بازارسهام

۱۳۹۹/۰۹/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۱۱۵

برخورد با ۱۶۰ ناشر متخلف در بازارسرمایه

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در خصوص شرایط بازار سرمایه اظهار داشت: خوشبختانه بازار بورس طی مدت اخیر، روند رو به ثباتی را داشته است اگر چه، معتقدم، صرفا «شاخص» بورس را نمی‌توان به عنوان ملاک و معیار عملکرد بورس در نظر گرفت. وی با بیان اینکه شاخص بورس، برآیند شرایط اقتصادی و حتی اجتماعی جامعه است، گفت: آنچه در مدیریت بازار سرمایه مثل «بازارگردانی» باید صورت پذیرد، انجام شد و با ناشرانی هم که تخلف کرده بودند، برخورد‌های لازم صورت گرفت. دژپسند با اعلام اینکه با حدود ۱۶۰ ناشر متخلف بازار سرمایه، برخورد لازم صورت گرفت و آنها محکوم شدند، افزود: خوشبختانه بخش زیادی از این عده، در دوره تجدید نظر، رویه خود را اصلاح کردند و از آنها رفع حکم شد. وی گفت: سه نوع محکومیت برای ناشران متخلف در نظر گرفته شد؛ عده‌ای جریمه شدند، عده‌ای «درج در پرونده» و عده‌ای هم به مدت 6 ماه سلب صلاحیت مدیریت شدند. وزیر اقتصاد اظهار داشت: من همیشه هم گفته ام؛ بازار سرمایه حساس است و افرادی که بی محابا و بدون برخورداری از مبانی حقوقی و نظری اقدام به اظهار نظر در مورد بورس کرده و فعالان بازار سرمایه را دچار رعب و وحشت می‌کنند، قطعا روزی باید جوابگو باشند، زیرا بازار سرمایه، مطابق و بر اساس قانون، در حال فعالیت است. دژپسند در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران، در خصوص وضعیت ترخیص کالا در گمرکات نیز با بیان اینکه با تدابیر اتخاذ شده، در رویه و سرعت زمان ترخیص کالا در گمرکات کشور، بهبود زیادی حاصل شده است، یکی از دلایل این امر را، جایگزینی نظارت پسینی با نظارت پیشینی عنوان کرد. وی گفت: طبیعی است، در مورد کالاهایی که وارد کننده، بدون ثبت سفارش اقدام به واردات کرده است، گمرک جمهوری اسلامی، بر اساس قانون، نمی‌تواند اقدام به ترخیص کند و یا در مورد برخی دیگر از وارد کنندگان که نتوانسته‌اند منشاء ارز خود را مشخص کنند نیز، کاری از دست گمرک بر نمی‌آید.

بازار سرمایه بازار انتظارات شخصی نیست

حمیدرضا مهرآور، مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در گفت‌وگو با سنا گفت: گاهی سطح انتظارات با تحلیل‌های بنیادی مطابقت ندارد، به همین علت است که سهام، روندی مخالف با یک پارامتر اثر گذار را طی می‌کند. وی افزود: ریزش‌های ابتدایی در بازار، ترس و نگرانی‌هایی در دل سهامداران ایجاد کرد اما همه افراد می‌دانستند که غلبه بر این ترس به منزله بازگشت روند صعودی شاخص است، خوشبختانه ریزش‌ها تا حدود زیادی پایان یافته و رفتار منطقی‌تری از سرمایه‌گذاران شاهد هستیم. همچنین اگر همه پارامترهای تاثیر گذار بر بازار با روال فعلی ادامه فعالیت دهند، قطعا شاخص قله‌های قبلی را طی خواهد کرد. مدیر عامل کارگزاری بانک سامان بیان کرد: سهم‌ها یا گروه‌های لیدر، جزء اولین‌های صعود و نزول در بازارند، به همین خاطر است که سهامداران به دنبال سهم‌های ارزنده‌ای می‌گردند که جا مانده از صعود باشند و بازدهی بیشتری کسب کنند. مهرآور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا برخی گروه‌ها روندی مخالف با قیمت‌های جهانی در پیش گرفتند، اظهار کرد: زمانی که حدود ۶۰ درصد از بازار سهام را کامودیتی محورها تشکیل می‌دادند معتقد بودیم بلافاصله باید به قیمت‌های جهانی واکنش مثبت نشان دهند؛ در صورتی که این گروه‌ها با افت همراه شدند، علت اصلی این است که گاهی انتظارات ما با تحلیل‌های بنیادی متفاوت است، بنابراین باید روند یک سهم را زیر ذره بین قرار دهیم تا ببینیم از نقطه کف تا قیمت کنونی چقدر صعود داشته و آیا می‌تواند تاثیر پذیری جدیدی برای نوسان داشته باشد یا خیر این کارشناس بازار سرمایه، افق بازار سرمایه را روشن‌تر از دیگر بازارها ارزیابی کرد و گفت: بازار‌های مسکن، ارز و طلا با توجه به رکود و گرانی و کنترل دولت بر آن افق روشنی پیش رو ندارند اما از آنجا که بازار سرمایه نیازی به سرمایه‌های بالا ندارد و از حمایت دولت هم برخوردار است آینده درخشان‌تری نسبت به دیگر بازارها خواهد داشت. مدیر عامل کارگزاری بانک سامان خاطرنشان کرد: اگر سهامداران از گزارش‌های ۹ ماهه شرکت‌ها غافل نشوند و سهام خود را بر مبنای تحلیل‌های بنیادی انتخاب کنند، بازدهی بیش از سایر بازارها را کسب خواهند کرد.

عرضه اولیه اسناد خزانه اسلامی بازار فرابورس

اوراق با نام اسناد خزانه اسلامی با تاریخ سررسید ۶شهریور ۱۴۰۲ در نماد معاملاتی (اخزا۹۰۸۱)، برای اولین بار از طریق بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران عرضه می‌شود تعداد کل اوراق سپرده شده و قابل معامله تا تاریخ انتشار اطلاعیه مذکور ۵۰ میلیون ورقه و نحوه تسویه و پایاپای معاملات۱ T+ است. هیچگونه محدودیتی نیز در خصوص تعداد اوراق قابل خریداری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی وجود ندارد و محدودیت حجمی (حداکثر تعداد اوراق بهادار در هر سفارش) ۲۵.۰۰۰ ورقه خواهد بود. مبلغ اسمی اسناد خزانه اسلامی، هر ورقه یک میلیون ریال در سررسید نهایی توسط خزانه داری کل کشور تأمین شده و از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به حساب آخرین دارندگان اسناد خزانه اسلامی واریز خواهد شد.

 

ارسال نظر