احوال نا خوش بورس

۱۳۹۹/۰۸/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۷۷۹
احوال نا خوش بورس

رقیه  ندایی| 

حواشی انتخابات امریکا تاثیر عمده‌ای روی بورس و دیگر بازارهای مالی داشته است و با وضعیت پیش آمده، پیش بینی می‌شود بازارسرمایه تا چند روزی روند نزولی پیش بگیرد. این روند نزولی تنها ناشی از اتفاقات ناخوشایند در بازار است چراکه؛ بورس بازاری بسیار حساس بود و کمترین اتفاقات می‌تواند روند بازار را تا مدت‌ها تغییر دهد. براساس وضعیت بازار می‌توان گفت که اصلاحات روزهای اخیر تنها از جنس نوسان بوده است و این نوسان وارده تنها ناشی از اتفاقات و اخبار است. اخبار سیاسی و اقتصادی که اغلب تاثیر منفی روی بازار داشته و اتفاقاتی که اغلب به تصمیمات مدیران و مسوولان بستگی دارد. این تصمیمات اغلب به صورت شبانه و یا با انتقاد و حواشی زیاد گرفته شده که موجبات نوسان و بی اعتمادی را در بازار فراهم ساخت. نوسان و بی اعتمادی اغلب ناشی از تصمیمات اخیر مسوولان است. برای مثال؛ بورسی‌ها به صورت شبانه به تصویب مصوبات بورسی می‌پردازند و مسوولان نیز در عرضه‌های دولتی مشکل دارند و اغلب به بحث و گفت‌وگو می‌رسند. حال این وضعیت نوسانی بازار را می‌توان با افزایش اعتماد و تزریق نقدینگی در بازار تغییر داد.  برای مثال قرار بود که یک درصد از صندوق توسعه ملی به بازار سهام تزریق شود اما؛ با گذشت بیش از دوماه هنوز خبری از این موضوع نیست و جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، در این خصوص اظهار داشت: این منابع باید براساس قانون رفع موانع تولید تخصیص داده شود اما باید توجه داشت که این تصمیم برای شرایط عادی بوده و مشکل بورس به گونه‌ای است که با تزریق 10 یا 15 و حتی 20 هزار میلیارد تومان حل نخواهد شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای رفع مشکلات کنونی بورس باید سیاست‌ها و دیدگاه‌ها اصلاح و شفافیت و آیین‌نامه‌های لازم اجرایی شود. در حال حاضر نزدیک به 12 میلیون کد بورسی فعال و 55 میلیون سهامدار داریم و طبیعی است که با رشد انتظارات، باید اصلاحات لازم و متناسب با شرایط نیز اعمال شود. قادری تصریح کرد: تا زمانی که اصلاحات صورت نگیرد مشکل بورس با تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه به صندوق تثبیت حل نمی‌شود. در واقع مشکل این اعداد و ارقام نیست و باید دخالت‌ها حذف و موانع شرکت‌های بورسی برداشته شود.

    پیش بینی بازار طی روزهای آینده

هفته جاری بدنه بازار کمی قوی‌تر از گذشته می‌شود و به علت هیجان وارد شده به این بازار و سایر بازارها شاهد روند اصلاحی مجدد در بازار خواهیم بود و همچنین در این هفته رفتارهای هیجانی به کرار دیده خواهد شد. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که بورس طی دو الی سه ماه اخیر روند اصلاحی را تجربه کرده و به قولی به پیشواز این انتخابات رفته بود در نتیجه بازار سهام نزول عمده‌ای را تجربه نمی‌کند و در کوتاه‌مدت از این روند گذر می‌کند. با انتخابات امریکا، بی اعتمادی سهامداران، تورم و... به این زودی‌ها شاهد روند صعودی بسیارعالی در بازار نخواهیم بود و این بازار به مرور زمان با استفاده از تحلیل‌های بنیادی و تکنیکال موجود روندی متعادل به سمت وسوی سود به خود می‌گیرد اما؛ نکته اساسی اینجاست که بازار سرمایه، بازاری بسیار حساس است و ممکن است انتخابات امریکا و یا دیگر اخبار سیاسی موجود روند بازار را تغییر دهد. بنابراین این هفته شاهد بازاری نزولی و گاها متعادل خواهیم بود و انتظار صعود آنچنان از بازار نمی‌رود.

