بازارسهام

۱۳۹۹/۰۹/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۴۰۷۸

الزام واریز سود ناشران از طریق سجام

رضا باقری، دبیر شورای فناوری اطلاعات اصل اظهار داشت: با توجه به افتتاح سامانه‌ای که با حضور رییس‌جمهوری و وزیر اقتصاد در جلسه شورای فناوری اطلاعات صورت گرفت، دستورالعمل واریز سود از طریق این سامانه بعد از تصویب در شورای عالی بورس به ناشران ابلاغ خواهد شد. وی با بیان اینکه درسال جاری بیش از ۱۰ میلیون سهامدار سود سهام خود را از طریق سامانه سجام دریافت کرده‌اند، افزود: با این وضعیت اگر سهامداری در ۱۰ بانک حساب بانکی برای دریافت سود سهام در اختیار داشته باشد اساسا با وجود سامانه سجام و دریافت سود سهام از این طریق دیگر نیازی ندارد تا با صرف وقت و هزینه و مراجعه به ۱۰ بانک نسبت به دریافت سود سهام شرکت‌های خود اقدام کند و این یک اتفاق و تحول بزرگ در تاریخ بازار سرمایه است. باقری اصل با بیان اینکه واریز سود از طریق سامانه (سجام) در سال جاری نسبت به سال گذشته بسیار افزایش یافته است، افزود: مجامع اکثر شرکت‌های بازار سرمایه در نیمه نخست سال قرار دارد اما در عین حال در این ماه واریز سود سهام شرکت مخابرات از طریق سجام انجام شد.

صف خرید پالایشی‌ها با مصوبه مجلس

نمایندگان در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی و در جریان رسیدگی به طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور، با ماده ۸ این طرح موافقت کردند. بر اساس این مصوبه، تنظیم، تدوین و ابلاغ شاخص‌هایی متضمن رعایت عدالت در پرداخت تسهیلات بین استان‌ها بر اساس آیین‌نامه مصوب هیات وزیران است. در ادامه، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۴۳ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۵ ممتنع از مجموع ۲۵۲ نماینده حاضر در جلسه با پیشنهاد مالک شریعتی درباره ماده ۹ طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور موافقت کردند. بر اساس پیشنهاد شریعتی، ماده (۹) بدین شرح اصلاح شد: تمهیدات لازم جهت ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای افزایش فروش نفت خام، گاز و میعانات گازی به پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و پتروپالایشگاه‌های داخل از طریق اعطای تنفس خوراک و کاهش تدریجی صادرات با استفاده از ظرفیت بخش‌های غیردولتی، شرکت‌های دانش بنیان و ابزار بازار سرمایه و همچنین پیش‌بینی ردیف مستقل در بودجه سنواتی برای کلیه منابع حاصل از عرضه داخلی نفت خام، گاز و میعانات گازی.

اعتبار کارگزاری‌ها و سود و کارمزد آن مشمول مالیات شد

دفتر فنی و مدیریت ریسک مالیاتی اعلام کرد: به موجب بخشنامه 9 مهر موضوع مشمولیت خدمات اعتباری و تامین منابع مالی به استثنای اشخاص موضوع بند 11 ماده 12 قانون مالیات بر ارزش افزوده مقرر شده، سایر اشخاص ارایه‌دهنده خدمات اعتباری و تامین منابع مالی که فاقد عناوین و مصادیق مصرح در بند مذکور باشند، مشمول پرداخت مالیات و عوارض خواهند بود. در این راستا، وفق مقررات موضوعه، ماخذ مطالبه مالیات و عوارض ارزش افزوده بابت تسهیلات اعطایی شرکت‌های کارگزاری به مشتریان، سود و کارمزد دریافتی شرکت‌های کارگزاری از مشتریان (ما به ازاء ارایه خدمات تامین مالی) خواهد بود. شایان ذکر است اعتبار خرید و فروش سهام مقدار وجهی است که توسط کارگزاری به مشتریان ارایه می‌شود تا شخص بتواند در یک بازه زمانی مشخص، علاوه بر سرمایه اصلی خود از این اعتبار برای خرید و فروش اوراق بهادار استفاده کند. پس از سررسیدن تسویه اعتباری نیز نقدینگی را تهیه و اعتبار کارگزاری را تسویه کنید.

نحوه طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه بورسی

امین بدیع صنایع، رییس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه گفت: با پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از سوی اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه، دستورالعمل «طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین دسترسی اشخاص به آن در بازار سرمایه» تدوین شد که پس از طرح و بررسی در کمیته تدوین مقررات سازمان و نیز ارایه پیشنهاد آن از سوی هیات‌مدیره سازمان بورس، در جلسه اخیر شورای عالی بورس و اوراق بهادار به تصویب رسید. رییس اداره پیشگیری و ارتقاء سلامت بازار سرمایه سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: این دستورالعمل در اجرای ماده ۱۵ آیین‌نامه اجرایی قانون بازار اوراق بهادار مصوب هیات وزیران، تدوین و به تصویب رسید؛ به نحوی که بر اساس آن، طبقه‌بندی اطلاعات محرمانه و تعیین دسترسی اشخاص به آن، به موجب مقرراتی خواهد بود که به پیشنهاد سازمان، به تصویب شورای عالی بورس می‌رسد. وی تصریح کرد: در همین راستا و در جهت تعیین مصادیق اطلاعات محرمانه، اشخاص مشمول، نحوه دسترسی به اطلاعات محرمانه و در نهایت ضمانت اجرای عدم رعایت مقررات مربوطه و حفظ این اطلاعات، موارد به صورت شفاف تدوین و نحوه دسترسی و گردش این اطلاعات به صورت دقیق بیان شده تا هیچگونه ابهامی در این زمینه وجود نداشته باشد. به گفته بدیع صنایع، رعایت اصول طبقه‌بندی محرمانه در این دستورالعمل مورد تاکید قرار گرفته و مسوولیت و وظایف اشخاص مشمول در این رابطه و میزان دسترسی آن، بطور مشخص تبیین و تعیین تکلیف شده است. وی اظهار داشت: در این میان، یکی از موارد مهم در تدوین این دستورالعمل، تعیین سطوح اطلاعات محرمانه به تفکیک «محرمانه»، «خیلی محرمانه»، «سری» و «به کلی سری» است و در عین حال، تعیین مسوول تأمین زیرساخت‌ها و ملزومات مربوط به نگهداری و حفاظت از اطلاعات در هر یک از اشخاص مشمول نیز، از دیگر مفاد این دستورالعمل است.

 

ارسال نظر