بورس نوسانی شد

۱۳۹۹/۰۹/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۹۰۶

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز ۰.۴درصد افت داشت اما شاخص هم‌وزن ۰.۴درصد صعود کرد همچنین شاخص افت پنج هزار و ۲۵۰واحدی در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۷ هزار واحد قرار گرفت. آخرین قیمت ۲۷۰نماد حداقل سه درصد نسبت به قیمت روز گذشته خود افزایش یافته و ۱۶۵نماد با کاهش بیش از سه درصدی   همراه بوده‌اند. روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۳۹نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۴۱نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت حقیقی‌ها هزار و ۱۴۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی ها۹۴۰میلیارد تومان بود. حقیقی‌ها حدود 190 میلیارد تومان وارد بازارسهام کردند و ارزش کل معاملات خرد به 17 هزار و 680 میلیارد تومان رسید، حقیقی‌ها نیز 88 درصد معادل با 15 هزار و 850 میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خریدشان یک درصد از کل معاملات شد. بیشترین ورود پول حقیقی در بازار سهام در گروه‌های «فلزات اساسی»، «مواد و محصولات دارویی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» رقم خورد و حقوقی‌ها نیز خریدار سهام در گروه‌های «خودرو و ساخت قطعات» و «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» بودند. سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» در آخرین معاملات خود، عدد ۲۹,۳۶۰ریال را ثبت کرد که نسبت به روز گذشته حدود چهار درصد کاهش یافته است. همچنین با جابه‌جایی بیش از ۱۴۲میلیون برگه سهم، روز بعدی معاملاتی خود را با ۲۹,۱۲۰ریال آغاز خواهد کرد. ارزش معاملات روز گذشته «شستا» به رقم ۴۱۵میلیارد تومان رسید. همچنین ۹۵درصد از سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی را حقیقی‌ها و پنج درصد را حقوقی‌ها خریداری کردند. از طرف دیگر، بیش از ۱۴۰میلیون برگه سهم (۹۹درصد) را اشخاص حقیقی و بیش از یک میلیون برگه سهم (یک درصد) را اشخاص حقوقی به فروش رساندند.

ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ هشتم آذرماه به علت تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام با موضوع افزایش سرمایه ۹۷درصدی بسته شد. این افزایش سرمایه بی سابقه در روز ۱۰ آذر ماه به تصویب رسید و فملی حدودا ۲۰هزار میلیاردی شد. فملی با ۱۲.۵درصد مثبت بازگشایی شد و تاثیر ۹۰۰۰واحدی در جهت رشد شاخص گذاشت. با این وجود شاخص کل همچنان منفی است. هنگام بازگشایی شاخص کل در ارتفاع یک میلیون و ۵۰۵هزار واحد قرار داشت و پس از بازگشایی به ارتفاع یک میلیون و ۵۰۰هزار واحد رسید. همچنین طی بیست و چهار ساعت گذشته برخی از اخبار مهم باعث شد که وضیت بازار تغییر کند. همتی، رییس کل بانک مرکزی گفت: امکان افزایش قابل توجه سود بانکی وجود ندارد. فعالین بازار سرمایه اطمینان داشته باشند، بانک مرکزی از بازار سرمایه حمایت خواهد کرد. ما بر مبنای دلار نیمایی 17 هزار تومان پیش بینی کردیم که تورم متوسط یکساله منتهی به خرداد 1400 را به 22 تا 24 درصد برسانیم. موسی موسوی عضو کمیسیون انرژی مجلس با تاکید بر ضرورت عبور از خام‌فروشی و افزایش تولید محصولات پتروشیمی، خواستار تنفس خوراک و اعطای وام با تنفس ۶ ماهه به پتروپالایشگاه‌ها شد. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۹ در پی بازگشت دوباره تحریم‌های اقتصادی به دنبال خروج امریکا از برجام و ممنوعیت صادرات نفت، منفی ۹.۴۶ درصد بوده و طی ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ منفی ۵.۹۸ و مثبت ۳.۱۲ درصد پیش بینی شده است. 

     نحوه اخذ کارت اعتباری سهام عدالت

علیرضا ماهیار با بیان اینکه یکی از طرح‌هایی که برای توسعه سهام عدالت و اعطای تسهیلات به مشمولان سهام عدالت طراحی شد، اعطای کارت اعتباری بود، اظهار کرد: این کارت‌ها مخصوصا برای سهام دارانی که روش غیر مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده بودند و تعداد آنها حدودا ۳۰ میلیون نفر است، طراحی شده است. به گفته وی، این فرایند به صورت تمام الکترونیک از مبدا بانک‌های عامل تا مقصد که شرکت سپرده‌گذاری و بازار سرمایه هستند، خواهد بود. ماهیار درمورد نحوه اخذ این کارت توضیح داد: مشمول سهام عدالت که روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده است، باید سجامی باشد و بعد از احراز هویت در اپلیکیشن‌های مربوط به بانک‌های عامل و پس از اینکه شرکت سپرده‌گذاری سجامی بودن فرد را برای بانک تایید کرد، می‌تواند دارایی خود را مشاهده کند و متوجه شود چقدر دارایی سهام عدالت دارد و متناسب با آن، فرم مربوطه را داخل سیستم بانک پر کند. معاون فناوری و توسعه نوآوری شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درباره میزان تسهیلاتی که از سوی بانک‌ها اعطا می‌شود، گفت: برخی بانک‌ها ۶۰ درصد ارزش روز دارایی فرد و برخی تا ۱۰۰ درصد هم برای اعطای تسهیلات پیش‌بینی کرده‌اند که مکانیزم آن بستگی به بانک عامل دارد. در نهایت درخواست فرد به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌شود. 

 

ارسال نظر