صعود ادامه‌دار بازارسرمایه

۱۳۹۹/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۸۲۵

براساس معاملات روز گذشته بازارسهام بیش از ۹میلیارد و ۴۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۰۴ هزار و ۴۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۶ هزار و ۷۷۷ واحد افزایش به ۴۶۲ هزار و ۴۷۸ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با چهار هزار و ۴۳۶ واحد رشد به ۳۰۲ هزار و ۷۲۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول ۱۶ هزار و ۳۷۳ واحد و شاخص بازار دوم ۳۰ هزار و ۳۸۲ واحد افزایش داشتند.

همچنین در سومین روز هفته معادل ۳۵۰میلیارد تومان سهام «گروه دارویی برکت» دست به دست شد، «ایران خودرو» پس از معاملاتی به ارزش ۳۲۰میلیارد تومان دوم شد و سهام «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» نیز به جایگاه سوم معاملات رسید. طی روز گذشته ۷.۸درصد از کل سهام «زرین معدن آسیا» معامله شد، ۱۰ نماد برتر سهم ۱۸درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در ۲۱سهم به بیش از ۱۰۰میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۶۱نماد نخست اختصاص داشت.

طی روز دوشنبه حقیقی‌ها حدود ۳۱۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۳هزار و ۳۹۰میلیارد تومان بود، افراد حقیقی ۹۰درصد یعنی ۱۲هزار میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پولی توسط سهامداران حقیقی در گروه‌های «استخراج کانه‌های فلزی»، «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» و «مواد و محصولات دارویی»به نفع حقوقی‌ها تمام شد. افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۷۵نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۲۲نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها ۸۶۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها ۵۶۰میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۴۰۸نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۲۲۰نماد با کاهش بیش از سه درصدی قیمت همراه بوده‌اند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، «نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با یک هزار و ۳۰۲ احد، «بانک ملت» با ۹۹۱ واحد، نماد «ملی صنایع مس ایران» با ۸۵۷ واحد، «مخابرات ایران» با ۸۳۲ واحد، «ایران خودرو» با ۷۶۰ واحد، «بانک تجارت» با ۷۳۴ واحد و «بانک پاسارگاد» با ۷۲۶ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. همچنین «شرکت گروه بهمن» با ۲۶۹ واحد، «سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۲۲۵ واحد، «گروه دارویی برکت» با ۱۷۵ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۱۷۱ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۱۶۹ واحد، «گروه صنعتی پاکشو» با ۱۴۲ واحد و «فولاد خراسان» با ۱۱۱ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش روز دوشنبه نماد شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «گروه دارویی برکت»، «لیزینگ پارسیان»، «ایران خودرو»، «پالایش نفت اصفهان»، «توسعه و عمران امید» و «کاما» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات روز مذکور صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۹۶۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۲۶ واحد افزایش داشت و روی کانال ۱۹ هزار و ۵۳۴ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۸۳ هزار برگه سهم به ارزش ۴۶ هزار و ۹۴۵ میلیارد ریال داد و ستد شد.

روز دوشنبه نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه»، «پتروشیمی زاگرس»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «بیمه کوثر»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «مدیریت انرژی تابان هور»، «اعتباری ملل» و «توکاریل» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. در روز مذکور نمادهای «بانک دی»، «صنعتی مینو»، «پتروشیمی مارون»، «فرابورس ایران»، «برق و انرژی پیوند گستر»، «قاسم ایران» و «مجتمع صنایع لاستیک یزد» با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند.

    رشد قیمتی سهام  عدالت

همچنین در پایان معاملات روز دوشنبه بازارسرمایه، ارزش سهام عدالت در مقایسه با روز گذشته، ۱.۸درصد (۱۶۹هزار تومان) رشد یافت. ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹میلیون و ۷۲۶هزار تومان و ۱۸میلیون و ۳۲۶هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵میلیون و ۸۳۶هزار تومان رسیده است.

   پیش بینی‌ها در مورد  بازار چه می‌گویند؟

بهادر شمس، کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با ایرنا وجود نوسان در روند فعلی معاملات بورس را ناشی از مسائل سیاسی دانست و گفت: نگرانی حاضر در بازار مربوط به یک ماه پایانی ریاست ترامپ در امریکا است، فعالان بازار چنین تصوری دارند که ممکن است ترامپ اقدام منفی را در این زمان باقی مانده انجام دهد و باعث ایجاد خطری جدی در معاملات بورس شود. وی افزود: در چند وقت اخیر صحبت‌هایی در زمینه احتمال درگیری با ایران مطرح شد که این موضوع باعث ایجاد احتیاط در بین فعالان بازار برای سرمایه‌گذاری در بورس شد و به‌شدت بر قیمت سهام در بازار تاثیرگذار بود. شمس خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در بازار، زمان تعیین شده در ۶ ژانویه است که قرار است کنگره امریکا نظراتی را درمورد انتخابات امریکا ارایه دهد، ممکن است زمان تعیین شده پایانی برای همه این مسائل و خطراتی باشد که اکنون باعث ایجاد تهدید در معاملات بازار شده است این کارشناس بازار سرمایه روند معاملات بورس را پیش‌بینی کرد و افزود: اکنون بازارهای موازی در رکود کامل به سر می‌برند؛ بنابراین به نظر می‌رسد در صورت ایجاد اعتماد دوباره برای سرمایه‌گذاری در بورس، ماه بهمن و اسفند خوبی را در این بازار شاهد باشیم وی به انتشار گزارش مثبت شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: اکنون سهام اکثر شرکت‌ها به لحاظ بنیادی و قیمتی در موقعیت خوبی قرار دارند اما انتظار می‌رود تا چهار روز آینده شاهد نوسان در معاملات بازار باشیم. به گفته شمس، براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته از هفته آینده روند بازار رو به بهبود خواهد رفت و شاهد رونق خوبی در معاملات بازار تا پایان سال هستیم. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سهامداران نباید چندان نگران وضعیت حاکم در بازار باشند، اظهار داشت: در وضعیت فعلی خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند و فقط مساله سیاسی مطرح شده بازار را دچار نوسان کرده است، در داخل کشور هیچ پارامتری که بتواند بازار را دچار نوسان کند وجود ندارد. وی با اشاره به تاثیر لایحه بودجه ۱۴۰۰ برمعاملات بورس گفت: لایحه بودجه تعیین کننده سمت و سوی آتی برای اقتصاد کشور است و تصویب آن سیگنال‌دهی لازم را به بازار خواهد داد. شمس خاطرنشان کرد: به‌طور معمول هر سال بعد از تصویب لایحه بودجه، صنایعی تحت تاثیر قرار می‌گیرند که تغییراتی را در برخی از نرخ‌ها مانند نرخ ارز داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه فعالیت دولت در بازار سرمایه را به عنوان یکی از پارامترهای دیگر در لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: چیزی که در لایحه بودجه به آن اشاره شده این است که بازار سرمایه سال پررونقی را تجربه خواهد کرد و این موضوع سیگنال مثبتی است که با تصویب لایحه بودجه به بازار داده خواهد شد. وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد تا پایان هفته تکلیف مساله لایحه بودجه که بازار را تحت تاثیر خود قرار داده است برطرف شود و بازار به روند عادی خود بازگردد.

 

ارسال نظر