اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۱۴

درج ۱۰صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه روی تابلو فرابورس

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس در پنل «ورود استارتاپ‌ها به بورس و تامین منابع مالی» افزود: به تازگی مجوز تاسیس ۳ صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی نیز به ارزش ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان صادر شده است؛ یعنی هر کدام از این صندوق‌ها دست کم ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه دارند. وی با اشاره به شفافیت در بازار سرمایه گفت: علاوه بر شفافیت، در کشور ما حاکمیت شرکتی نیز مقوله بسیار مهمی است؛ چرا که شرکت‌ها کمتر چندنسلی هستند اما در دنیا شرکت‌های زیادی با عمر بیش از ۲۰۰ سال وجود دارند. هامونی اظهار داشت: بازار سرمایه بستری برای ایجاد پایداری در شرکت‌ها و استارتاپ‌های کشور به شمار می‌رود تا بتوانند حتی با شوک‌های اقتصادی به روند فعالیت خود ادامه دهند. وی با اشاره به شرایط ورود شرکت‌ها به فرابورس ادامه داد: استارتاپ‌ها برای ورود به فرابورس باید دستورالعمل‌های پذیرش، حاکمیت شرکتی و ... را رعایت کنند و شاید از سوی متقاضیان پذیرش این فرایند، روند زمانبر و کند به نظر برسد اما در دنیا نیز عرضه اولیه شرکت‌ها از چندین ماه تا چندین سال طول می‌کشد. مدیرعامل فرابورس ایران افزود: از سوی دیگر در کشور ما، نگاه به بازار بیشتر بر دارایی‌ها و تجهیزات شرکت‌ها مبتنی است و از نظر فرهنگی باید مردم به استارتاپ‌ها دید سرمایه‌گذاری پیدا کنند که در این زمینه مسیر روشنی می‌بینیم؛ چراکه وجود استارتاپ‌ها به تنوع‌سازی پرتفوی سرمایه‌گذاران کمک می‌کند. هامونی گفت: فرابورس همواره بازارها و ابزارهای متنوعی برای کمک به شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان طراحی و راه‌اندازی کرده و بازار هدف نیز ویژه این شرکت‌ها به زودی آغاز به کار می‌کند.

افت آسیایی‌ها در پی ابهامات بسته محرک مالی

ابهاماتی که بر سر بودجه تصویبی بسته محرک مالی در امریکا ایجاد شده است، فعالیت‌های اقتصادی در این کشور و ادامه حیات برخی شرکت‌ها کوچک را زیر سوال برده است. در این بین، تمایل سرمایه‌گذاران به فروش اوراق پرریسک بیشتر شده است. این در حالی است که، شاخص آسیا پاسیفیک در منطقه آسیا با افت ۰.۳ درصدی همراه شده است و شاخص نیکی ژاپن هم افت ۰.۲ درصدی را از آن خود کرده است. شاخص آتی اس‌اند پی با افت ۰.۱ درصدی رو به رو شده است در حالی که در روز گذشته توانست با رشد ۰.۵ درصدی معاملات را به پایان ببرد. نشست‌های اضطراری در واشنگتن بین اعضای کنگره در روز پنجشنبه نیز ادامه داشت تا توافق‌ها میان اعضا بر سر بودجه ۹۰۰ میلیارد دلاری ایجاد شود. به نظر می‌رسد این مذاکرات تا هفته آینده ادامه‌دار باشد . شارون زولنر، مدیر اقتصادی در موسسه تحقیقاتی‌ای ان زد در این خصوص بیان داشت: در فضایی قرار گرفتیم که خبرهای بد، نتایج خوبی دارند.

سود هر سهم شبصیر ۳۱۹۰ شد

شرکت تولیدات پتروشیمی قائد بصیر اطلاعات و صورت‌های مالی میان دوره‌ای ۶ماهه منتهی به ۳۱شهریور۱۳۹۹ را در حالی منتشر کرده که سود انباشته خود را یک هزار و ۳۵۵میلیارد ریال اعلام کرده است. این شرکت پتروشیمی در دوره مالی ۶ماهه، سود عملیاتی خود را یک هزار و ۴۰۶میلیاردریال و سود خالص را یک هزار و ۵۲میلیارد ریال منتشر کرده است. شبصیر در تشریح اهداف خود در خصوص تولید و فروش محصولات اعلام کرد که با اتکا بر ظرفیت‌های داخلی و با استفاده از توانمندی مدیران، متخصصان و کارکنان، مصمم است با افزایش کارایی و اثر بخشی منابع در دسترس مدیریت، ضمن توسعه بازار داخلی و صادراتی و ارتقای کمی و کیفی محصولات در جهت جایگزینی واردات و افزایش صادرات تلاش کرده و نقش موثری در صنعت ایفا کندو همچنین با رعایت اصول مشتری مداری، نواندیشی، جلب رضایت ذ‌ی‌نفعان و سودآوری، خود رابه عنوان یک شرکت توسعه یافته باجایگاه معتبر در اقتصاد کشور معرفی کند. علاوه بر این منابع تامین مالی شرکت که شامل تسهیلات بانکی درقالب عقود اسلامی و با نرخ‌های مصوب بانک مرکزی هستند عمدتا صرف تامین مواد اولیه و سرمایه در گردش شده‌اند.

پرتفوی وسخوز ۱۸۵هزار میلیارد ریال بزرگ‌تر شد

شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان در اطلاعات و صورت‌های مالی ۱۲ماهه منتهی به ۳۱شهریور۱۳۹۹، سود هرسهم را ۳۹ریال اعلام کرد. این شرکت در یکسال مالی سود عملیاتی خود را ۱۰هزار و ۲۸۲میلیارد ریال، سود خالص را ۱۰۱میلیارد و ۲۸۲میلیارد ریال و سود انباشته پایان دوره را ۹۶هزار و ۲۶۸میلیارد ریال منتشر کرد. وسخوز در صورت وضعیت پرتفوی سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اعلام کرد با رشد ۱۸۵هزار و ۳۵۲میلیارد و ۸۴۴میلیون ریالی همراه شده است که بهای تمام شده آن با رشد ۵۱۳هزار و ۷۲۰میلیارد ریالی به مبلغ ۵۱۳هزار و ۷۲۰میلیارد ریال رسید. همچنین ارزش بازار آن با افزایش ۶۹۹هزار و ۷۳میلیارد ریالی به ۶۹۹هزار و ۷۳میلیارد ریال بالغ شده است. این شرکت سهام بورسی خریداری شده دوره مالی مورد گزارش را ۵۱۳هزار و ۷۲۰میلیارد و ۱۵۹میلیون ریال منتشر کرد. هیات‌مدیره این شرکت در نظر دارد که سهام خود را در شرکت‌های سودده سرمایه پذیر به نحوی حفظ کند و برنامه‌هایی را مد نظر قرار دهد تا سهامداران روش غیر مستقیم سهام خود را نگهدارند، از سود و مزایای آتی شرکت‌های مذکور بهره مند شوند و شرکت بتواند از سود حاصله در رونق و توسعه برنامه‌های استان نقش مثبتی ایفا کند. وسخوز در نظر دارد در پروژه‌های درآمدزای استانی مشارکت کند و در حفظ و ارتقای سهام مشمولین غیرمستقیم در پرتفوی شرکت تلاش مضاعف داشته باشد.

 

ارسال نظر