روی موج خبر

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۲۱

 

ریزش بورس  ارتباطی با نرخ بهره بانکی ندارد

کامران ندری، استاد دانشگاه امام‌صادق در گفت‌وگو با مهر دلیل اصلی افت شدید شاخص‌کل بورس را کاهش قیمت ارز و کاهش انتظارات تورمی ناشی از نتایج انتخابات ایالات متحده دانست و گفت: افت شاخص‌کل بورس نمی‌تواند با نرخ بهره بین‌بانکی ارتباط چندانی داشته باشد، چراکه نرخ‌ بهره بین‌بانکی در چند ماه اخیر تغییر نکرده است در حالی که شاخص کل با افت مواجه شده است. وی با تاکید بر اینکه نرخ بهره بانکی بر اساس مقتضیات اقتصاد کشور تعیین می‌شود، گفت: اینکه گفته می‌شود بانک مرکزی با بالا نگهداشتن نرخ بهره بین بانکی باعث افت شاخص بازار سرمایه شده است، نمی‌تواند صحت داشته باشد؛ این در حالی است که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ نیز نرخ بهره بین‌بانکی در همین حدود امروزی تعیین شده بود؛ اما روند بازار سرمایه افزایشی بود و نرخ بهره بانکی مانع رشد شاخص نمی‌شود. ندری تاکید کرد: در شرایط فعلی و با وجود تورم بالا، کاهش نرخ بهره بین بانکی کار درستی نیست چرا که باعث تشدید تورم و افزایش تقاضا خواهد شد و نباید فراموش کنیم که وظیفه اصلی بانک مرکزی کنترل و مهار تورم است. وی ادامه داد: در شرایطی که میزان رشد پول در اقتصاد ایران به صفر رسیده است، به‌طور طبیعی سیالیت پول کم شده و تمایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف کاهش می‌یابد و بازار سرمایه هم از این جریان مستثنی نخواهد بود. این کارشناس اقتصادی همچنین یکی از علل اصلی افت شدید قیمت سهام در بازار سرمایه را قیمت گذاری اشتباه در انتهای سال ۹۸ و ابتدای سال ۹۹ دانست و افزود: در همان زمان هم از سوی اقتصاددانان هشدار داده شد که اگر روند رشد قیمت‌ها در بازار سهام منطقی نشود، احتمال ریزش قیمت بالاست. وی تاکید کرد: البته باید به این نکته نیز توجه کرد که در بازار تمام دارایی‌های سرمایه‌ای نظیر ارز، طلا و خودرو شاهد کاهش قیمت هستیم که می‌تواند ناشی از کاهش انتظارات تورمی در جامعه به دلیل روی کار آمدن جو بایدن و برکناری ترامپ از ریاست‌جمهوری ایالات متحده باشد. ندری افزود: با در نظر داشتن کلیه عوامل و نوسانات بازار سرمایه، این بازار در مجموع همچنان یکی از پربازده‌ترین بازارهای کشور در سال جاری بوده است.

بورس کالا به محلی برای  رانت و فساد تبدیل شده است

علی اکبر کریمی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی گفت: بورس کالا که باید محلی برای تامین نیاز واحدهای صنعتی باشد، به محلی برای رانت و فساد تبدیل شده است. وی تصریح کرد: مشکلات موجود در حوزه تامین مواد اولیه پتروشیمی و فولاد در این سفر مطرح شد که بخش عمده آن به بورس کالا بر می‌گردد. در واقع بورس کالا به محل رانت و فساد در کشور تبدیل شده است. کریمی با اشاره به تامین منابع مالی و سرمایه در گردش و جرایم مالیاتی و تامین اجتماعی به عنوان دیگر مشکلات صنایع استان مرکزی، گفت: با مصوبه سران 3 قوه امکان بخشودگی جرایم تامین اجتماعی فراهم شده است و با تسویه اصل بدهی به مدت یک سال، کل جرایم و در صورت تقسیط سه ساله اصل بدهی، ۵۰ درصد جرایم بخشوده می‌شود. در این جلسه نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری نقشه آمایش صنعتی در استان، اظهار کرد: کمیسیون بنا دارد با جدیت موارد و مشکلات را در حوزه خودرو، پتروشیمی و ... دنبال و پیگیری کند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی افزود: تمامی موارد مطرح شده در جریان این سفر در تهران با حضور مسوولان امر دنبال می‌شود.

باید از بورس حمایت کرد

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: بازار سرمایه، بازاری کارآمد و راه‌حل مشکلات اقتصادی است، بنابراین باید از این بازار حمایت شود. این نماینده مجلس معتقد است نباید شرایط به گونه‌ای باشد که افراد تازه وارد به بازار سرمایه، بورس زده شوند، بلکه باید با ایجاد تمهیدات و شرایط لازم، تمایل سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را افزایش داد. وی با بیان اینکه بازارهایی مانند مسکن، ارز، سکه و خودرو بازارهای سرمایه‌ای نیستند، ادامه داد: باید شرایطی فراهم شود که این بازارها تنها جنبه تأمین نیاز کالاهای مصرفی پیدا کنند. تنها در این صورت است که نقدینگی سرگردان، به سمت بازار سرمایه به عنوان بازاری واقعی برای سرمایه‌گذاری و به حرکت درآوردن چرخه تولید، حرکت می‌کند. در عین حال، ورود به بازار سرمایه، بهترین، سریع‌ترین و کم هزینه‌ترین راه جذب سرمایه و هدایت منابع مالی به سوی شرکت‌هاست. نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید شرایط به گونه‌ای باشد که بازارهای موازی جذابیت خود را از دست بدهند و صرفه اقتصادی نداشته باشند، ابراز داشت: در برخی موارد شاهدیم که رانت موجب شده تا دلالی و واسطه‌گری در این بازارها، سودهای غیرمتعارفی را نصیب گروه‌های خاص کند. قادری در خصوص دیگر راهکارهای رونق و حمایت از بازار سرمایه گفت: باید اطلاعات به‌درستی در اختیار مردم قرار گرفته و درعین‌حال تا زمانی که سرمایه‌گذاران اطلاعات کافی و اشراف و تسلط لازم را در این بازار ندارند، باید آنها را تشویق کرد تا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کنند. وی تصریح کرد: سرمایه‌گذاران برای محافظت از سرمایه‌هایشان بهتر است تا اطلاعات و دانش خود را در این بازار افزایش داده و در غیر این صورت از افراد متخصص همچون بازارگردان‌ها و مشاوران سرمایه‌گذاری مورد اعتماد کمک بگیرند و به‌صورت مستقیم وارد بازار نشوند. این نماینده مجلس همچنین بر ضرورت رفع موانع فعالیت بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس تأکید کرده است.

 

ارسال نظر