اخبار

۱۳۹۹/۰۹/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۸۲۶

پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در فرابورس

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی شکلی از طرح‌های سرمایه‌گذاری جمعی هستند که بر مبادلات سهام اختصاصی متمرکز است. هدف از تشکیل این صندوق‌ها، جمع‌آوری سرمایه از سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری در شرکت‌های دارای پتانسیل رشد زیاد با هدف کسب بیشترین بازده اقتصادی ممکن در برابر پذیرش ریسک است. دستورالعمل راه‌اندازی صندوق‌های خصوصی در سال ۹۷ توسط سازمان بورس تصویب شد. واحدهای این صندوق‌ها به شکل قابل معامله در بورس هستند. ساختار آنها در قالب واحدهای ممتاز و واحدهای عادی است. تصمیمات سرمایه‌گذاری آن با مسوولیت مدیر صندوق در چارچوب مصوب مجمع و با کمک کمیته سرمایه‌گذاری اتخاذ می‌شود. صندوق‌های خصوصی در کنار صندوق‌های جسورانه و تامین مالی جمعی زنجیره تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان در بازار سرمایه را کاملتر می‌کند. پذیر نویسی دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی از روز جاری تا ۲۴ آذرماه صورت می‌گیرد. محصولات کشاورزی و دامپروری، محصولات شیمیایی، محصولات غذایی، صنایع فلزی و معدنی، صنایع کاغذ و مقوا و صنایع لجستیک و بسته‌بندی حوزه این صندوق است. دوره فعالیت این صندوق ۶ سال بوده و از طریق کارگزاری‌های عضو شبکه فرابورس ایران امکان مشارکت در پذیره نویسی فراهم است. هر واحد سرمایه‌گذاری یک میلیون ریال و حداقل تعداد واحد قابل خریداری هزار واحد است. در این دوره از پذیره نویسی، موسسان ۳۰ درصد سرمایه را تعهد می‌کنند و مابقی از طریق پذیره نویسی عمومی تامین خواهد شد. با پذیره نویسی این صندوق، تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به ۲ صندوق افزایش یافته که با توجه به پذیره نویسی یک صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی، مجموع سرمایه این صندوق‌ها به ۱۵۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد.

رشد نرخ‌های جهانی؛ فرصت مهم سرمایه‌گذاری

کمال خانزاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه از آنجایی که کرونا عاملی بر رکود اقتصاد جهانی شد، کشف واکسن این بیماری همچنین نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا موتور محرکی برای رشد دوباره قیمت‌های جهانی شد، بدین منظور به عقیده بنده کامودیتی‌ها از لحاظ بنیادی شرایط بسیار مطلوب و جذابی دارند شرایط فعلی بازار سرمایه را تحلیل کرد و گفت: شرکت‌هایی که صادرت محور هستند یا تاثیر‌پذیری مستقیم از نرخ‌های جهانی دارند مانند معدنی‌ها، فولادی‌ها و... از جمله گروه‌های برتر بازارند که سهامداران نباید از آنها غافل شوند. مدیرعامل کارگزاری ملل پویا مهم‌ترین ریسک فعلی بازار سرمایه را بودجه ارایه شده دولت به مجلس عنوان کرد و افزود: همیشه زمان ارایه بودجه یک شرایط چالش‌برانگیز در فضای اقتصادی و سیاسی ایجاد می‌شود که بالطبع ممکن است بازار سرمایه واکنش‌هایی نشان دهد. البته که هنوز کل لایحه بودجه بررسی نشده که تحلیل‌ها یا واکنش‌ها را در بر داشته باشد اما طبیعی است که به واسطه بودجه و شرایط آن بازار با نوسان مواجه شود. این کارشناس بازار سرمایه درباره نارضایتی مجلس از سازمان بورس بیان کرد: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس که تخصصی درباره بازار سرمایه ندارند با اظهارنظر‌های غیر کارشناسی که بیشتر جنبه سیاسی دارد تا اقتصادی، به بازار سرمایه آسیب می‌زنند. بهتر است نمایندگان محترم خروجی تصمیمات خود را بر عهده کمیسیون اقتصادی بگذارند، چرا که بسیاری از صحبت‌های نمایندگان مجلس در خصوص بازار سهام خارج از مدار تخصصی است و راه‌حل رفع مشکلات نیست. خانزاده خاطرنشان کرد: رییس کمیسیون اقتصادی تخصص ویژه‌ای درباره بازار سرمایه و فرایند آن دارد پس بهتر است مشورت‌ها را در حضور ایشان انجام دهند و اگر معایب یا کسری وجود دارد با ارایه راه‌حل هر چه سریع‌تر بر طرف شود.

روند منطقی صعود بورس

حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه به رشد نقدینگی هر ساله و تاثیر آن در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: هرساله با توجه به شرایط اقتصادی، شاهد رشد نقدینگی در کشور هستیم؛ با توجه به ریزشی که بورس طی چند ماه اخیر داشت به نظر می‌رسد این نقدینگی هنوز راهی بورس نشده و با ثبات شرایط بازار، شاهد ورود آن به بازار خواهیم بود. ایزدی افزود: انتخابات امریکا یکی از مهم‌ترین رخدادهای بین‌المللی بوده که نتیجه آن برای همه کشورها مهم است؛ از آنجایی که ترامپ نهایت بی‌تدبیری در قبال کشورمان داشته است به نظر می‌رسد روی کارآمدن رییس‌جمهور جدید سبب گشایش‌های اقتصادی و ثبات نرخ ارز شود اما نه در کوتاه‌مدت. وی ادامه داد: برخی نگرانند که افت نرخ ارز باعث ریزش سنگین شاخص و قیمت‌ها شود در صورتی که در کوتاه‌مدت بعید است چنین موضوعی را شاهد باشیم. به ویژه اینکه شرکت‌های صادرات محور معاملات خود را بر پایه دلار زیر ۲۰ هزار تومان انجام داده‌اند و حتی ریزش قیمت‌ها برای آنها مشکلی ایجاد نمی‌کند. این تحلیلگر بازارسرمایه با انتقاد از وعده‌های حاشیه‌ساز بیان کرد: دولت با حمایت از بازار سرمایه باید سرمایه‌گذاری در این بازار را نهادینه کند، نه اینکه با وعده یا حمایت مقطعی موجب سلب اعتماد مردم از بورس شود، از طرف دیگر زمزمه‌های نوسان نرخ بهره بانکی به گوش می‌رسد در حالی که اکنون زمان چنین اقداماتی نیست.

 

ارسال نظر