هیجان منفی بورس پایان می‌یابد؟

۱۳۹۹/۰۹/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۲۱۲
هیجان منفی بورس پایان می‌یابد؟

گروه بورس|

بازار سرمایه طی هفته گذشته وضعیت ناگواری داشت و شاهد خروج نقدینگی بسیار عمده توسط حقیقی‌ها بود. به‌طور تقربی از روز شنبه ریزش‌های بازار سهام آغاز شد و روز سه‌شنبه این ریزش به اوج خود رسید و نقدینگی عظیمی توسط حقیقی‌ها از بورس خارج شد.

عوامل متعددی روی بازار تاثیر عکس گذاشت و موجبات نزول بازار را فراهم ساخت برای نمونه در حالت معقول و معمول فرضیه مذاکرات برجام یک تاثیر مثبت روی اقتصاد و بازارسهام باید داشته باشد اما؛ پس از انتخاب قطعی جو بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا شاهد افت شاخص در تالار شیشه‌ای بودیم و FATF را در حال کلی می‌توان یک سیگنال مثبت برای اقتصاد و رشد گروه‌های بانکی موجود در بورس دانست ولی در روزهای گذشته بازار، نزول یکپارچه گروه بانکی‌ها را شاهد بودیم. با بررسی تاریخچه بورس می‌توان گفت که بورس برای نخسین بار از روز پنج شهریورماه سال جاری اینچنین ریزش سنگینی را پیش روی فعالان بازار سرمایه می‌گذارد.

با وجود این نزول یا اصلاح عمیق بازار سرمایه روز چهارشنبه کمی خود را اصلاح کرد و درمقایسه با روز گذشته خود یعنی سه‌شنبه وضعیت متعادل‎تری به خود گرفت. روز سه‌شنبه را می‌توان یک روز بسیار بد برای بورس دید چراکه شاهد افت 3.8 درصدی دماسنج بازار سرمایه بودیم و این نزول عمق درحالی بود که روز سه شنبه هیچ نوع خبر منفی در اقتصاد کشور وجود نداشت، با این حال ریزش ۵۵ هزار و ۷۸۲ واحدی نماگر یاد شده سبب شده است تا شاهد رسیدن این شاخص به اوایل ابرکانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی باشیم. 

در نتیجه با این وضعیت پیش بینی می‌شود که بورس طی هفته جاری وضعیت مطلوبی به خود بگیرد و شاهد رشد و جبران در این بازار باشیم. علیرضا تاج‌بر، کارشناس بازار سرمایه نیز می‌گوید: در یک روند صعودی باید شاهد اصلاحات موقت و جابه‌جایی سهام در بورس بود. بنابراین بسیار طبیعی است که در یک روند میان‌مدت صعودی شاهد روز‌های منفی نیز باشیم. ترس اکثر سهامداران از افت شهریور و مهر‌ماه تا حدودی باعث تشدید نزول شاخص کل بورس تهران طی چند روز معاملاتی اخیر شد. با این حال روند بازار سهام در بلندمدت صعودی ارزیابی می‌شود و روز‌های منفی همانند چند روز اخیر نیز طی این مدت تجربه خواهد شد. در شرکت‌های P/ E محور که فروشنده کامودیتی‌ها هستند با تحلیل می‌توان میزان افزایش سودآوری را به خصوص در گروه متانول، مس و روی مورد ارزیابی قرار داد. شرکت‌هایی که پایه دارایی همانند بانک‌ها و شرکت‌هایی که تجدید ارزیابی دارند از پتانسیل رو به رشد برخوردار خواهند بود. از طرفی اینکه گفته می‌شود بازار سهام تحت تاثیر موضوعاتی پیرامون FATF منفی شده است. اظهارات ضد و نقیضی به گوش می‌رسد و موضعی مشخصی از سوی مقامات اعلام نشده است. اما گشایش در این زمینه دور از انتظار نیست و به زودی ریسک FATF از معاملات بازار حذف خواهد شد. در صورتی که چنین موضوعی تصویب شود، بازار سهام به خصوص در گروه بانکی صعود قابل توجهی خواهد داشت. اکنون نیز منفی شدن برخی از سهم‌ها همانند بانکی‌ها به نوعی نشات گرفته از شاخص کل و به عبارتی کلیت بازار سهام بود.

برخی اخبار طی هفته گذشته باعث شدند که وضعیت بازار کمی تغییر کند. فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی از رسیدگی و محکومیت تعدادی از ناشران متخلف بازار سرمایه خبر داد. وی با بیان اینکه شاخص بورس، برآیند شرایط اقتصادی و حتی اجتماعی جامعه است، گفت: آنچه در مدیریت بازار سرمایه مثل «بازارگردانی» باید صورت پذیرد، انجام شد و با ناشرانی هم که تخلف کرده بودند، برخورد‌های لازم صورت گرفت.

