بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۱/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۵۲۳۹

صدور مجوز صندوق‌های سرمایه‌گذاری با دارایی پایه 

رضا نوحی، رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص مجوزهای فعالیت صادر شده گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلای سرخ نو ویرا و گروه زعفران سحرخیز نخستین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا هستند که دارایی پایه آنها محصولات کشاورزی است. وی افزود: مقررات مربوط به تاسیس و فعالیت صندوق‌های در اوراق بهادار مبتنی بر کالا در خرداد ماه سال ۱۳۹۶ طی ابلاغیه شماره ۱۲۰۲۰۰۷۹ به عموم اعلام شد و از تاریخ ابلاغ مقررات مذکور، ۴ صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند که موضوع فعالیت آنها سرمایه‌گذاری در گواهی سپرده کالایی سکه طلا بوده است. نوحی گفت: مطابق امیدنامه نمونه صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار مبتنی بر کالا، صندوق‌های مذکور ملزم به سرمایه‌گذاری حداقل ۷۰درصد از دارایی‌های خود در انواع گواهی‌های سپرده کالایی هستند که در امیدنامه صندوق به آنها اشاره شده است. علاوه بر این صندوق‌های مذکور مجاز به سرمایه‌گذاری در اوراق مشتقه مبتنی بر کالا نیز هستند. وی با بیان اینکه گزینه سرمایه‌گذاری بخشی از دارایی‌های صندوق در اوراق مشتقه مذکور، اتخاذ سیاست‌های مختلف سرمایه‌گذاری را توسط مدیر صندوق امکان پذیر می‌کند، افزود: ارکان این صندوق‌ها شامل مدیر صندوق، بازارگردان، متولی و حسابرس است و نقل و انتقال واحدها در این صندوق‌ها در فرایند معاملات ثانویه واحدهای صندوق در بورس مربوطه انجام می‌پذیرد. رییس اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری در تشریح مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادرا مبتنی بر کالا گفت: سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها بدون ریسک نیست؛ ولی صندوق‌های مذکور می‌تواند مزایای متعددی برای سرمایه‌گذاران، بازار سرمایه و ثبات در بازار محصول مربوطه داشته باشد. نوحی اظهار داشت: سرمایه‌گذاران با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به جای سرمایه‌گذاری مستقیم در محصولات مربوطه که مستلزم هزینه نگهداری بالا و هزینه‌های اجتناب ناپذیر محافظت از کالا در برابر عوامل از بین برنده است، در صندوقی که در اوراق بهادار مبتنی بر کالای یاد شده سرمایه‌گذاری کرده است، سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سویی دیگر با فعال شدن صندوق‌های مربوطه، بر تعداد فعالان موثر حاضر در معاملات گواهی سپرده کالایی افزوده می‌شود و انتظار می‌رود این امر بر عمق بازار افزوده و نقدشوندگی ابزارهای مورد معامله را نیز افزایش دهد. وی ادامه داد: در خصوص ایجاد ثبات در عرضه و تقاضای محصول پایه نیز این صندوق‌ها با جمع‌آوری وجوه و ایجاد تقاضا برای گواهی سپرده کالایی مربوطه، باعث اقتصادی شدن فعالیت‌های انبارداری می‌شوند. نوحی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ایجاد گواهی سپرده کالایی مستلزم سپردن کالای مربوطه به انبارهای استاندارد شده است، زمینه توسعه فعالیت‌های مذکور فراهم می‌شود. از طرف دیگر وجود کالاهای انبار شده با وضعیتی که مقدار و کیفیت آن مشخص است، پشتوانه‌ای برای عرضه در هنگام تقاضا است. وی افزود: بر اساس اطلاعات مندرج در تارنمای شرکت بورس کالا، در حال حاضر برای محصولات کشاورزی پسته، زیره سبز، زعفران، کشمش و خرما انبارهایی مشخص شده است و قابلیت صدور گواهی سپرده کالایی برای آنها وجود دارد.

چرا بازارسهام واکنش نشان داد؟

ولی نادی قمی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با سنا گفت: در حال حاضر قیمت ارز و قیمت مواد خام در بازارهای جهانی برای فعالان بازار سهام اهمیت پیدا کرده است و با وجود پیش‌بینی ثبات قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و حتی رشد آن، انتظارات مربوط به کاهش قیمت دلار به زیر ۲۰ هزار تومان و کاهش ۱۲ درصدی چند روز اخیر آن، موجب ترس و نگرانی فعالان بورس شده است. وی با بیان اینکه شاخص کل از روزهای اوج خود ۴۴ درصد ریزش کرده و خروج نقدینگی حقیقی‌ها همچنان ادامه دارد و انتظارات رکودی در بازار سهام غالب است، افزود: با وجود ارزنده بودن قیمت سهام بسیاری از شرکت‌های صادرات محور شاخص ساز، کاهش بیشتر قیمت سهام این دسته از شرکت‌ها دور از انتظار نیست. نادی قمی اظهار داشت: سود سال جاری شرکت‌های بورسی و فرابورسی حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان و سود سال ۱۴۰۰ آنها حدود ۵۵۰ هزار تومان برآورد می‌شود که با توجه به ارزش حدود ۶۰۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سهام، میانگین P/E آینده‌نگر بازار حدود ۱۰ برآورد می‌شود که بسیار پایین‌تر از رقم آن در روزهای اوج است. وی با اشاره به اینکه رکود تورمی مزمن اقتصاد طی دو سال اخیر، منابع مالی بی‌ثبات و سرگردان را به امید کسب بازده‌های بالا روانه بورس کرد، خاطرنشان کرد: برخی تحلیل‌گران و ذی‌نفعان بلندمدت بازار سرمایه به جای مدیریت انتظارات، بر شعله انتظارات عجیب و غریب دمیدند و عقاید 

سفته بازانه را رواج دادند که به نوبه خود باعث سرخوردگی شدید فعالان بازار سرمایه از عدم تحقق پیش‌بینی‌ها و از دست رفتن سرمایه‌شان شد. نادی قمی گفت: کم‌واکنشی فعلی بازار سهام به کاهش ریسک‌ها و بهبود شرایط اقتصادی (کاهش انتظارات تورمی، افزایش سود و تولید شرکتها و رشد اقتصادی هر چند اندک) و بیش‌واکنشی آن به ریسک‌های خرد و کلان و بزرگنمایی آنها، نتیجه همین سرخوردگی عمیق فعالان بازار سرمایه است که بهبود آن نیازمند صبوری است.

 

ارسال نظر