«شستا» ترمز شاخص را کشید

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۳۱۴۴

با شروع سال جاری شاهد رشد ۳۱۰ درصدی در چهارماهه نخست سال بودیم اما؛ پس از آن بازار حدودا چهارماه روند نزولی به خود گرفت ولی چند روزی است که بازارسهام سبزپوش شده و امروز پس از ماه‌ها به تعادل میان صف‌های خرید و فروش دست یافت. در معاملات روزگذشته بازار سرمایه شاخص کل این بازار با ۲۳ هزار و ۱۱۰ واحد افزایش رقم یک میلیون و ۲۹۶ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۴۵۹۵ واحد افزایش به رقم ۳۷۴ هزار و ۷۴۴ واحد رسید همچنین معامله گران یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۶ هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز ۲۵۱ واحد افزایش یافت و رقم ۱۶ هزار و ۳۴۸ واحد را ثبت کرد ومعامله گران این بازار ۶۸۵ هزار معامله به ارزش ۷۸ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال انجام دادند. حقیقی‌ها در روزگذشته بازار ۸۵۰ میلیارد تومان وارد بازارسهام کردند و ارزش معاملات خرد به ۱۱ هزار و ۸۳۰ میلیارد تومان رسید و حقیقی ۹۰ درصد معادل با ۱۰ هزار و ۶۴۰ میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد خرید خود را به ۷ درصد از کل معاملات رساندند. بیشترین تزریق پول حقیقی‌ها در گروه‌های «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی»، «فرآورده‌های نفتی» و «فلزات اساسی» رقم خورد. ارزش سهام عدالت رشد کرد و درمقایسه با روز گذشته، ۳.۶ درصد معادل با ۳۶۳هزار تومان افزایش داشت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی و یک میلیون تومانی سهام عدالت به ترتیب به ۱۰ میلیون و ۴۸۱هزار تومان و ۱۹ میلیون و ۷۴۱هزار تومان رسید. با احتساب این موضوع، ارزش ۶۰ درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۶ میلیون و ۲۸۸هزار تومان رسیده است. سهام سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی «شستا» بعد از مدت‌ها روز گذشته بازگشایی شد اما؛ پس از بازگشایی این ارزش نماد کمی افت را تجربه کرد و اغلب سهامداران از کاهش ارزش این سهام نگران‌اند. قرار بود مدتی پیش این نماد در بازار سهام بازگشایی شود ولی با دلایل و بهانه‌های مختلف «شستا» مدت طولانی بسته نماد و درنهایت روز گذشته بازگشایی و افت ۱۹ درصد را در کارنامه خود به ثبت رسانید. طی بیست و چهار ساعت گذشته برخی از اخبار مطلوب باعث شد تا بورس وضعیت خوبی به خود گیرد. حسن قالیباف اصل سخنگوی شورای عالی بورس گفت: سقف صندوق‌های سرمایه‌گذاری بردرآمد ثابت از ۳۰ به ۵۰ هزار میلیارد تومان افزایش می‌یابد. مصوب شد حداقل ۵۰ درصد از مجموع ۲۰ درصد نصاب سهام به سهام عدالت تخصیص یابد و حداقل اوراق دولتی در نصاب‌ها از ۱۰ به حداقل ۲۵ درصد افزایش پیدا کند.همچنین شرکت مدرنا، واکسن تولیدی مقابله با ویروس کرونا تا ۹۴.۵ درصد در پیشگیری از کرونا موثر بوده است. وزیر صنعت گفت: براساس مصوبه جدید دولت، صادرکنندگان می‌توانند از امروز برای رفع تعهدات با یک واردکننده یا یک تأمین‌کننده کالا تهاتر برای واردات کالا اقدام کنند.معاون امور اقتصادی و بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه ۱۴۰۰ فروش نفت ۶۵۰ هزار بشکه در نظر گرفته شده است که قیمت هر بشکه ۴۰ دلار پیش بینی می‌شود.

