خروج حقیقی‌ها افت شاخص بورس را در پی داشت

۱۳۹۹/۰۹/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۴۰۱
خروج حقیقی‌ها افت شاخص بورس را در پی داشت

در معاملات روز گذشته بازار سرمایه شاخص کل با ۱۸ هزار و ۵۹۷ واحد کاهش رقم یک میلیون و ۳۵۶ هزار واحد را ثبت کرد. این در حالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۲۹۶۳ واحد افزایش یافت و به رقم ۳۹۰ هزار و ۵۷۰ واحد رسید و معامله گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۹۸ هزار و ۳۶۹ میلیارد ریال ارزش داشت. شاخص کل فرابورس با ۲۸ واحد افزایش در رقم ۱۶ هزار و ۶۹۸ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۷۴۸ هزار معامله به ارزش ۸۲ هزار و ۴۵۶ میلیارد ریال انجام دادند.

روز گذشته حقیقی‌ها ۳۷۵ میلیارد تومان از بازارسهام خارج کردند و حقوقی‌ها نیز در حدود ۳۷۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند و ارزش کل معاملات خرد نیز به ۲۱ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان رسید که گروه حقوقی‌ها ۱۳ درصد یعنی دو هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به ۲ درصد کل معاملات بازار رساندند. بیشترین تزریق پول حقوقی‌ها در گروه‌های «محصولات شیمیایی»، «فلزات اساسی» و «استخراج کانه‌های فلزی» صورت گرفت و حقیقی‌ها نیز اغلب خریدار سهام در گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» و «خودرو و ساخت قطعات» بودند. افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۱۰ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۵۹ نماد رخ داد و به مبلغ بیش از یک میلیارد تومان رسید در نتیجه جمع تغییر مالکیت توسط حقیقی‌ها معادل با ۹۱۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت حقوقی‌ها نیز هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان بود. آخرین قیمت ۲۱۳ نماد حداقل سه درصد در مقایسه با روز گذشته خود افزایش یافت و ۲۴۵ نماد نیز کاهش بیش از سه درصدی قیمت را در کارنامه مالی خود داشت.  سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» بازهم صف خرید طولانی به خود دید و در حدود ۴.۴ درصد افت کرد و در نهایت میان نمادهای پرتراکنش قرار گرفت. قیمت این نماد در مقایسه با روز گذشته خود تقریبا پنج درصد کاهش داشته و به مبلغ ۲۹۰۷۰ رسیده است و همچنین با رد و بدل شدن ۲۶۶ میلیون سهم، «شستا» روز چهارشنبه خود را با ۲۹۲۶۰ ریال آغاز می‌کند. ارزش معاملات این نماد به ۷۸۰ میلیارد تومان رسید و ۸۸ درصد از سهام این شرکت را حقیقی‌ها و ۱۲ درصد هم حقوقی‌ها خریداری کردند. از سوی دیگر ۸۹ درصد از سهام را حقیقی‌ها و ۱۱ درصد باقی مانده را کد حقوقی به فروش رساندند. 

ارزش سهام ایران خودرو نیز به بیش از هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات «خودور» معادل به سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان شد که این رقم دو برابر میانگین حجم ماه این نماد است و از سوی دیگر ۹۸ درصد حقیقی‌ها و ۲ درصد حقوقی‌ها نیزبا کدهای خود خریدار این سهام بودند . البته حقیقی نیز فروشنده ۹۳ درصد از سهام ایران خوردو بودند و حقوقی هم تنها هفت درصد این سهام را به فروش رساندند.

 همچنین، ارزش سهام عدالت با افت همراه بود و درمقایسه با روز گذشته، ۱.۸ درصد (۲۰۴هزار تومان) کاهش یافت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۹۹۲هزار تومان و ۲۰ میلیون و ۷۰۵هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۵۹۸هزار تومان رسیده است.

 

ارسال نظر