رزم‌حسینی، وزیر صنعت گفت: نقدینگی بیش از ۳۰۰۰ هزر میلیارد تومانی باید از طریق روش‌هایی مانند بازار سرمایه به سمت تولید حرکت کند و بازار سرمایه فرصت مناسبی برای تامین مالی شرکت‌های بزرگ است. این مقام مسوول افزود: درجنگ تمام عیار اقتصادی، اگر صنایع فولاد، پتروشیمی نبودند، امکان تحمیل بار مالی تحریم نفت نبود. بنابراین طبق مصوبات تامین مواد اولیه واحدهای فولادی، قرار است تامین کالا به شیوه اعتباری از بورس کالا انجام گیرد. عمق ساخت داخل نیز با توجه به محدودیت واردات محصولات مشابه تا ۸۵ درصد افزایش یافته که نشان‌دهنده بهبود وضعیت اقتصادی برخی محصولات است.

روح‌الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس گفت: بومی‌سازی سامانه معاملات در مرحله آزمایشات مختلف قرار دارد و فعلا نمی‌توانیم زمان دقیق بهره‌برداری از آن را اعلام کنیم. وی با تاکید بر اینکه توسعه سامانه معاملات و سایت TSETMC متوقف نمی‌شود، اظهار کرد: توسعه زیر ساخت‌ها و به‌روز‌رسانی برای سامانه معاملات و سایت متوقف نمی‌شود و برنامه‌های زیادی برای افزایش ظرفیت‌ها وجود دارد. امیدواریم مدیران سیاست‌گذار فرآیند توسعه فعالیت ما را تسهیل کنند و بتوانیم پاسخگوی حجم بالای معاملات باشیم، در دنیای فنی امکان افزایش ظرفیت‌ها به گونه‌ای که کاربران متوجه آن نشوند وجود دارد و طی ماه‌های اخیر روی این موضوع خیلی تمرکز بودیم.

محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار داشت: نقدشوندگی بازار سرمایه نسبت به دیگر بازارها این امتیاز را دارد که وقتی سهامدار نیاز به تسویه داشته باشد می‌تواند پرتفوی خود را سریع به نقدینگی تبدیل کند یا پرتفوی خود را تغییر دهد. به گفته این مسوول، افزایش حجم و ارزش معاملات که در راستای نقدشوندگی بازار سرمایه افزایش پیدا کرده است اتفاق خوبی است که بازار سرمایه را نسبت به بازارهای رقیب، متمایز کرده است.

صورتجلسه شورای عالی بورس در خصوص اصلاح سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری و نصاب مجاز سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت ابلاغ شد. بر اساس این ابلاغیه، با افزایش سقف قابل صدور واحدهای سرمایه‌گذاری به ۵۰۰ هزار میلیارد ریال (به ارزش اسمی) با رعایت قوانین و مقررات موافقت شد.رضا نوحی، سرپرست اداره امور صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در تشریح ابلاغیه جدید صادر شده در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری گفت: مقررات اصلاح شده در ارتباط با تناسب مجوز سقف صندوق‌ها با سرمایه ثبت و پرداخت شده مدیران صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی ابلاغیه مورخ ۶ مرداد ۱۳۹۹ به عموم اعلام شد که بر اساس آن صدور مجوز سقف صندوق‌های در اوراق بهادار با درآمد ثابت، مختلط و سهامی در زمان تاسیس صندوق متناسب با سرمایه ثبت و پرداخت شده مدیران صندوق‌ها شد. وی اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه‌های شماره ۱۲۰۲۰۱۶۶ و ۱۲۰۲۰۱۷۸، طی دوره فعالیت صندوق، مدیران صندوق‌های سهامی با حداقل سرمایه ثبت و پرداخت شده به میزان ۱.۰۰۰ میلیارد ریال، مجاز به ارایه درخواست افزایش سقف واحدهای صندوق­‌های سهامی تحت مدیریت خود به میزان ۵۰۰ هزار میلیارد ریال خواهند بود.

محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران، ساز و کارها و رویه‌های نظارت بر بازار سرمایه کشور را محکم و قابل دفاع ارزیابی کرد و گفت: در حال حاضر ۲۸ ردیف و لایه نظارتی در بورس تهران تعبیه شده است. گودرزی گفت: تمام ساز و کارها و رویه‌های نظارت بر بازار سرمایه و کشف تخلفات و دستکاری‌های احتمالی در دل این بازار تعبیه شده و باید اجازه داد سازمان بورس و ارکان، کار خود را در این خصوص انجام دهند. همچنین وی از پذیرش بیش از ۶۰ شرکت از ابتدای سال تاکنون خبر داد و گفت: در این مدت بیش از ۴۰ شرکت هم درج شده‌اند. معاون بازار شرکت بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه بازار سرمایه شفاف‌تر از بسیاری از بازارهای دیگر است، اظهار داشت: بورس همچنان در بلندمدت بازار جذابی است ولی با توجه به نوساناتی که اواخر مرداد در بورس تهران رخ داد، توصیه کلی به سرمایه‌گذاران این است که پس اندازهای خود را ترجیحا از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد کنند و مبنای تصمیم خود را اطلاعات کانال‌ها و منابع غیررسمی در فضای مجازی قرار ندهند.

رضا باقری اصل، دبیر شورای فناوری اطلاعات اعلام کرد: وزیر امور اقتصادی و دارایی دستورالعمل الزام‌آور واریز سود سهام ناشران از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) را به شورای عالی بورس و اوراق بهادار ارایه کرده است. وی با بیان اینکه درسال جاری بیش از ۱۰ میلیون سهامدار سود سهام خود را از طریق سامانه سجام دریافت کرده‌اند، افزود: با این وضعیت اگر سهامداری در ۱۰ بانک حساب بانکی برای دریافت سود سهام در اختیار داشته باشد اساسا با وجود سامانه سجام و دریافت سود سهام از این طریق دیگر نیازی ندارد تا با صرف وقت و هزینه و مراجعه به ۱۰ بانک نسبت به دریافت سود سهام شرکت‌های خود اقدام کند و این یک اتفاق و تحول بزرگ در تاریخ بازار سرمایه است.

فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران آینده بورس کالا را در مسیر اوراق گواهی سپرده کالایی دانست و افزود: در این راه لازم است تا نظام تنظیم بازار بپذیرد که کشف نرخ بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا انجام می‌شود. در همین راستا اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که بورس‌های کالایی یا باید به سمت ابزار گواهی سپرده کالایی بروند و یا تعطیل شوند؛ بنابراین اوراق گواهی سپرده کالایی از اهمیت زیادی در بازارهای فیزیکی برخوردار هستند.

علی بهشتی روی، مدیر امور اعضاء بورس شرکت بورس تهران گفت: با توجه به ابلاغیه‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع تمدید مهلت تجمیع مجوزهای فعالیت شرکت‌های کارگزاری، چنانچه شرکت‌های کارگزاری مشمول در مهلت‌های مقرر مجوزهای فعالیت خود را تجمیع ننمایند، مجوزهای فعالیت آنها به انتخاب کارگزار یا طبق نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مرحله به مرحله لغو می‌شود. به گفته بهشتی روی، در صورت عدم تجمیع مجوز فعالیت شرکت‌های کارگزاری مشمول، مجوزهای فعالیت آنها به انتخاب کارگزار یا طبق نظر سازمان بورس و اوراق بهادار به صورت مرحله به مرحله لغو می‌شود.

رییس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه با تشریح مصوبه شورای عالی بورس برای طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه گفت: سازمان بورس مکلف شد دستورالعمل‌ امحاءمستندات محرمانه را تدوین کند. امین بدیع صنایع گفت: با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از سوی اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه، دستورالعمل «طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین دسترسی اشخاص به آن در بازار سرمایه» تدوین شد که پس از طرح و بررسی در کمیته تدوین مقررات سازمان و نیز ارایه پیشنهاد آن از سوی هیات مدیره سازمان بورس، در جلسه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید.رییس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه اظهار کرد: توجه به افزایش قابل توجه اقبال عمومی به بورس و بازار سرمایه در دو سال اخیر و نقش مثبت و موثر بازار سرمایه در اقتصاد کلان کشور و همچنین محوریت کلیدی فناوری اطلاعات در ارایه خدمات بهینه به مشتریان و فعالان این حوزه از اقتصاد، دولت‌ها و کشورهای متخاصم و بیگانه تلاش‌ها و هزینه‌های سنگینی با هدف ایجاد اختلال در بازار سرمایه کرده‌اند. حامد سنجری تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار و مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه هیچ گونه مماشاتی با عوامل این‌گونه سهل‌انگاری‌ها در اجرای الزامات و ابلاغیات امنیت سایبری نخواهد داشت و تمام تلاش خود را بر احقاق حقوق مشتریان بازار سرمایه به کار گرفته است.

 

ارسال نظر