اخبار بورسی

۱۳۹۹/۰۹/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۲۷۰

درباره کتاب بورس‌بازی  در نگاه شریعت

بورس‌بازی (سفته‌بازی) در سهام همواره یکی از موضوعات قابل توجه در بازار سرمایه بوده است. گاهی اوقات از واژه‌های نوسان‌گیری و سوداگری نیز برای معاملات بورس‌بازانه استفاده می‌شود و این واژه معمولا در برابر سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد. در بخشی از کتاب «بورس‌بازی در نگاه شریعت» می‌خوانیم: بورس بازی به معنای وارد شدن به تعاملات مالی پر ریسک به منظور سود بردن از نوسانات ارزش دارایی در کوتاه‌مدت است. در طول تاریخ بازارهای مالی همیشه سردرگمی و دوگانگی در برخورد با مفهوم بورس بازی وجود داشته است. از یک سود، بورس بازان را مقصران اصلی ایجاد حباب‌ها و نوسانات قیمتی شدید در قیمت‌ها می‌دانند و از سوی دیگر نقش بورس بازان را به خاطر افزایش نقدشوندگی، کارایی و ظرفیت تقبل ریسک در بازار مفید و ضروری می‌دانند.

عرضه باقی مانده سهام  دولت در فرابورس

بلوک 7.32 درصدی سهام بیمه اتکایی امین شامل 285 میلیون و 636 هزار و 355 سهم توسط سازمان خصوصی‌سازی به صورت 50 درصد نقد و بقیه اقساط 12 ماهه با نرخ سود فروش اقساطی 18 درصد و فاصله هر قسط شش ماه در فرابورس عرضه می‌شود. قیمت پایه این میزان سهام این شرکت بیمه‌ای که از شرکت‌های حاضر در‌دار یکم است، قیمت تابلوی بورس در روز عرضه (معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه) به اضافه 20 درصد به شرط آنکه از مبلغ 10830ریال کمتر نباشد، و ارزش کل پایه آن 3 هزار و 93میلیارد و 441میلیون و 724هزار و 650ریال برای این واگذاری تعیین شده است. شایان ذکر است این عرضه دارای شرایطی خاص و مخصوص خود است.

افزایش سرمایه ۵۰  درصدی «وصنا»

افزایش سرمایه ۹۰۰ میلیارد ریالی شرکت «سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران» از مبلغ یک هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از محل سود انباشته از سوی سازمان بورس بلامانع اعلام شد. افزایش سرمایه شرکت «سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر ایران» به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی و رشد پرتفوی سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت شرکت خواهد بود. بر اساس این گزارش، انجام افزایش سرمایه «وصنا» حداکثر تا ۶۰ روز پس از تاریخ این مجوز امکان‌پذیر خواهد بود. عدم انجام افزایش سرمایه در مهلت مقرر، موجب ابطال این مجوز شده و انجام آن مستلزم اخذ مجوز جدید از این سازمان خواهد بود.

 

ارسال نظر