اختلال هسته، بورس را سرخ‌پوش کرد

۱۳۹۹/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۶۶۱

براساس معاملات امروز (دیروز) بیش از ۹ میلیارد و ۲۲۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۲۹ هزار و ۶۷۹ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و ۷۱۹ واحد کاهش به ۴۶۳ هزار و ۷۱۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۱۲۵ واحد افت به ۳۰۳ هزار و ۵۳۷ واحد رسیدند. 

شاخص بازار اول ۱۰ هزار و ۱۶۲ واحد و شاخص بازار دوم ۲۷ هزار و ۹۴۴ واحد کاهش داشتند.این در حالی است که امروز بازار به دلیل اختلال در هسته معاملات مسیر خود را تغییر داد و به مدار نزولی بازگشت.

 همچنین در بین تمامی نمادها، نماد «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۸۸ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۷۴۱ واحد، «گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید» با ۶۲۷ واحد، «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۳۶۱ احد، «سرمایه‌گذاری ملی ایران» با ۲۶۰ واحد، «صنایع شیمیایی ایران» با ۲۲۵ واحد، «گروه دارویی برکت» با ۱۹۱ واحد، «آلومینیوم ایران» با ۱۵۰ واحد، «به پرداخت ملت» و «پتروشیمی پردیس» با ۱۰۵ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند. نماد شرکت «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با یک هزار و ۹۱۶ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۸۶۵ واحد، «نفت و گاز و پتروشیمی تامین» با ۹۶۵ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۹۰۰ واحد، «پالایش نفت تهران» با ۸۱۳ واحد و «پالایش نفت بندرعباس» با ۷۹۵ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند. برپایه این گزارش روز گذشته نماد «لیزینگ پارسیان»، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «کاما»، «ایران خودرو»، «پالایش نفت اصفهان»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین» و «توسعه و عمران امید» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.گروه خودرو هم در معاملات روز گذشته صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه دو میلیارد و ۶۸۴ هزار برگه سهم به ارزش ۱۵ هزار و ۴۹۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۴۳ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۷۳۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۱۸۳ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴۸ هزار و ۹۶۴ میلیارد ریال داد و ستد شد.روز گذشته نمادهای «پالایش نفت شیراز»، ‌»بیمه کوثر»، «بیمه تجارت نو»، «توزیع دارو پخش»، «آسیا سیر ارس»، «توزیع داروپخش»، «ذوب روی اصفهان»، «کلر پارس» و «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند.

 همچنین نمادهای «سنگ آهن گهرزمین»، «پتروشیمی زاگرس»، «پلیمر آریا ساسول»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «اعتباری ملل»، «تولید نیروی برق دماوند»، «برق و انرژی پیوند گستر» و «پالایش نفت لاوان » با تاثیر منفی بر شاخص بورس همراه بودند.

حقوقی‌ها روز گذشته حدود هزار و ۶۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد ۱۶هزار و ۳۰۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۱۶درصد یعنی دو هزار و ۵۵۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان هفت درصد از کل معاملات شد. بیشترین معاملات توسط حقوقی‌ها «محصولات شیمیایی»، «فرآورده‌های نفتی» و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «بیمه‌ و صندوق ‌بازنشستگی» و «انبوه‌سازی، املاک و مستغلات» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت با کاهش همراه بود و در مقایسه با روز گذشته، ۰.۸ درصد (۸۰هزار تومان) افت کرد و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۹ میلیون و ۸۷۳هزار تومان و ۱۸ میلیون و ۶۰۳هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۵ میلیون و ۹۲۳هزار تومان رسیده است.

   وال‌استریت هم نزولی شد

تری سند ون، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه ولث منیجمنت گفت: هنوز بطور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده‌ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن‌ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می‌توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال‌های متناقض می‌دهد. 

در بورس امریکا و وال استریت، همه شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که هر سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۳۱ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و ۳۰۹.۹۲ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۱۶ درصد ریزش تا سطح ۳۷۲۹.۴۰ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۳ درصد کاهش در سطح ۱۲ هزار و ۸۵۸.۹۶ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۱.۵۵ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۶۰۲.۰۵ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با افت ۰.۲۱ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۷۶۱.۳۶ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افزایش ۰.۴۲ درصدی در سطح ۵۶۱۱.۷۹ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۲۴ درصد بالا رفت و به ۸۱۷۴.۸۰ واحد رسید. 

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۲.۶۶ درصدی تا سطح ۲۷ هزار و ۵۶۸.۱۵ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۰.۹۶ درصد بالا رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۵۶۸.۴۹ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» ریزش ۰.۴۲ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۵۰۴۲.۹۴ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۵۳ درصد صعود و ایستادن در سطح ۶۷۰۰.۲۹ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر