودجه‌ای مربوط به این دولت است و بخشی از مسائل بودجه‌ای مربوط به دولت آینده خواهد بود چرا که در سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست‌جمهوری را در پیش داریم و امیدواریم دولتمردان متخصص، انقلابی و ولایتمدار بتوانند زمینه توسعه بیشتر کشور را فراهم کنند. وی ادامه داد: در حال حاضر بین اعضای دولت اختلافاتی وجود دارد و حتی درباره یک موضوع واحد اقتصادی در تیم دولت نظرها متفاوت است. پورابراهیمی با تأکید بر حمایت از بنگاه‌های اقتصادی افزود: در حوزه اقتصاد وقف باید کارهای بیشتری انجام شود، در حال حاضر نرخ بازدهی دارایی‌های وقفی مطلوب نیست، حتی در کشورهای دیگر که رویکرد منابع وقفی وجود دارد بازدهی‌ مناسبی صورت گرفته است.


 

ارسال نظر