ناکامی بورس در صعود

۱۳۹۹/۰۹/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۷۴۰
ناکامی  بورس در صعود

گروه بورس|

طی هفته گذشته بازار وضعیت خوبی داشت و اضافه صندوق پالایشی به وضعیت بازار را بسیار مطلوب‌تر از گذشته کرد. با این بازار سهام در آخرین روز کاری خود یعنی چهارشنبه با نزول همراه بود و دومین تلاش شاخص برای عبور از مرز شاخصی ۱.۵ میلیون واحد ناکام ماند، همچنین آخرین بررسی‌های معاملاتی شاخص کل بورس در هفته‌ای که گذشت نشان می‌دهد که بورس در سومین هفته متوالی و مثبت خود رشد ۷.۶ درصدی را در کارنامه به ثبت رسانیده است.

با یک نگاه کوتاه به آخرین روزکاری بازار سرمایه می‌توان دریافت که تالار شیشه‌ای در ۱۵ دقیقه نخست با افت ۴۷۰۰ واحدی شاخص کل همراه بود و در میانه‌های معاملات جریان معاملات بازار باعث شد که دماسنج بورس رشد ۷ هزار واحدی به خود بگیرد اما در ساعات پایانی معاملات بازهم ورق برگشت و فروشندگان از خریداران بازار پیشی گرفتند و درنهایت بازار سهام افت ۲۷۰۰ واحدی معادل با ۰.۱۹ درصد کاهش را ثبت کرد و شاخص کل هم‌وزن که از تمام نماد‌‌های معاملاتی به یک اندازه اثر می‌پذیرد در نهایت با رشد ۰.۷۸ درصدی به کار خود پایان داد.

بورس در روز چهارشنبه از مجموع ۳۴۳ نمادمعاملاتی ۱۸۶ نماد مثبت و ۱۳۶ نماد نیز منفی شدند و ۸۳ نماد به ارزش ۷۲۳ میلیاردتومان در صف خرید و فروش در نقطه مقابل ۴۷نماد به ارزش ۲۸۰ میلیارد تومان در صف فروش برای خود جای گرفتند و در فرابورس نیز از مجموع ۱۲۷ نماد طی داد و ستدهای روز چهارشنبه، ۷۰ نمادمعاملاتی مثبت و ۵۷ نماد معاملاتی نیز منفی شدند. از سوی دیگر در این بازار ۳۵ نماد به ارزش ۳۸۲ میلیارد تومان در صف خرید و ۱۷ نماد به ارزش معاملاتی ۱۵۵ میلیارد تومان در صف فروش قرار گرفتند و براساس ارزش معاملات خرد فرابورس حدود ۵ هزار و ۵۱۴ میلیارد تومان شد. همچنین بانک‌ها، فرآورده‌های نفتی و محصولات شیمیایی سه گروه نخستی بودند که مورد اقبال حقوقی‌های بازار سهام قرار گرفتند. در نقطه مقابل نیز خالص خرید‌ حقیقی‌ها به گروه‌هایی نظیر استخراج نفت و گاز، اطلاعات و ارتباطات و مخابرات محدود شد. دیروز در حالی حقوقی‌ها گوی سبقت را از حقیقی‌ها گرفتند که ارزش معاملات خرد بورس تهران به رقم ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان رسید.

طی هفته گذشته اخبار مهمی حول محور بازار سرمایه رخ داد که باعث شد وضعیت بورس کمی مطلوب‌تر از گذشته شود.

فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه شورای اجرایی فناوری اطلاعات دولت و در جریان افتتاح سامانه‌های اقتصادی گفت: سامانه مجامع الکترونیک نیز رونمایی شد؛ با گسترش بازار سرمایه و میلیونی شدن دارندگان کد بورسی و همچنین با توجه به پراکندگی جغرافیایی گسترده سهامداران نیاز به برگزاری الکترونیکی مجامع شرکت‌های بورسی به صورت الکترونیکی داشتیم، تا نیازی به طی مسافت‌های طولانی از سوی سهامداران برای شرکت در مجامع نباشد همچنین حجم بالای سهامداران‌مان مانع از برگزار نشدن مجامع شرکت‌ها به صورت اصولی نشود و خوشبختانه هم زمینه الکترونیکی شدن و هم وضع قوانین و مقررات لازم فراهم شد.

حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس با اشاره به لزوم آموزش، فرهنگ‌سازی و حضور غیرمستقیم مردم در سرمایه‌گذاری‌ها اظهار داشت: استفاده از پتانسیل شرکت‌های سبدگردان کمک می‌کند که مردم در بازار سرمایه حضور آگاهانه‌تری توأم با تعقل و احتیاط بیشتر داشته باشند. محمدرضا معتمد، عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که سهام داران سهام عدالت، برای اینکه بتوانند سود سهام عدالت شرکت‌های سرمایه پذیر را دریافت کرده یا در افزایش سرمایه‌ها شرکت کنند یا وام را متناسب با سهام خود دریافت کنند، حتما باید در سایت سجام ثبت نام کرده باشند تا در بازار سرمایه بتوانند از این مزایا برخوردار باشند.

معاون حقوقی سازمان بورس و اوراق بهادار، از تصویب مصوبه در خصوص اجرای عدالت ترمیمی در بازار سرمایه خبر داد. جعفر جمالی اظهار داشت: در مصوبه یادشده، به کارگیری اصول و شیوه‌های عدالت ترمیمی توسط معاونت حقوقی سازمان در جهت صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران، سرمایه‌های مدیریتی بازار سرمایه، فعالان و اشخاص تحت نظارت و همچنین تأمین امنیت سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه، حمایت از نشاط بنگاه‌های اقتصادی و بنگاه‌های کسب و کار در معرض آسیب در اثر نقض قانون، اشاره شده است.

با تشکیل جلسه هیات‌مدیره بورس تهران، علی صحرایی، مدیرعامل فعلی بورس تهران در سمت خود ابقا شد. اعضای هیات‌مدیره بورس تهران شامل، امیر تقی‌خان تجریشی مدیرعامل گروه توسعه ملی به عنوان رییس هیات‌مدیره و جواد عشقی‌نژاد به نمایندگی از سرمایه‌گذاری اهداف، به عنوان نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس تهران، سید مهدی سدیدی از صندوق بازنشستگی بانک‌ها، محمدرضا محسنی (مدیرعامل سابق سپرده‌گذاری مرکزی) از بانک آینده، علی شیرازی از سرمایه‌گذاری صبا تامین، بوستانی از کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و امیری از سرمایه‌گذاری تدبیر برای یک دوره دو ساله در هیات‌مدیره بورس تهران فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل بورس انرژی ایران از رشد ۹۹ درصدی ارزش معاملات رینگ داخلی بازار هیدروکربوری و فرآورده‌های پتروپالایشی این بازار در ۸ ماه امسال خبر داد و گفت: رینگ داخلی بورس انرژی ایران به بستری مطمئن برای تامین خوراک مصرفی تولیدکنندگان کشور تبدیل شده است. سیدعلی حسینی با اشاره به آخرین وضعیت معاملات خوراک مصرفی مجتمع‌های پتروپالایشی و صنایع پایین‌دستی کشور در رینگ داخلی بورس انرژی ایران اظهار کرد: از ابتدای امسال تاکنون حجم عرضه خوراک مصرفی صنایع پایین‌دستی پتروپالایشی کشور از طریق رینگ داخلی بورس انرژی ایران به بیش از یک میلیون و ۷۱ هزار و ۱۸۴ تن رسیده که شامل ۴۰۱ هزار تن میعانات گازی، بیش از ۲۹ هزار و ۲۱۸ تن نفت سفید و بالغ بر ۶۴۰ هزار و ۷۰۰ تن نفتا است.

