روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۸۲

رشد اقتصادی ۶ ماهه بدون نفت ۱,۴ 

و با نفت ۱,۳ درصد بانک مرکزی رشد اقتصادی 99 را مثبت اعلام کرد 

رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور مثبت شد، گفت: رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۴+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۱.۳+ درصد است. عبدالناصر همتی رییس کل بانک مرکزی با اعلام اینکه رشد اقتصادی کشور مثبت شد، ‌تأکید کرد: ایستادگی وهمت ملت بزرگ ایران دراوج جنگ اقتصادی وکرونا وتلاش فعالین اقتصادی کشوردرسال جهش تولید جواب داد.همان‌گونه که قبلاًبراساس روندشاخص‌های تولیدات صنعتی وکشاورزی  و  نیز رشد تسهیلات سرمایه در گردش بانک‌ها اعلام کرده بودم رشد اقتصادی کشور مثبت شد .گزارش امروز اداره حساب‌های اقتصادی بانک مرکزی حاکی از این است که رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه (100=1390) در شش ماهه اول سال 99 با نفت و بدون نفت، مثبت شد.بنابرگزارش رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 1.4+ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، 1.3+ درصد است. به گفته رییس کل بانک مرکزی، رشد اقتصادی با نفت فصل اول و دوم سال 1399 به ترتیب 2.9-درصدو 5.1+ درصد و رشد اقتصادی بدون نفت، به ترتیب، 0.6- درصد و 3.2+ درصد بوده است.

تراکنش چندمیلیاردی قماربازان با اجاره کارت‌های بانکی

رییس‌کل بانک مرکزی درباره سایت‌های مرتبط با قمار و شرط‌بندی عنوان کرد: بانک‌ها باید حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با این درگاه‌ها و نظارت بر این تراکنش‌ها انجام دهند. عبدالناصر همتی در جلسه ‌دوره‌ای با مدیران عامل شبکه بانکی کشور ضمن اشاره به روند کاهشی انتظارات تورمی و پدیدار شدن رشد اقتصادی به‌خاطر آمارهای رشد کشاورزی و صنعت کشور گفت: امیدوارم در این زمینه شرایط به‌سمت بهبود پیش برود و سال آینده به‌مراتب وضعیت بهتری نسبت به امروز داشته باشیم. رییس شورای پول و اعتبار ضمن تأکید بر ضرورت پایبندی بانک‌ها به نرخ‌های سود مصوب شورای پول و‌ اعتبار تصریح کرد: عملیات بازار باز در روان شدن فعالیتها در بازار بین‌بانکی موثر بوده و در تعدیل نرخ سود بازار بین‌بانکی اثر داشته است. رییس‌کل بانک مرکزی ضمن تأکید مجدد بر التزام بانک‌ها به قواعد و قوانین مبارزه با پولشویی گفت: بانک‌ها باید تلاش کنند به این قوانین و قواعد پایبند باشند و نسبت به پیاده‌سازی این قواعد اهتمام لازم را داشته باشند.بانک‌ها باید تمهیدات لازم به‌‌منظور جلوگیری از سوءاستفاده از زیرساخت‌های بانکی برای اهداف پولشویی و معاملات مخرب در بازارها را با جدیت در به‌کارگیری قوانین مبارزه با پولشویی پیاده‌سازی کنند، همچنین ارتقای سطح مبارزه با پولشویی در سطح استان‌ها و همچنین افزایش اختیارات و ایجاد دسترسی‌های کافی به سامانه‌های مربوطه از سوی حوزه‌های مبارزه با پولشویی بانک‌ها ضروری است. برای نمونه فعالان معاملات و اتاق‌های فردایی ارز و طلا اذعان دارند که با اجرایی شدن قوانین و ایجاد محدودیت‌ها از سوی نظام بانکی، فعالیت‌های خلاف قانون آنها با مشکل مواجه شده است. رییس‌کل بانک مرکزی درباره سایت‌های مرتبط با قمار و شرط‌بندی عنوان کرد: در زمان حاضر مباحثی درباره درگاه‌های اجاره‌ای مرتبط با سایت‌های قمار و شرط‌بندی مطرح می‌شود؛ لذا بانک‌ها باید حداکثر تلاش خود را برای مبارزه با این درگاه‌ها و نظارت بر این تراکنش‌ها انجام دهند. وی با اشاره به گزارش‌های دریافتی از دستگاه‌های نظارتی و امنیتی مبنی بر اینکه سودجویان با پرداخت مقادیری اندک و اجاره کارت و حساب بانکی افراد، تراکنش‌های چندمیلیاردی با مقاصد و اهداف قمار انجام می‌دهند، تأکید کرد: از این رو ضروری است که بانک‌ها جدیت لازم را داشته باشند و مردم نیز به عواقب اجاره دادن حساب‌هایشان توجه کنند. همتی با بیان اینکه کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها یکی از عوامل مهم کنترل نقدینگی است و این امر با همراهی بانک‌ها محقق می‌شود، گفت: بانک‌ها باید رشد دارایی‌های خود را تحت کنترل داشته باشند، تا بتوان به هدف کنترل نقدینگی نائل شد.کنترل ترازنامه بانک‌ها مطابق مصوبه شورای پول و اعتبار از دی ماه سال جاری اجرایی و بر این اساس هر سه ماه یک بار توسط بانک مرکزی کنترل خواهد شد.

چک‌های جدید صیادی با تاریخ اعتبار از ۲۰  دی توزیع می‌شود

معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی گفت: چک‌های جدید از تاریخ ۲۰ دی در اختیار مردم قرار می‌گیرد و این چک‌ها دارای بارکد، کد صیادی ۱۶ رقمی و تاریخ اعتبار خواهند بود. آمنه نادعلی‌زاده معاون اداره نظام پرداخت بانک مرکزی در ارتباط تصویری با استودیو پخش خبر 21 شنبه شب شبکه یک سیما افزود: این طرح به تعویق نیفتاده بلکه بانک مرکزی تصمیم به اجرای تدریجی این طرح دارد و باید فرهنگ‌سازی انجام شود و زیرساخت‌ها آماده و مردم بتوانند با سامانه‌ها ارتباط برقرار کنند.زمان‌های تعیین شده با مجوز قانونی صادر شده است مثلاً برای چک الکترونیک با دستورالعمل بانک مرکزی یک زمان مشخص اعلام شده و همچنین برای راه‌اندازی سامانه صیاد که نقل و انتقال چک در آن ثبت می‌شود زمان دو ساله را مد نظر قرار گرفته است. نادعلی‌زاده گفت: بانک مرکزی برای اجرای این طرح از زمانی که مد نظر قانون گذار است آماده است، ولی اجرای طرح در سامانه صیاد مستلزم تغییرات در دسته چک‌هاست تا متفاوت از گذشته شود و مردم نگران چک‌های قدیمی خود نباشند. وی با بیان اینکه سامانه در تاریخ 22 آذر ماه آماده بوده ، هم افزود: اپلیکیشن‌های بانکی هم آماده رونمایی بودند که امروز بانک مرکزی این رونمایی را انجام داده است.

 

ارسال نظر