تجهیز منابع مالی ۴۷۰ هزار میلیارد تومانی از بستر بازار سرمایه

۱۳۹۹/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۴۲۴

حسن قالیباف اصل، سخنگوی شورای عالی بورس آمار تجهیز منابع مالی در بازار سرمایه و میزان انتشار ابزارهای تجهیز منابع مالی گفت: روز سه شنبه۲۰۰امین جلسه شورای عالی بورس با محور بررسی تجهیز منابع مالی انجام شده در بازار سرمایه تا پایان آذرماه سال ۱۳۹۹ برگزار شد. جزییات نشان از آن دارد که در دوره ۹ماهه نخست سال جاری، بالغ بر ۴۷۰هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از بستر بازار سرمایه صورت گرفته است. در این میان حدود ۱۴۵هزار میلیارد تومان از رقم مزبور شامل تجهیز منابع مالی از محل بدهی بوده که شامل انتشار انواع ابزارها است. همچنین مابقی آن یعنی رقمی بیش از ۳۲۵هزار میلیارد تومان به مجموع تجهیز منابع مالی از محل افزایش سرمایه و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها، تاسیس شرکت‌های سهامی عام و اضافه ارزش صندوق‌ها اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اینکه در بخش سرمایه چهار سرفصل اصلی مورد بررسی قرار گرفت؛ ادامه داد: تاسیس شرکت‌های سهامی عام، افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام (به جز مازاد تجدید ارزیابی)، افزایش سرمایه شرکتهای سهامی عام (از محل تجدید ارزیابی) و عرضه اولیه سهام شرکت‌ها در بورس و فرابورس از اصلی‌ترین محورها بود. سخنگوی شورای عالی بورس بیان کرد: در این میان ۶۵هزار و ۲۷۰میلیارد تومان به افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام (به جز مازاد تجدید ارزیابی) و ۳۵هزار و ۳۸۰میلیارد تومان نیز به افزایش سرمایه شرکت‌های سهامی عام (از محل مازاد تجدید ارزیابی) اختصاص یافته است. همچنین از ابتدای سال جاری تا پایان آذرماه نیز در حدود بر ۲۸هزار میلیارد تومان به عرضه اولیه سهام شرکتها در بورس و فرابورس اختصاص داشت. در همین راستا بررسی نشان می‌دهد که افزایش ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه، نسبت به ابتدای سال بیش از ۱۹۶هزار میلیارد تومان بوده است.

    رشد شاخص بورس

در معاملات روز گذشته بیش از ۱۱ میلیارد و ۴۵۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۳۱ هزار و ۹۶۷ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با هشت هزار و ۸۱ واحد افزایش به ۴۶۸ هزار و ۴۸۵ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با پنج هزار و ۲۸۹ واحد رشد به ۳۰۶ هزار و ۶۶۰ واحد رسیدند. شاخص بازار اول دو هزار و ۶۵۳ واحد و شاخص بازار دوم سه هزار و ۸۶۲ واحد افزایش داشتند. علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد «معدنی و صنعتی گل گهر» با یک هزار و ۲۹۳ واحد، «فولاد آلیاژی ایران» با ۵۰۱ واحد، «بانک پارسیان» با ۴۷۲ واحد، «گروه بهمن» با ۳۴۷ واحد، «گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان» با ۳۴۰ واحد، «خدمات انفورماتیک» با ۳۲۳ واحد، «تولیدی فولاد سپید فراب کویر» با ۳۱۲ واحد، «صنایع شیمیایی ایران» با ۳۱۰ واحد، «کاما» با ۲۸۲ واحد، «پتروشیمی بوعلی سینا» با ۲۶۹ واحد و «پالایش نفت تبریز» با ۲۶۴ واحد و «بانک ملت» با ۲۶۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند. برپایه این گزارش روز گذشته نماد «صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با دو هزار و ۲۴ واحد، «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۱۵۸ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۶۶۴ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۵۹۳ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با ۵۵۴ واحد، «فولاد خوزستان» با ۴۷۸ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین» با ۳۶۹ واحد، «مخابرات ایران» با ۳۶۲ واحد و «پتروشیمی نوری» هم با ۳۴۶ واحد، تاثیر منفی بر شاخص گذاشتند. «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی»، «پالایش نفت اصفهان»، «ایران خودرو»، «سایپا»، «گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو» و «بانک تجارت» درگروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. «گروه خودرو» هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه سه میلیارد و ۳۴۰ میلیون برگه سهم به ارزش ۱۶ هزار و ۹۸۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۳ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۲۰ هزار و ۱۴۳ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار سه میلیارد و ۴۵۵ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴۷ هزار و ۷۴۰ میلیارد ریال داد و ستد شد. در گذشته نمادهای «صنعتی مینو»، «پتروشیمی زاگرس»، «سنگ آهن گهرزمین»، «اعتباری ملل»، «گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی»، «توسعه مولد نیروگاهی جهرم»، «توکاریل»، «صنایع ماشین‌های اداری ایران»، «نیروگاه زاگرس کوثر»، «بیمه دی» و «ویتانا» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بودند. روز گذشته نمادهای «بیمه پاسارگاد»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «پتروشیمی مارون»، «سهامی ذوب آهن اصفهان»، «بانک دی»، «شرکت آهن و فولاد ارفع»، «سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان»، «مدیریت انرژی تابان هور» و «فرابورس ایران» تاثیر منفی بر شاخص این بازار داشتند.

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، ارزش سهام عدالت درمقایسه با روز گذشته، ۱.۰ درصد (۱۰۲هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۳۳۸هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۴۷۹هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۰۲هزار تومان رسیده است.

    ادامه روزهای بد بورس‌ها در آسیا و امریکا

تری سند ون، کارشناس ارشد سرمایه‌گذاری در موسسه ولث منیجمنت گفت: هنوز بطور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده‌ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن‌ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می‌توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال‌های متناقض می‌دهد. 

در بورس امریکا و وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین‌تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و ۱۳۳.۵۷ واحد بسته شد. شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۳ درصد کاهش تا سطح ۳۶۹۳.۸۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۹ درصد افزایش در سطح ۱۲ هزار و ۷۹۲.۱۲ واحدی بسته شد.

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص «فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۵۳.۱۶ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۳ درصدی و ایستادن در سطح ۱۳ هزار و ۴۱۸.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با افزایش ۱.۳۸ درصدی در سطح ۵۴۶۶.۸۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۱.۸۵ درصد بالا رفت و به ۷۹۳۴.۲۰ واحد رسید.در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۰۴ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۴۳۶.۳۹ واحدی پایین رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ‌کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۱۹.۲۵ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» افت ۱.۶۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۶۴.۷۷ واحد بسته شد.در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۱.۰۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۵۹۹.۷۵ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن نزولی بود. 

 

ارسال نظر