سعید اسلامی، عضو شورای عالی بورس و اوراق بهادار با اشاره به نوسانی بودن ذات بازارسرمایه بیان کرد: حتی در بازارهای توسعه یافته هم رفتارهای هیجانی و نوسان وجود دارد، ولی باید با سیاست‌ها و نظارت درست از تکرار دایمی آن جلوگیری کنیم؛ بنابراین انتظارِ داشتنِ بازار بدون ریسک بی‌معنی است. سرمایه‌گذاران باید این نکته را هم در نظر داشته باشند که بخش بزرگی از نوسان بازارسرمایه ایران از فضای بیرون کشور وارد می‌شود. سعید اسلامی اظهار کرد: ‌در حال حاضر میزان سرمایه‌گذاری‌ مستقیم در بازار سرمایه بیشتر از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم است. ‌سازوکار سرمایه‌گذاری در ایران نیز بیشتر به نفع سرمایه‌گذاری مستقیم است که لازم است ریزساختارها به نفع ‌سرمایه‌گذاری غیرمستقیم حرکت کند. ‌

محسن انصاری مهیاری، رییس اداره دیدبان سلامت بازار سرمایه گفت: وجود ناهنجاری‌ها در بازار سرمایه کشور علاوه بر ضررهای اقتصادی کلان، باعث نارضایتی و کاهش اعتماد مردم به بازار سرمایه می‌شود. مطابق قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، یکی از مهم‌ترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه، اتخاذ تدابیر ضروری و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار است.

رییس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: افرادی که دارای سهام عدالت هستند باید ابتدا در سامانه سجام ثبت نام کنند، سپس سایر فعالیت‌های خود را جهت انجام معاملات انجام دهند. وحید روشن قلب به توضیحاتی درباره برگزاری مجامع شرکت‌های سهام عدالت پرداخت و گفت: سهامداران شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی برای حضور راحت‌تر در مجامع و کسب سود سهامشان ابتدا باید در سامانه سجام ثبت نام کنند تا اطلاعات هویتی و بانکی آنها ثبت شود، از آنجایی که شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی موظفند همزمان با مجامع حضوری شرکت‌ها، به صورت الکترونیکی و آنلاین همسو با آنها باشند، ثبت نام در سجام به آنها کمک می‌کند تا به‌طور غیرحضوری در جلسات اعمال رای کنند و از این طریق در تصمیم‌گیری شرکت خود نقش داشته باشند.

رییس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه اظهار داشت: روز پنج شنبه (۶ آذر ماه) مبلغ یک هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شده است. محمدابراهیم آقابابایی گفت: این اتفاق می‌تواند برای بازار سرمایه مثبت باشد و در شرایط ضروری، برای افزایش نقدشوندگی و بازارگردانی سهام استفاده شود، همچنین صندوق تثبیت بازار سرمایه تعهد به بازپرداخت اصل منابع در پایان سررسید و سود حاصل از آن را دارد.

علیرضا تاجبر، عضو هیات‌مدیره کارگزاری اقتصاد بیدار معتقد است گزارش‌های خوبی که شرکت‌ها ارایه می‌کنند یک آرامش خاطری برای سرمایه‌گذاری در بورس است. علیرضا تاجبر آینده بازار را صعودی دانست و گفت: طی چند ماه اخیر شاهد نزول سنگینی در بازار بودیم که کمی به اعتماد سهاداران حقیقی خدشه وارد کرد، برگشت این اعتماد کمی زمان بر است، به همین علت است که با کوچکترین عرضه روند شاخص تغییر می‌کند اما از آنجایی که حجم معاملات بالا است این موضوع، عاملی برای صعود شاخص در آینده است.

فدراسیون بورس‌های اروپا-آسیایی (فیاس) برندگان جوایز لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ را از میان فعالان بورس‌های عضو انتخاب کرد. در بررسی بازار سهام کشور‌های عضو فیاس، شرکت‌های کارگزاری مفید و کارگزاری آگاه معرفی شده از سوی بورس تهران به مقام‌های اول (مدال طلا) و سوم (مدال برنز) دست یافتند. دربخش معاملات اوراق با درآمد ثابت، شرکت‌های کارگزاری مفید معرفی شده از سوی فرابورس و کارگزاری آگاه معرفی شده از سوی بورس تهران به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم، در اجرای ماده ۲۸ و بند ۶ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار مصوب آذر ۱۳۸۴ و ماده ۲ قانون توسعه ابزارها ونهادهای مالی جدید به منظور تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی مصوب آذر ۸۸ با مجوز این سازمان نزد مرجع ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تهران، به عنوان نهاد مالی ثبت شده است.

 

ارسال نظر