واعظی متهم به مداخله در بورس است و مجلس کوتاه نمی‌آید

۱۳۹۹/۱۱/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۳۲۰

سیدناصر موسوی لارگانی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر نسبت به اظهارات اخیر واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور در خصوص لزوم عدم دخالت مجلس در بورس از اظهارات اخیر وی انتقاد و اعلام کرد: «واعظی رییس دفتر روحانی از متهمان مداخله در بورس است، اما با فرار به جلو از مجلس می‌خواهد در کار بورس دخالت نکند! وی شبیه روحانی، با تحریف نظارت به دخالت، لابد درصدد است تتمه سرمایه بورسی مردم را به نفع نورچشمی‌ها مصادره کرده و کسی هم حرفی نزند! خیر جناب واعظی، مجلس کوتاه نمی‌آید!»‬‬‬

گفتنی است محمود واعظی رییس دفتر رییس‌جمهور روز چهارشنبه گذشته در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا نوسانات اخیر بازار بورس به دلیل اختلاف نظر وزرای اقتصادی دولت است، گفت: در همه جای دنیا بورس یک روند ثابت صعودی یا نزولی ندارد. بورس در یک مقطع به دلایل اقتصادی و سیاسی و بین‌المللی که روی قیمت‌ها تاثیر می‌گذارد، روند کاهشی یا افزایشی دارد. البته همیشه هم مسوولان بورس دنبال بهانه‌ای هستند که بگویند به این دلیل نوسانات رخ داده و عیبی هم ندارد. وی تأکید کرد: معلوم است که وزیر صمت ما بر اساس ماموریت خود یک هدف دارد و وزیر اقتصاد ما هم ماموریت دیگری. ستاد اقتصادی و جلسه هیات دولت برای همین درست شده که وقتی اختلاف سلیقه‌هایی هست بیایند و حلش کنند. بنابراین هیچ موضوع نگران‌کننده‌ای وجود ندارد و اعتقاد ما به عنوان دولت این است که دخالت‌ها در این بازار کم شود و مسوولیت را به خود بورس و مسوولان آن بسپاریم. رییس دفتر رییس‌جمهور افزود: از مجلس و کمیسیون‌هایش می‌خواهیم که آنقدر دخالت در بورس نکنند، می‌آیند یک جلسه درباره بورس می‌گذارند و یک مصاحبه می‌کنند و به محض اینکه بورس مثبت می‌شود، می‌گویند دولت نتوانست و ما آمدیم مشکل بورس را حل کردیم. اما بورس که منفی می‌شود، می‌گویند ما از اول تذکر داده بودیم. واعظی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: شما اصلاً در بازار بورس دخالت نکنید! مجلس ماموریت خود را دارد و کارش قانونگذاری و نظارت است، اگر بخواهد در مسائل ریز اجرایی وارد شود یا سفر استانی بروند و به جای دولت تصمیم بگیرند و در داخل مجلس هم اگر کسانی می‌خواهند به دنبال مسائل اجرایی بروند، پس اشتباه کردند که در مجلس رفته‌اند باید وارد کار اجرایی می‌شدند.

رییس دفتر رییس‌جمهور در پاسخ به این پرسش که دولت چه حمایتی از بازار بورس می‌کند، گفت: متاسفانه پالایش و دارا در همین شرایطی که در دو ماه گذشته پیش آمده ضررده شده و ما دیروز در ستاد اقتصادی دولت صحبت کردیم مردمی که براساس نظر وزیر اقتصاد اعتماد کردند و آمدند وظیفه داریم که نگذاریم آنان ضرر کنند و رییس‌جمهوری هم تاکید کردند که یک طرحی برای این موضوع ارایه شود. واعظی یادآور شد: اما این را هم در نظر داشته باشیم که به بورس مثل تمام دنیا نگاه کنیم. بورس یک بازار زودبازده نیست. کسانی که می‌خواهند زود به سود برسند، باید پول‌هایشان را در بانک بخوابانند. کسانی که دنبال مقداری سود بیشتر هستند، البته خطر هم دارد اما باید صبر کنند و نگاه ما هم به آینده مثبت است.

    لج و لجبازی دولت و مجلس

آنگونه که از شواهد ماجرا پیداست دولت و مجلس بر سر بازار سرمایه به مشکل بر خورده‌اند و هر یک نظر شخصی خود را درخصوص این بازار بیان می‌کند اما؛ یک سوال اینجا مطرح می‌شود آیا بازار سرمایه متولی ندارد که مجلس و دولت بر سر آن بحث می‌کنند؟

با حمایت‌های دولت از بازار سرمایه در روزهای نخست سال جاری وضعیت بورس به مرور عجیب و غیر قابل پیش بینی شد و وضعیت به جایی رسید که شاخص به صورت تورمی و شارپی در نهایت سقوط کرد و این اگر این بگو مگوها بدین شکل ادامه پیدا کند شاهد یک وضعیت ناگوار در بورس تهران خواهیم بود.  با بررسی وضعیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا کنون متوجه می‌شویم که در هر دوره‌ای مسوولان رده بالا و پایین درخصوص این بازار اظهارنظر کرده‌اند بورس عقبگردی عمیق را تجربه کرده و اگر وضعیت بدین شکل پیش برود شاهد یک بورس سراسر سرخ پوش خواهیم بود.

یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» در این خصوص اظهار می‌کند: تنها چندماه به پایان دولت باقی مانده و دولتی‌ها سعی دارند در یک مدت از حاکمیت لذت ببرند و کسی نیست به این مسوولان بگویید هرکس وظایف خود را دارد و چرا شما در کار یکدیگر دخالت می‌کنید؟ شاهد بودیم که آقای واعظی در تلفظ برخی از بازارهای اقتصادی مشکل داشت و این فرد حال به صورت تخصصی در مورد بورس اظهارنظر می‌کند، از نظر من بهتر است در مدت باقی مانده آقای واعظی به دیگر مشکلات جامعه رسیدگی کند و کاری به بورس نداشته باشد چراکه؛ این بازار تا حد کافی مورد ظلم مسوولان واقعه شده است. حال از سویی دیگر مجلس شورای اسلامی پا پس نمی‌کشد و سعی دارد مشکلات را حل کند. این عملکرد مجلس شورای اسلامی قابل ستایش است اما؛ مجلس نباید کمی وضعیت را آرام کند و پس از آن به حل مشکل بپردازد؟ مجلسی‌ها خوب می‌دانند که بگو و مگو در این وضعیت بورس می‌تواند این بازار را به لبه پرتگاه سقوط نزدیک کند ولی دست از این بگو و مگوها بر نمی‌دارند و به کار خود ادامه می‌دهند.

این کارشناس در نهایت تاکید کرد: به‌طور کلی نباید اجازد داد که تمامی مسوولان در این بازار دخالت کنند و باید صبر پیشه کرد تا بورس به یک وضعیت مطلوب برسد. بورس باید یک متولی داشته باشد و وزارت اقتصاد بهترین گزینه است (منظور از متولی این است که سازمان و یا وزارت خانه مربوطه اجازه ندهد کسی در خصوص بورس سخن بگوید) که اگر کمی وزیر وضعیت را سفت و سخت بگیرد شاهد یک بازار مطلوب خواهیم بود.

 

ارسال نظر