     سمت و سوی بازارهای موازی

انتخابات امریکا روی تمامی بازارها اثرگذاربود، به گونه‌ای که در اولین روز هفته جاری نرخ تا مرز 23 هزار تومان رسید این قیمت درحالی است که طی چند روز گذشته دلار به بیش از 30 هزارتومان رسیده بود و تنها یک تحول در ریاست‌جمهوری کشوری دیگر باعث شد که دلار روند ریزشی به خود گیرد و براساس پیش بینی‌ها نرخ دلار تا 20 هزارتومان نیز ممکن است برسد. بازار خودرو نیز تعریف چندانی نداشت و افت قیمت‌ها باعث شد که برخی از مردم خریدار شوند. در برخی از خودرو‌ها کاهش قیمتی بیش از 6 میلیون تومانی مشاهد شد. در این میان برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که روی کار آمدن دموکرات‌ها باعث می‌شود که روند معاملات بازار مسکن نیز تغییر کند و بر همین اساس شاهد کاهش قیمت در بازار مسکن خواهیم بود. اما؛ بازار طلا و سکه که جزو مهم‌ترین بازارها محسوب می‌شود روندی کاملا نزولی را در کارنامه خود به ثبت رسانید و به جز کاهش قیمت طلا و سکه در بازار ایران بازار، جهانی نیز کاهش قیمت طلای جهانی را نیز تجربه کردند. بر طبق کاهش قیمت‌های دیده شده در بازار کاهش نرخ نفت را می‌توان روندی عادی دانست و 

پیش بینی می‌شود چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات امریکا وضعیت نفت نیز سر و سامان یابد.

     نزول بورس‌های جهانی

بورس‌های جهانی نیز نگاه عمده‌ای به انتخابات امریکا دارند اگر وضعیت دو روز گذشته این بورس‌ها را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که بازار یک روز در میان روند نزول و صعود را تجربه می‌کند. در بورس امریکا و وال استریت، بیشتر شاخص‌ها صعودی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح بالاتری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۳ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۲۸ هزار و ۳۲۴.۹۸ واحد بسته شد. همچنین شاخص «اس‌اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۱ درصد صعود تا سطح ۳۵۱۰.۷۸ واحدی بالا رفت و دیگر شاخص مهم بورسی امریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۱۰ درصد صعود در سطح ۱۱ هزار و ۹۰۲.۹۵ واحدی بسته شد. در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص 

«فوتسی ۱۰۰» بورس لندن با ۰.۰۶ درصد صعود نسبت به روز قبل و در سطح ۵۹۱۰.۰۲ واحد بسته شد. شاخص «دکس ۳۰» بورس فرانکفورت در آلمان با کاهش ۰.۷ درصدی و ایستادن در سطح ۱۲ هزار و ۴۸۰.۰۲ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص «کک ۴۰» بورس پاریس با ریزش ۰.۴۷ درصدی در سطح ۴۹۶۰.۸۸ واحد بسته شد. در مادرید شاخص «ایبکس ۳۵» ۰.۷۸ درصد پایین رفت و به ۶۸۷۰.۴۰ واحد رسید. در بورس آسیایی نیز شاخص‌ها عملکرد خوبی داشتند؛ تا جایی که شاخص «نیک کی ۲۲۵» بورس توکیو ژاپن با صعود ۰.۹۱ درصدی تا سطح ۲۴ هزار و ۳۲۵.۲۳ واحدی بالا رفت. شاخص «هانگ سنگ» بورس هنگ کنگ ۰.۰۷ درصد بالا رفت و در سطح ۲۵ هزار و ۷۱۲.۹۷ واحد بسته شد. در چین شاخص «شانگهای کامپوزیت» صعود ۰.۰۱ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۸۸۵.۷۲ واحد بسته شد. در استرالیا شاخص «اس‌اند پی اس‌اند ایکس ۲۰۰» بورس سیدنی با ۰.۸۲ درصد افزایش و ایستادن در سطح ۶۱۹۰.۱۸ واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص «تاپیکس» ژاپن صعودی بود.

 

ارسال نظر