لطفا؛ بورس‌بازان بی‌خبر باشند

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۱۵
لطفا؛ بورس‌بازان بی‌خبر باشند

رقیه ندایی

به‌طور کلی بی‌خبری خوب و شیرین است و با خبر بودن در اغلب موارد سخت و زیان‎‌بار است. برای مثال اگر بورس طی این مدت از تمامی تحولات اجتماعی و اقتصادی بی‌خبر بود شاهد این نزول عمیق نبودیم و بازار همانند گذشته‌های دور خود مسیر معقولی پیش می‌گرفت. درست است که اخبار اقتصادی بسیار مهم است اما باید به گذشته بازار سهام هم نگاهی انداخت در گذشته نه‌چندان دور یعنی یک سال و نیم الی دوسال پیش بورس وضعیت معمول و معقولی داشت و تنها به اخبار و تحولات بسیار مهم واکنش نشان می‌داد ولی اکنون ورق برگشته و بورس به تمامی اخبار و تحولات خوب و بد واکنش نشان می‌دهد فرقی ندارد که این تحول و یا خبر در حوزه اقتصادی باشد  یا در حوزه سیاسی، یا اینکه مثبت باشد یا منفی، بازار سرمایه در اکثر موارد واکنش منفی نشان می‌دهد و نزولی می‌شود.

 برای مثال خبر FATF ارتباط مستقیمی با بازار سرمایه نداشت اما دیدیم که پس از انتشار این خبر بورس یکپارچه سرخپوش شد و در نهایت این خبر و یک سری از اخبار دیگر باعث شد که بازارسرمایه روند نزولی به خود بگیرد و درنهایت شاهد خروج نقدینگی بسیار عمده از بازار سهام باشیم. درست است بدون بررسی اخبار نمی‌توان زندگی معقولی داشت ولی نباید هر نوع خبری مبنای تصمیم‌گیری ما شود مثلا؛ بسیاری از سهامداران بورسی پس از اعلام قطعی شدن ریاست‌جمهوری جوبایدن سعی کردند سهام خود را به فروش برسانند چراکه هراس ریزش قیمت دلار و درنهایت نزول سهام کامودیتی‌محور در تالار شیشه‌ای دارند.

به‌طور کلی نزول و صعود جزو حیات بازار سرمایه است ولی صعود و نزول بدین شکل می‌تواند یک نوع خطر برای بازار محسوب شود زیرا با افزیش سهامداران جدید برخی از این افراد به صورت هیجانی و برخی دیگر تنها به تبع اخبار مختلف فعالیت می‌کنند که درنهایت موجبات نزول و یاصعود این بازار را فراهم می‌سازند. اگر شما مهم‌ترین اخبار بورس را طی یک سال الی دوسال گذشته بررسی کنید و واکنش‌های خودتان و بورس‌بازان را نگاه کنید همچنین زمان تلف شده خودتان را در فضای مجازی برای پیگیری خبر مرور کنید نتیجه‌‌ای جز این موضوع نخواهد داشت: آن اخبار هیچ تاثیری بر زندگی من نداشتند اصلا از نتیجه بسیاری از آن خبرهایی که پیگیری می‌کردم اطلاعی ندارم و چقدر زمان صرف این بیهودگی شده است. برای اطلاع از اخبار و وقایع روز، چند کانال محدود رسانه‌ای یا بورسی کافی است، زیرا بقیه معمولا خبر را بازنشر می‌کنند و اگر بخواهید مرتب اخبار را چک کنید قطعا سطح استرس شما تا حد زیادی افزایش خواهد یافت به گونه‌‌ای که علائم فیزیکی و روحی شما تغییر خواهند کرد. جسم و روح شما از یک طرف و زندگی شخصی و خانوادگی شما تحت تاثیر فضای منفی اخبار و رویدادهای کم‌اهمیت قرار خواهد گرفت. نکته‌ای که بدون تردید به نفع هیچ‌کدام از مخاطبان اقتصادی نیست.  با بررسی بیشتر می‌توان دریافت که یک سال گذشته و اوج گرفتن بورس میزان خبرهای زیانبار نیز افزایش یافته است برای مثال اغلب کانال‌های تلگرامی و یا پیج‌های اینستاگرامی بدون هیچ منبعی معتبری هر روز اخبار متعددی منتشر می‌کنند اما در نهایت با کمی گشت و گذار در خبرگزارها و سایت‌های رسمی متوجه می‌شویم که تمامی این اخبار دروغ بوده و یا بیش از حد درخصوص موضوعی خاص اغراق شده است. در نهایت بورس‌بازان و یا همان سهامداران بورسی نباید بیست و چهار ساعته پیگیر اخبار باشند و باید در روز تنها چندبار از منابع رسمی اخبار بورسی را پیگیری کنند.

 

ارسال نظر