مشکلات عمیق بازار سرمایه حل می‌شود؟

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۴۹۲
مشکلات عمیق بازار سرمایه حل می‌شود؟

بازار سرمایه طی یک سال و نیم گذشته با استقبال زیادی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد و شاخص بورس در تابستان سال جاری، رکوردشکنی کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران خرد، سرمایه‌های خود را وارد بازار سهام کرده و به دنبال تبلیغات بسیاری که از سوی مسوولان و به ویژه مسوولان دولتی صورت گرفته بود، به فعالیت در بورس ترغیب شدند.

هفته گذشته بود که حسن قالیباف اصل در نامه‌ای استعفای خود را به وزیر اقتصاد و امور دارایی اعلام کرد. در بخشی از این نامه آماده است: لازم به ذکر است که بنده درسخت‌ترین شرایط که مردم دعوت عمومی به بازار سرمایه شده بودند آزاد‌سازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی ETF‌ها در بورس در حال انجام بود این وظیفه خطیر را به عهده گرفتم و در طول چند ماه خدمت در دشوارترین شرایط به دنبال توسعه بازار، تامین مالی، ابزار‌ها و نهاد‌های مالی بودم که در کمترین زمان بزرگ‌ترین کار‌ها در بازار سرمایه انجام گردید، ولی متاسفانه به واسطه اقدام سیاسی و ورود غیر حرفه‌ای و بیش از حد اشخاص و مسوولان به مباحث بازار سرمایه و بروز افت و خیز شدید شاخص کل بورس تهران هیچ‌وقت دیده نشد.

تعادل در گزارش پیشین خود با تیتر «ماندن یا رفتن» نیز حواشی این استعفا را بررسی کرده بود اما؛ تنها مورد عیان را می‌توان مشکلات عمیق بازار سرمایه و عدم توجه کامل وزیر اقتصاد به این بازار دانست و انتخاب شدن معاون وزیر اقتصاد نیز به عنوان رییس سازمان بورس کمی تعجب آور است زیرا؛ مدیران پیشین این سازمان سابقه بورسی فراوانی داشته‌اند و انتخاب فردی که در مقایسه با مدیران پیشین تجربه کمتری دارد در این وضعیت بورس کمی عجیب است. قالیباف در موقعیت دشوار آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های سهام دولتی (ETF) و در شرایط صعود بازار به عنوان سکاندار وارد این سازمان شد و پس از گذر چندماه با نزول بازار و دخالت‌های مکرر تمامی مسوولان رده پایین و بالا از این بازار خارج شد تا جای خود را به محمدعلی دهقان دهنوی، معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی دهد. دهقان دهنوی روز گذشته توسط شورای عالی بورس، جایگزین حسن قالیباف اصل شد و این مسوول به عضویت شورای عالی بورس درآمد و در جلسه آتی شورا، به‌طور رسمی، ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار را بر عهده خواهد گرفت.

  رییس جدید سازمان بورس کیست؟

محمدعلی دهقان دهنوی دارای دکترای علوم اقتصادی از دانشگاه تربیت مدرس است، همچنین پیش از این عضو هیات‌مدیره بانک مسکن بود و هم اکنون به عنوان معاون وزیر اقتصاد در وزارت امور اقتصادی و دارایی مشغول به فعالیت است. این عضو جدید شورای عالی بورس عضویت در هیات علمی گروه مالی و بانکداری دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت آموزشی موسسه عالی آموزش بانکداری ایران را در سوابق کاری خود دارد .

اگر کمی رزومه این عضو جدید شورای عالی بورس را بررسی کنیم به یک رزومه کاملا درخشان در حوزه بانکی برخورد می‌کنیم و در نهایت بورس تنها بخشی کوچک از رزومه این مدیر را تشکیل می‌دهد و به همین علت بررسی کارایی دهقان دهنوی کمی سخت است. وضعیت بورس بسیار عجیب است و سهامداران نسبت به این بازار بی اعتماد هستند و مهم‌ترین کاری که وی می‌تواند در آغاز ریاست خود انجام دهد، اعتماد سازی سرمایه‌گذاران نسبت به بورس است.

بورس یک بازار بسیار بزرگ و عجیب است و اگر مدیری نتواند به‌طور کامل بر روی تمامی حوزه‌ها تسلط پیدا کند ماحاصل آن سقوط دوباره بورس و از بین رفتن سرمایه سهامداران است.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه درگفت‌وگو با تعادل در خصوص ریاست جدید سازمان بورس می‌گوید: آقای دهقان دهنوی رزومه شفاف و روشنی دارد اما؛ باتوجه به بررسی رزومه وی نمی‌توان گفت مدیریت بورس را هم درخشان همانند رزومه خود خواهد کرد. البته به جز عملکرد این مدیر که بنابر احتمال بالا مثبت خواهد بود، سرمایه‌گذاران بورسی نیز نقش مهمی دارند. باتوجه به دعوت مردم به بورس و آزادسازی سهام عدالت بیشتر جمعیت کشور در بورس فعال هستند و این قشر باید پذیرای مدیر جدید باشند اینکه مدیری از بدنه دولت انتخاب شده؛ برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بورسی خوش آیند نیست و احتمال می‌رود روزجاری بازار با روند نزولی و یا نوسان مواجه شود. در جمع بندی باید بگوییم این انتخاب درست بود اما؛ هوشمندانه نبود و ممکن است شاهد اتفاقات متعدد از نزول وصعود شاخص تا فعالیت در فضای مجازی و این موارد باشیم.

 

ارسال نظر