    گذر مجلس از بورس

محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: کمیسیون بودجه برای رفع ایراد شورای نگهبان در خصوص طرح معیشت، فروش ۳۰ هزار میلیارد از سهام شرکت‌های پالایشی، صنعتی، بانک‌ها و بیمه‌ها را به عنوان منبع معرفی نمود. این امر ضمن تامین منابع طرح، با دادن سیگنال مثبت دولت به بازار سرمایه، بورس را نیز سبز می‌کند. همه شرایط به ظاهر، برای سبز شدن بورس مهیاست. آنچه نیاز است، بازگشت خوش‌بینی به سهامداران حقیقی است. این امر باید توسط دولت ایجاد شود و بهترین اقدام عملی، عرضه سهام با ارزش دولت است. بازار امروز نیاز به بهبود نگرش دولت به آینده بورس دارد و دولت باید این را در عمل نشان دهد. گفتنی است نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در این رابطه گفته، دولت اکنون ۱۱ درصد معادل ۱۰ هزار میلیارد تومان سهام بانک ملت، ۱۱ هزار میلیارد تومان سهام پالایشگاه تهران، ۲۶ هزار میلیارد تومان سهام مس ایران، ۴۵ هزار میلیارد تومان سهام فولاد مبارکه و ۱۴ هزار میلیارد تومان سهام مخابرات را در اختیار دارد که منابع مورد نیاز طرح تأمین کالاهای اساسی جزئی از این ارقام است و اگر تدبیر و اراده‌ای باشد این منابع به‌طور قطع قابل وصول است.

    عرضه جدید در بورس کالا

علیرضا ناصرپور، معاون توسعه بازار بورس کالای ایران گفت: وزارت دفاع یک قطعه زمین در شهرستان دماوند به مساحت ۳ هزار و ۶۰۰ متر وسعت برای فروش در بورس کالا آماده عرضه کرده است. وی ادامه داد: برای نخستین بار، یک وزارتخانه برای فروش ملک، اقدام به عرضه زمین در بورس کالا کرده است. ناصرپور گفت: پایه پیشنهادی قیمت این زمین ۱۳۰ میلیارد ریال است و نحوه ثبت نام برای شرکت کردن در حراج، بدین گونه است که همه افراد می‌توانند با داشتن کد بورسی در این حراج شرکت و از ملک مذکور بازدید کنند. وی افزود: زمان حراج ۹ آذرماه و زمان تحویل حداکثر ۹۰ روز پس از تنظیم مبایعه نامه است. ناصرپور اضافه کرد: عرضه املاک در بورس توسط دستگاه‌های دولتی باعث شفافیت عرضه می‌شود و تاکنون برخی بانک‌ها و سایر نهادهای دولتی برای عرضه ملک در بورس کالا درخواست‌های خود را ارایه داده‌اند. معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران گفت: با عرضه املاک در بورس کالا، امکان کشف قیمت بهتر و رقابت پذیری بیشتر فراهم می‌شود.

    شوک به اقتصاد جهانی

در حالی که خبرهای ناشی از کشف ویروس کرونا توسط دو شرکت فایزر و مادرنا موجب امیدواری نسبت به بازگشت به روزهای عادی شده است، اما ایجاد محدودیت‌ها و کاهش فعالیت‌های اقتصادی، بازارهای اروپایی را در شوک جدیدی فرو برد و برهمین اساس شاخص یورواستاکس با کاهش ۰.۱ درصدی رو به رو شد و قیمت سهام شرکت مادرنا نیز با روند رو به رشد همراه شد. کارشناسان معتقدند چشم‌انداز کوتاه‌مدت بازارها نشان‌دهنده اوضاع نوسانی شاخص‌ها است در حالی که در کشور سوئد نیز محدودیت هالی فعالیتی اعمال شده است و افزایش میزان مبتلایان کمی اوضاع را وخیم‌تر کرده است. این در حالی است که، قیمت سهام بانک‌ها در اروپا با کاهش همراه شدند .از سوی دیگر، در بازارهای آسیایی شاخص‌ها با نوسان مثبت همراه بودند و در این بین شاخص‌های استرالیا با رشد قیمت سهام صنایع انرژی، خدمات مالی و منابع طبیعی، رشد چشم‌گیری را به ثبت رساند و بدین ترتیب شاخص اس‌اند پی استرالیا توانست رشد ۰.۲ درصدی را به ثبت برساند و در سوی دیگر شاخص نیکی ژاپن با رشد ۰.۴ درصدی همراه شد در حالی که شاخص شانگهای چین هم ۰.۳ درصد مثبت شد.


 

ارسال نظر