بازار سهام

۱۳۹۹/۰۸/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۷۸

کمک به توسعه نهادهای مالی با تصمیم شورای عالی بورس

در جلسه اخیر شورای عالی بورس تصمیم‌هایی مانند تخصیص حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام به سهام عدالت، افزایش حداقل اوراق دولتی در نصاب‌ها از ۱۰ به حداقل ۲۵ درصد و افزایش سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری با در آمد ثابت از ۳۰ به ۵۰ هزار میلیارد تومان اتخاذ شد. در کنار چنین تصمیم‌هایی مصوب شد، بانک مرکزی مسائل مربوط به صدور مجوز برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به نهادهای مالی مرتبط با بانک‌ها را تسریع و تسهیل کند. همچنین مقرر شد، امکان تاسیس صندوق برای بانک‌های فاقد صندوق، فراهم و اجازه تاسیس بیش از یک صندوق برای بانک‌ها نیز صادر شود. حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس با اشاره به مصوبه جدید شورای عالی بورس در این خصوص افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بورس مقرر شد تا بانک مرکزی شرایط را برای بانک‌ها جهت سهامداری در شرکت‌های تامین سرمایه تسهیل کند. وی اظهار داشت: در بند ب ماده ۱۴ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مصوب سال ۱۳۹۶ مقرر شد تاسیس آن دسته از شرکت‌های تامین سرمایه که دارای سهامدار بانکی هستند، نیازمند اخذ مجوز از بانک مرکزی باشد. رییس سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: این اتفاق می‌تواند منجر به توسعه نهادهای مالی و نیز تنوع خدمات قابل ارایه در بازار سرمایه شود. وی افزود: در صورتی که یکی از بانک‌ها به دنبال تقاضای تاسیس شرکت تامین سرمایه است می‌تواند درخواست تاسیس چنین شرکتی را به بانک مرکزی ارایه کند.

اخطار به حقوقی‌های متخلف بازار سهام

علی ربیعی، سخنگوی دولت با اشاره به وضعیت بازار بورس گفت: رصد بازار سرمایه و حمایت از بازار سرمایه به صورت مداوم در دستور وزرای ذیربط و شورای عالی بورس قرار دارد و رییس بانک مرکزی تصمیمات موثری در این زمینه اتخاذ کرده است. سخنگوی دولت با بیان اینکه تسهیل برای اجازه فعالیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه فرصتی برای سرمایه‌گذاران ایجاد خواهد کرد، افزود: بانک مرکزی در این راستا به صندوق‌هایی که مدیریت آنها توسط بانک‌ها هستند مجوز افزایش سقف سرمایه‌گذای داد.ربیعی همچنین با اشاره به اینکه سقف سرمایه‌گذاری در سهام صندوق‌های ثابت و سهامی مختلف افزایش یافت، گفت: بر این اساس در بانک‌ها این سقف از 10هزار میلیارد تومان به 30 هزار میلیارد تومان و در بقیه صندوق‌ها از 30 هزار میلیارد تومان به 50 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. سخنگوی دولت تصریح کرد: این تصمیم فرصت خوبی را به سرمایه‌گذاران جدید می‌دهد که با مراجعه به بانک‌ها و به صورت غیرمستقیم در این بازار سرمایه‌گذاری کنند. همچنین به بانک‌ها اجازه داد تا صندوق‌هایی که سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را ایجاد کنند. همچنین برای شرکت‌های تامین سرمایه متعلق به بانک‌ها که می‌توانند افزایش سرمایه لازم را بدهند تسهیلات لازم را ایجاد خواهد کرد. سخنگوی دولت همچنین در مورد اینکه دادستان کل کشور اخیرا به مصادیق اخلال در نظام اقتصادی از طریق بورس ورود کرده است، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مصادیقی از این اخلال دارد یا اینکه ریزش‌های بازار سرمایه در سه ماهه اخیر و عدم همراهی برخی حقوقی‌ها و حقیقی‌های پرقدرت بازار را مصداق اخلال در نظم اقتصادی می‌داند؟ گفت: موضوع بورس بحث هرروزه اعضای دولت است. این بحث حقیقی و حقوقی‌ها چندین بار مورد بحث قرار گرفته است. اخلال در بورس قطعا می‌تواند اخلال در نظام اقتصادی کشور باشد. به گفته ربیعی، رابطه مکمل حقوقی‌ها و حقیقی‌ها در بازار سهام لازم است. فروش سهام در شرایطی که تقاضا زیاد است و برعکس خرید سهام در شرایطی که عرضه زیاد است، توسط حقوقی‌ها نمی‌تواند به عنوان اخلال محسوب شود. وی ادامه داد: عدم همکاری حقوقی‌ها در زمینه بازارگردانی مورد توجه بوده و رصد شده است و تعدادی از مدیرانی که همکاری لازم را نداشتند، اخطار کتبی گرفتند و با واکنش‌های به موقعی که بورس انجام داده است، این رفتارها رو به کاهش است. اما در مجموع نباید فضایی را ایجاد کنیم که خرید و فروش حقوقی‌ها اخلال محسوب شود. سخنگوی دولت گفت: البته برخی مدیران مقاومت می‌کنند و منافع سازمان و شرکتی را ترجیح می‌دهند که با اختیاراتی که برای رییس بورس گرفته شده است، اینها روز به روز محدود شدند.

بازار سرمایه  در مسیر درستی نیست!

محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به بررسی وضعیت بازار بورس گفت: بطور کلی بازار بورس خوب باید دو ویژگی؛ قدرت نقدشوندگی و تأمین سرمایه بخش‌های تولیدی را داشته باشد. با بررسی این دو شاخص در شرایط فعلی بازار، می‌توان گفت که امروز بازار بورس در مسیر درست خود نیست. وی با بیان اینکه بازار سرمایه، بازار منحصربه فردی برای کشور محسوب می‌شود، افزود: این بازار با سه بازار دیگر قابل قیاس نیست، بازار سرمایه به این دلیل منحصربه فرد است که ما باید با استفاده از آن خود را از بانک محوری نجات داده و نبود سرمایه‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد کشور را از این بخش جبران کنیم. رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دشمن اصلی ما امریکاست، حال رهبر معظم انقلاب بارها فرمونده‌اند که راه مبارزه با امریکا تنها کار است و کار است و کار. از این رو باید برای پیشرفت و توسعه کشور کار کنیم. حال دشمن اصلی کار، نظام بروکراسی است که متأسفانه این مساله همانند یک اسب سرکش شده که در کنترل هیچکس نیست.

 

ارسال نظر