اخبار

۱۳۹۹/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۸۹۲

عرضه صکوک مرابحه ۸ هزار میلیارد ریالی سایپا

غلامرضا ابوترابی، مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه با بیان اینکه مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک مرابحه شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا به مبلغ ۸ هزار میلیارد ریال از۲۱ آبان تا ۲۵ آبان سال جاری عرضه عمومی می‌شود گقت: صکوک مرابحه شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (سهامی عام) به ارزش ۸ هزار میلیارد ریال جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز به منظور تولید محصولات، از طریق شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نمادهای صایپا۳۰۸ و صایپا۰۳۸ عرضه خواهد شد.مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه اظهار داشت: این اوراق ۴ ساله و با نرخ ۱۸ درصد است که اقساط آن هر سه ماه یک بار پرداخت می‌شود.وی در خصوص ارکان انتشار این اوراق توضیح داد: بانک سپه ضامن این اوراق بوده و پذیره‌نویسی و بازارگردانی آن بر عهده شرکت‌های تامین سرمایه امید و تامین سرمایه لوتوس پارسیان هر یک به میزان ۵۰ درصد کل ارزش اسمی اوراق (۴ هزار میلیارد ریال) است. ضمناً، شرکت‌های کارگزاری بانک سپه و کارگزاری بانک پارسیان عاملین فروش اوراق بوده و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه عامل پرداخت این اوراق‌اند.ابوترابی تصریح کرد: در این اوراق، شرکت واسط مالی شهریور دوم (ناشر) به وکالت از طرف خریداران اوراق، با منابع حاصل از انتشار صکوک مرابحه، مواد اولیه مورد نیاز شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا (بانی) را نقداً خریداری خواهد کرد سپس آنها را به صورت اقساطی به بانی خواهد فروخت و بانی متعهد می‌شود که در سررسیدهای سه ماهه، اقساط مربوطه را از طریق شرکت واسط مالی شهریور دوم (ناشر) و شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به دارندگان اوراق پرداخت کند. وی خاطرنشان کرد، شرکت ایرانی تولید اتومبیل سایپا پیش از این ۵ مرتبه مجموعاً به ارزش بالغ بر ۲۳ هزار میلیارد ریال از طریق انتشار انواع صکوک در بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کرده که یک مورد از آنها سررسید شده و مابقی در حال معامله‌اند.

انتظار برای بازگشت نقدینگی به بازار سرمایه

عظیم ثابت، مدیرعامل کارگزاری بانک سپه به مقایسه بازدهی بورس طی چند ماه اخیر پرداخت و گفت: در چند ماه گذشته شاخص و سطح عمومی قیمت سهام کاهش یافته اما این به آن معنی نیست که سوددهی این بازار ناچیز شده است؛ چرا که بازارهای موازی با رکود بیش از حد و افت بازدهی ماهانه ثابت کردند که ثبات لحظه‌ای هم ندارند.این کارشناس بازارسرمایه افزود: از ابتدای سال جاری، روند معاملات به گونه‌ای بود که کمی دور از انتظار و غیر قابل کنترل شد، به بیان دیگر روزانه حجم بالایی از نقدینگی به بازار تزریق می‌شد که باعث رشد قیمت سهام و ایجاد حباب قیمتی در برخی نمادها شد. به همین علت اصلاح قیمت و استراحت برای شاخص قابل پیش بینی بود و مسائل امروز بازار سرمایه اتفاق غیر مترقبه‌ای نیست.مدیرعامل کارگزاری بانک سپه بیان کرد: سوددهی منطقی یک ویژگی بارز سهام است اما اینکه نقدینگی بی‌شماری وارد بازار شود و قیمت گذاری سهام از مدار تحلیل خارج شود، خارج از چارچوب این بازار است. به همین علت بازار سرمایه دیر یا زود جریان طبیعی را در دست می‌گیرد.این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: البته رخداد‌های سیاسی هم تاثیر مستقیم در جریان معاملات بازار سرمایه دارند اما انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا مصادف شد با زمانی که قیمت‌ها در حالتی ارزنده قرار دارند و بازار را در شرایط هموار صعودی قرار خواهد داد، بنابراین شاید انتخابات را تنها یک شوک مقطعی بتوان نام گذاری کرد.ثابت ادامه داد: بهتر است سهامداران با صبوری سرمایه‌گذاری بلند مدت را دنبال کنند نه معاملات لحظه‌ای را. امید می‌رودکه به زودی گشایش‌های جدید اقتصادی را شاهد باشیم که نتیجه آن برقراری شرایط بهتر اقتصادی خواهد بود و بازار سرمایه هم یکی از ارکان اقتصاد است.مدیرعامل کارگزاری بانک سپه خاطرنشان کرد: ریزش‌های اخیر تا حدودی حاکی از خروج نقدینگی از بازار است، اما به این معنی نیست که این نقدینگی وارد بازار دیگری شده باشد، بلکه سهامداران هنوز هم منتظر شرایط بهتری هستند تا بار دیگر نقدینگی را وارد این بازار کنند.

استفاده از رمز ارزها  در دوران تحریم

محمدرضا پورابراهیمی گفت: رمز ارزها ظرفیت مناسبی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی در شرایط تحریم است. به گزارش ایرنا، رمز ارزها از پروتکل‌های رمزگرافیکی یا کدهای فوق‌العاده پیچیده برای رمزگذاری دیتاهای حساس و انتقال آنها استفاده می‌کنند تا معاملات امنی را فراهم کنند. توسعه‌دهندگان رمز ارزها این پروتکل‌ها را بر پایه اصول پیچیده ریاضیات و مهندسی کامپیوتر بنا کرده‌اند که آنها را غیرقابل نفوذ می‌کند. این پروتکل‌ها همچنین هویت افراد استفاده کننده از رمز ارزها را مخفی نگه می‌دارد و ردیابی و پیدا کردن آنها را برای هر کسی و هر دولتی دشوار می‌کند. رمز ارزها همچنین برای کنترل شدن غیر متمرکز خود شناخته می‌شوند. این به آن معناست که تمام فعالیت‌ها و ارزش‌های این بازار توسط همان کدهای پیچیده کنترل و ارزیابی می‌شوند و بانک‌ها یا مقامات دولت‌ها کنترلی روی آنها ندارند. دیجیتالی بودن، غیرمتمرکز بودن، همتا به همتا، استفاده از نام مستعار، بدون نیاز به اعتماد، رمزنگاری ‌شده و جهانی بودن از جمله ویژگی‌های رمز ارزها است.

 

ارسال نظر