اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۹۰

ریسک خاصی پیش روی بورس نیست

حمیدرضا مهرآور، کارشناس بازار سرمایه وضعیت بازار سرمایه را مناسب توصیف کرد و در خصوص شرایط فعلی به عصرمالی گفت: به نظر می‌رسد پول‌های خارج شده از بورس مجددا به بازار بازگشته و حجم و ارزش معاملات قابل توجه هستند و به اصطلاح بازار سرحال است. وی ادامه داد: عوامل متعددی وجود دارند که راه سرمایه‌گذاری در بورس را باز کرده اند؛ ارزندگی قیمت سهام، رشد نرخ کامودیتی‌ها و تاثیر پذیری آن دسته از سهامی که وابسته به نرخ‌های جهانی هستند از جمله مواردی است که بازار به آن توجه می‌کند. این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که کدام یک از بازارها مناسب سرمایه‌گذاری هستند؟ اظهار کرد: در مقایسه سایر بازارها و بورس باید گفت، رکود سنگینی در آنها وجود دارد که فعلا مانعی برای توسعه بازار سرمایه به شمار نمی‌روند. وی ادامه داد: اگر بازار مسکن فعالیت دوباره داشته باشد بخشی از توجه سرمایه‌گذارها به آن جلب می‌شود، اما از آنجایی که حوزه مسکن اشباع شده و قیمت‌ها در این بازار روندی غیر منطقی و حبابی دارد کمتر فردی به فکر سرمایه‌گذاری در آن است و به نظر می‌رسد پول‌های جدید از سمت بازار مسکن به دیگر بازارها از جمله بازار سهام راهی شده است. حمید رضا مهرآور به افت شدید قیمت جهانی طلا و تغییرات فضای بین المللی نیز اشاره کرد و افزود: روند کاهشی قیمت جهانی طلا و همچنین تغییر معادلات سیاسی و اقتصادی جهان، ریسک سرمایه‌گذاری در بازار طلا و ارز را افزایش داده و باید در انتظار خروج بخشی از سرمایه‌ها از این بازارها بود. وی به طرح مالیات بر عایدی سرمایه و معافیت بازار سهام از آن نیز اشاره کرد و افزود: معافیت بازار سهام از عایدی سرمایه یکی از عوامل مهم دیگر است که می‌تواند به تداوم ورود نقدینگی به این بازار منجر شود. اگر دولت قصد دریافت مالیات از سهامداران بورسی داشت اشتباه بزرگی را مرتکب می‌شد؛ چرا که مزیت این بازار از دست می‌رفت. این بازار با شفافیت کامل معاملات را دنبال می‌کند نیازی به دریافت مالیات ندارد در نقاط مختلف دنیا هم درصدد کاهش هزینه‌های معاملات بورسی هستند. پس اگر مالیات از سهام اخذ می‌شد رویه‌ای مخالف با تمام دنیا را آغاز می‌کردیم. این کارشناس بازار سرمایه درباره ریسک فعلی بازار سرمایه اظهار کرد: ریسک‌های بازار را باید به دو دسته برای فعالان حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم کرد؛ به نظر بنده ریسک خاصی برای افراد حرفه‌ای وجود ندارد مگر اینکه شاهد اتفاق غیر مترقبه‌ای باشیم. اما در خصوص غیر حرفه ای‌ها همیشه ریسک وجود دارد که سهامی بالاتر از ارزش ذاتی خریداری و بر مبنای شایعات و اطلاعات نامعتبر خرید و فروش کنند. اگر این دسته از افراد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد بورس شوند با ریسک خاصی مواجه نمی‌شوند. مدیر عامل کارگزاری بانک سامان در پاسخ به این پرسش که طی روزهای آتی چه صنعتی می‌تواند پیش‌روی بازار باشد؟ گفت: اگر ETF‌های بانکی راهی بازار شوند قطعا صنعت بانکی با رشد مضاعفی همراه می‌شود. هم اکنون هم گروه بانکی با اقبال سرمایه‌گذاران همراه است.

عرضه اولیه پتروشیمی اروند  تا یک ماه ‌دیگر 

سعید محبی‌فر، معاون مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس گفت: سهام پتروشیمی بوعلی سینا امروز به ‌عنوان سیزدهمین شرکت از مجموعه هلدینگ خلیج فارس به مردم عرضه شد. ‌ وی از دو هدیه خوب برای مردمی که از امروز سهامدار پتروشیمی بوعلی سینا شدند، خبر داد و افزود: نخست اینکه ارزش افزوده ‌پتروشیمی شهیدتندگویان در ارزش‌گذاری سهم بوعلی لحاظ نشده است بنابراین همین امروز دو هزار میلیارد تومان ارزش افزوده ‌این سهام به سهامداران عزیز تقدیم می‌شود. هدیه دوم این است که سود حاصل از پروژه شیرین‌سازی روی ‌سود سال آینده و چند ماه پیش رو، در ارزش‌گذاری لحاظ نشده و اثرات این سود هم به سهامداران می‌رسد. معاون مالی و سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس درباره عرضه ۱۲ درصد از سهام پتروشیمی بوعلی سینا به بازار سرمایه تصریح کرد: براساس مقررات سازمان بورس، این مقدار ‌از سهام به مردم عرضه شده و خوشحالیم که این میزان از مشارکت مردم را در ترکیب سهامداری بوعلی داریم. ضمن اینکه ‌ظرف دو ماه آینده سه درصد دیگر از سهام بوعلی به بورس عرضه و بوعلی تبدیل به شرکتی می‌شود که از نظر درصد، ‌بیشترین سهامدار حقیقی را در مجموعه شرکت‌های تابعه هلدینگ خلیج فارس دارد. ‌ محبی‌فر از ادامه روند ورود شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس به بورس خبر داد و یادآور شد: کمتر از یک ‌ماه دیگر سهام با ارزش پتروشیمی اروند را هم به بورس عرضه می‌کنیم و امیدواریم مانند سهام بوعلی و سهام‌هایی که ‌پیش از این ازسوی هلدینگ خلیح فارس به بازار سرمایه عرضه شده، سودآوری خوبی برای سهامداران ‌داشته باشد. ‌

تسلاموتورز پنجمین  شرکت با ارزش وال استریت

ارزش سهام شرکت خودروساز برقی تسلا، پس از کشمکش‌های فراوان و جنجال‌های ایلان ماسک، توانست با رشد چشمگیر به ۶۰۸ میلیارد دلار برسد. بر اساس این گزارش، ارزش ۶۰۸ میلیارد دلاری تسلا موتورز توانست این شرکت را به رده پنج شرکت برتر شاخص وال استریت امریکا وارد کند و به این ترتیب در کنار شرکت‌هایی مانند اپل، مایکروسافت و آمازون قرار بگیرد. به این ترتیب، پنج شرکت برتر شاخص اس‌اند پی به ترتیب شرکت‌های اپل، مایکروسافت، آمازون، فیس‌بوک و تسلا موتورز هستند. تسلاموتورز که در 11 ماه گذشته رشد ۶۶۰ درصدی قیمت سهام را نظاره‌گر بوده است با ورود به پنج شرکت برتر توانست باز هم در مدار صعودی قرار بگیرد و ارزش خود را ۲۲۰ میلیارد دلار اضافه کند. حضور تسلا در میان شرکت‌های برتر بازار وال استریت موجب رشد قیمت هر سهم این شرکت به ۶۴۱ دلار و ۷۶ سنت شد. به این ترتیب، ایلان ماسک موسس و مدیرعامل این شرکت نیز در زمره ثروتمندترین افراد جهان قرار گرفت.

 

ارسال نظر