فرش قرمز بورس برای سهامداران

۱۳۹۹/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۸۴

براساس معاملات آخرین روزکاری بازارسرمایه بیش از ۹ میلیارد و ۵۴۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۹ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با چهار هزار و ۸۱۲ واحد کاهش به ۴۶۰ هزار و ۵۶۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با سه هزار و ۱۵۰ واحد افت به ۳۰۱ هزار و ۴۷۷ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۳۴ هزار و ۶۳۶ واحد و شاخص بازار دوم ۵۹ هزار و ۹۷۰ واحد کاهش داشتند. در بورس روز گدشته حقوقی‌ها حدود هزار و ۸۰۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۴هزار و ۷۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۱درصد یعنی سه هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۲درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقوقی‌ها «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «سرمایه‌گذاری‌ها» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «محصولات غذایی و آشامیدنی» و «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۲۹۶ واحد، «نفت بهران» با ۱۶۲ واحد، «تراکتورسازی ایران» با ۱۲۱ واحد، «نفت سپاهان» با ۱۱۶ واحد، «بانک کارآفرین» با ۱۰۹ واحد، «به پرداخت ملت» با ۷۹ واحد و «سیمان اصفهان» با ۷۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. همچنین نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با سه هزار و ۳۸ احد، «فولاد مبارکه اصفهان» با دو هزار و ۸۹۷ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با دو هزار و ۸۷۳ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۶۳۳ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با یک هزار و ۳۸۵ واحد، «بانک ملت» با یک هزار و ۲۵۲ واحد و «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با یک هزار و ۲۱۲ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش روز چهارشنبه بازارسرمایه نماد «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «بهساز کاشانه تهران»، «فولاد مبارکه اصفهان»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، « نوش مازندران»، «باما» و «سایپا» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۸۹۷ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۰هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

     آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۳۱۲ واحد کاهش داشت و  روی کانال ۱۹ هزار و ۷۶ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۹۷۴ هزار برگه سهم به ارزش ۲۵۳ هزار و ۹۹۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. در روزمذکور نمادهای «صنعتی مینو»، «تولید عسلویه مپنا»، «بهمن دیزل»، «توزیع داروپخش»، «سرمایه‌گذاری مس سرچشمه»، «قاسم ایران»، «بیمه سامان»، «نفت ایرانول»، « ریل پرداز سیر» و «زرین معدن آسیا» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز چهارشنیه نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «بانک دی»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «تولید نیروی برق دماوند»، «مدیریت انرژی تابان هور»، «اعتباری ملل»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان»، «بیمه کوثر»، «فرابورس ایران» و «پتروشیمی مارون» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند.

     افت ادامه‌دار سهام عدالت

در پایان معاملات روز چهارشنبه بازار سهام، ارزش سهام عدالت با افت همراه بود و درمقایسه با روز گذشته، ۳.۷ درصد (۳۵۲هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹ میلیون و ۱۱۹هزار تومان و ۱۷ میلیون و ۱۸۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۴۷۱هزار تومان رسیده است.

     تکلیف بازار مشخص می‌شود؟

احمد اشتیاقی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به نظر می‌رسد تا زمان برطرف شدن ابهام‌های موجود در کشور مانند لایحه بودجه ١٤٠٠ تا حدودی شاهد وجود نوسان در معاملات بورس و تردید سهامداران برای سرمایه‌گذاری در این بازار باشیم. 

وی افزود: شاخص بورس تا یک ماه آینده در محدوده کانال یک میلیون و ٣٠٠ هزار واحد تا یک میلیون و ٦٠٠ هزار واحد در نوسان خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دو روز گذشته در مجلس اعلام شد که دلار باید با قیمت ١٧ هزار و ٥٠٠ تومان تک نرخی شود، این در حالی است که رییس بانک مرکزی اعلام کرد رقم اعلام شده بالا است، گفت: نامشخص بودن قیمت دلار باعث شده تا حدودی سهامداران در بازار بلاتکلیف باشند و بورس در محدوده نوسانی قرار بگیرد. وی اظهار داشت: روند معاملات بورس اکنون در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و فرض بر این است که اگر امریکا به برجام بازگردد دلار روی چه قیمتی قرار است تثبیت شود؛ بنابراین سهامداران اکنون با احتیاط به دنبال خرید در این بازار هستند و تا چند روز آینده تکلیف این مسائل و روند معاملات بورس مشخص می‌شود. اشتیاقی گفت: در صورتی که امریکا به برجام بازنگردد ممکن است برای مدتی موقت سرمایه‌های مردم وارد بازار طلا و سکه شود اما به‌طور حتم دوباره سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه باز خواهند گشت. این کارشناس بازار سرمایه به رکود حاکم در بازار طلا، سکه، ارز و مسکن اشاره کرد و افزود: با توجه به وجود چنین رکودی، سرمایه‌گذاران تمایل چندانی برای خروج سرمایه‌های خود از بورس و ورود آن به دیگر بازارهای موازی ندارند اما اکنون سهامداران در بورس با احتیاط در حال معامله هستند و به محض برطرف شدن ابهام‌های موجود، بازار روند بهتری را به خود می‌گیرد و شاهد افزایش ورود سرمایه‌های مردم به بازار سرمایه خواهیم بود. 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود چنین وضعیتی در بازار، همچنان شاهد تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود سرمایه‌های خود به بورس هستیم و ممکن است از این به بعد بازارهای موازی با ضرر و زیان بیشتری مواجه شوند. اشتیاقی خاطرنشان کرد: در صورت برگشت امریکا به برجام و جلوگیری از کاهش قیمت دلار به نرخ کمتر از ٢٢ هزار تومان، بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری بازار سرمایه خواهد بود و تا فصل مجامع شاهد معاملات بسیار خوبی در این بازار خواهیم بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: براساس پیش بینی‌های صورت گرفته در صورت حفظ چنین مسائلی به نظر می‌رسد شاخص بورس تا تیر ماه و پایان فصل مجامع بتواند دوباره کانال دو میلیون واحد را ببیند.

 

ارسال نظر