بورس کالا

۱۳۹۹/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۷۰۳

پذیره‌نویسی صندوق‌های کالای کشاورزی از هفته جاری

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در رابطه با زمان آغاز فعالیت صندوق‌های کالایی کشاورزی در بورس کالا، اظهار داشت: از هفته آینده پذیره نویسی ۲ صندوق کشاورزی قابل معامله در بورس کالا آغاز می‌شود و افراد حقیقی و حقوقی می‌توانند در این پذیره نویسی شرکت کنند. وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در این صندوق به صورت هر واحد است و واحدهای این صندوق متشکل از کالاهای کشاورزی است که در بورس کالا معامله می‌شوند. ناصرپور گفت: سهامدار با خرید هر واحد از این صندوق، به مدیر صندوق اجازه می‌دهد در کالاهای مبتنی بر سپرده مانند پسته و زعفران سرمایه‌گذاری کند. وی با بیان اینکه این صندوق‌های قابل معامله با سرمایه متغیر ایجاد می‌شود، افزود: صندوق‌های کشاورزی در مرحله نخست با حداقل ۱۰ میلیارد تومان و با ۱۰۰ میلیون واحد سرمایه‌گذاری، پذیره نویسی می‌شود و در صورت تکمیل واحدها، دوباره سرمایه صندوق افزایش می‌یابد. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اضافه کرد: هفته آینده پذیره نویسی در ۵ روز کاری صورت می‌گیرد و بعد از دریافت مجوز از سازمان بورس، معاملات ثانوی در بورس کالا انجام می‌شود. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: یکی از مزایای این صندوق‌ها، متنوع سازی سبد سهامی سهامداران است و ریسک را کاهش می‌دهد و همچنین در بخش اقتصاد کلان، این صندوق‌ها باعث پایدارسازی قیمت محصولات می‌شوند.

تشکیل تعیین کمیته قیمت فولاد

علیرضا رزم حسینی، وزیر صنعت، معدن و تجارت طی چند روز گذشته درباره قیمت فولاد و سیمان بیان کرد: درباره قیمت فولاد و سیمان در کمیسیون عمران حاضر شده و توضیحاتی درباره قیمت این دو کالا که در احداث ساختمان نقش دارند ارایه دادم؛ نمایندگان حساسیت‌های دقیق و زیادی در حوزه مدیریت بازار فولاد و سیمان دارند. وی تصریح کرد: ما در این یکی دو ماه گذشته به منظور مدیریت و تنظیم بازار، شیوه نامه‌ای را در ستاد اقتصادی دولت اعمال کردیم که وقتی اجرا شد منجر به کاهش قیمت‌ها گردید. وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در چند روز گذشته قیمت جهانی فولاد افزایش داشت و نمایندگان مجلس نگران این موضوع شدند. رزم حسینی گفت: قانون به ما اجازه داده که باید محصولات فولادی در بورس عرضه شود و همه تولیدکنندگان باید همه محصولات خود را بر اساس شیوه نامه فولادی در بورس عرضه کنند. وی با بیان اینکه اقدامات لازم را در راستای تنظیم بازار از هفته آینده انجام می‌دهیم، تصریح کرد: از هفته آینده کمیته فولاد تشکیل جلسه می‌دهد تا عرضه فولادسازان را در بورس کامل کنیم تا قیمت آن در بازار متعادل شود.

کاهش ۵۰ درصدی ارزش معاملات ایرالکو

 

شرکت آلومینیوم ایران در هفته منتهی به ۱۱ دی ماه سال جاری موفق به ثبت معاملات ۵۱۱ میلیارد ریالی در بورس کالا شد.ارزش معاملات شرکت نسبت به هفته قبل از آن کاهش در حدود ۵۰ درصدی (و نسبت به دو هفته قبل کاهش بیش از ۷۵ درصد) را نشان می‌دهد که به علت ادامه تقاضای ضعیف برای محصولات این شرکت است. ۳.۰۰۰ تن از شمش آلومینیومی این شرکت در بورس کالا عرضه شد که صرفاً برای ۹۴۰ تن از این عرضه، تقاضا ثبت گردید. نرخ پایه و معامله شده این محصول به ۵۱۱ میلیون و ۹۰۰ هزار ریال در هر تن رسید که نسبت به هفته قبل از آن کاهش بیش از ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. ۵۰۰ تن بیلت این شرکت نیز در بورس کالا عرضه شد که با تقاضای ضعیف و ناچیز ۲۰ تنی همراه شد. ارزش معاملات این محصول نیز که در قیمت ۵۴۵ میلیون ریالی به ازای هر تن معامله شد، به ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال رسید. نرخ محصول بیلت آلومینیوم در مقایسه با هفته اول دی ماه کاهش در حدود ۶.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

انعقاد بیش از ۱۱ میلیون قرارداد آتی در بورس کالا

معاملات بازار مشتقه بورس کالای ایران طی بازه ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۹ با انعقاد ۱۱ میلیون و ۶۷۷ هزار و ۹۶۳ قرارداد آتی به ارزشی بیش از ۱۶۱ هزار و ۳۸۱ میلیارد و ۴۷۷ میلیون ریالی به پایان رسید. این تعداد قرارداد آتی با حضور بیش از ۴۹۶ هزار معامله‌گر بر پایه ۴ دارایی زعفران نگین و پوشال، پسته و زیره سبز و در ۲۴ سررسید معاملاتی منعقد گردید. معامله گران بیشترین تعداد قرارداد را در سررسیدهای فعال قرارداد آتی زعفران نگین منعقد کردند. به‌طوری که تعداد ۱۱ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۹ قرارداد تنها در ۶ سررسید معاملاتی بر پایه زعفران نگین منعقد شد تا این دارایی پایه، ۹۷ درصد از حجم کل معاملات را در قبضه خود در آورد. ارزش این معاملات به رقم ۱۳۲ هزار و ۹۵۹ میلیارد و ۳۹۳ میلیون ریال رسید که دربرگیرنده ۸۲ درصد ارزش کل معاملات بازار آتی در دوره مذکور بود. انعقاد تعداد ۱۱۳ هزار و ۶۳۷ قرارداد آتی زعفران پوشال نیز ارزشی بیش از ۹۱۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال را رقم زد. در این دوره، ۲۰۲ هزار و ۴۲ قرارداد آتی پسته نیز در حالی توسط معامله گران منعقد گردید که ارزشی بیش از ۲۷ هزار و ۳۵۲ میلیارد و ۳۸۳ میلیون ریالی را به ثبت رساند. براساس این آمار معاملاتی، پسته نیز با سهم ۱۷ درصدی از حجم و سهم ۲ درصدی از ارزش کل قراردادهای منعقده پس از زعفران نگین بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داد. گفتنی است، معامله گران در ۶ سررسید معاملاتی قرارداد آتی زیره سبز نیز در مجموع ۳۲۲۳ قرارداد را به ارزشی نزدیک به ۱۵۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال منعقد کردند.

 

ارسال نظر