بازارسرمایه روی خوش به خود ندید

۱۳۹۹/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۲۳۲
بازارسرمایه روی خوش به خود ندید

گروه بورس|

از روز شنبه که بازار سهام شروع به فعالیت کرد روی خوش به خود ندید قرمزپوش شد. می‌توان این روند قرمزی بازار را تنها ناشی از اخبار و اتفاقات سیاسی و اقتصادی دانست این روزها میزان اخبار ناگوار سیاسی و اقتصادی در حال افزایش است و پیش‌بینی می‌شود با نزدیک‌ترین شدن به روز انتخابات امریکا این میزان اخبار به بالاترین حد خود برسد. درست است که ایران و امریکا مبادلات اقتصادی خاصی را ندارند اما؛ پیروز شدن هریک از نامزدهای انتخاباتی ممکن است آینده بورس و اقتصاد ایران را تغییر دهد. این بدان معناست که با پیروز شدن جوبایدن یا دونالد ترامپ ممکن است آینده اقتصادی ایران تعویض گردد چراکه؛ هریک از این نامزدها درخصوص ایران و میزان تحریم‌های کشور سخنانی بیان کرده‌اند . با درنظر گرفتن پیروز شدن بایدن بورس و اقتصاد جانی دوباره به خود خواهد گرفت زیرا؛ وی در سخنرانی خود خبر از کاهش تحریم‌ها و مذاکرات صلح آمیز با ایران را داده بود و این پیروز شدن می‌تواند نرخ دلار و بورس را نزولی کند و در نهایت این بازار‌ها و بقیه بازارهای مالی را به تعادل برساند. پیروز شدن ترامپ نیز می‌تواند روند صعود حبابی به تمامی بازار بدهد و میزان تورم موجود در کشور را فزونی بخشد. این اتفاقات و انواع اخبار‌های سیاسی و اقتصادی باعث شد بازار روند نزولی به خود بگیرد و شاخص بازار سهام افت 51 هزار واحدی را در کارنامه خود ثبت کند. حقوقی‌ها روز گذشته بیش از 12 میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند اما؛ این ورود پول نیز نتوانست جلوی ریزش بازار را بگیرد و بازار سرمایه روزی تلخ را تجربه کرد. همچنین ارزش کل معاملات خرد حدودا سه هزار و 500 میلیارد تومان بودو حقوقی‌ها 46 درصد یعنی به صورت تقربی هزار و 600 میلیارد تومان سهام خریداری کردند و مازاد سهام آنان به 34 درصد از کل معاملات رسید. حقوقی‌ها بیشترین تزریق پول را در گروه‌های «فلزات اساسی»، «فرآورده‌های نفتی» و «محصولات شیمیایی» داشتند و برآیند معاملات گروه‌های «استخراج ذغال سنگ» و «ساخت محصولات فلزی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. حقیقی‌ها اغلب خریدار سهام «کطبس»، «کاما» و «وملل» بودند و سه نماد «فولاد»، «فملی» و «فارس» مورد توجه حقوقی‌ها قرار گرفت. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت «فولاد مبارکه اصفهان» معادل ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی «ذغال سنگ نگین طبس» با برتری ۲۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. در بازار روز گذشته افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۴نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۳۹نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۷۰میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم هزار و ۲۵۰میلیارد تومان بود. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و ۱۵۷ هزار میلیارد تومان رسید. معامله‌گران فرابورس ایران بیش از ۹۴۱ میلیون سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در ۲۸۱ هزار نوبت معامله و به ارزش ۲ هزار و ۹۰۱ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نماد «پاکشو» نیز همزمان با چند شرکت صنایع شوینده مجوز افزایش نرخ محصولات را دریافت کرد و نماد این شرکت در بورس متوقف شد. همچنین نماد «شسینا» نیز برای افزایش سرمایه بسته شد. معاون بازار شرکت بورس با اشاره به عدم عرضه اولیه سهام جدید در این هفته، شرط بازگشایی نماد «شستا» را معرفی بازارگردان از سوی سهامدار عمده شستا و ناشر اعلام کرد.مدیر صندوق پالایش یکم با بیان اینکه ۲۰ درصد از واحدهای صندوق پالایش توسط مردم خریداری شده، گفت: قرار بود حداقل یک‌ماه پس از پایان پذیره‌نویسی که در ۳۰ شهریور انجام شد، نماد پالایش یکم باز شود، بنابراین احتمال بازگشایی این نماد در پایان این ماه خواهد بود. عرضه اولیه پالایشگاه ستاره خلیج فارس احتمالا بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار سهام در امسال باشد. این عرضه اولیه قرار است زمستان امسال انجام شود. نایب‌رییس مجلس از بی‌توجهی ١٥٦ شرکت به مصوبه معرفی بازارگردان‌ها خبر داد و گفت: متخلفان که موجب زیان مردم شده‌اند، مواخذه خواهند شد.

با این اخبار و اتفاقات پیش آمده در بازار سهام، پیش‌بینی می‌شود که بازار سرمایه از آبان روند صعودی خود را آغاز کند و بدین ترتیب روزهای آینده سبزپوشی در انتظار سرمایه‌گذاران بورس خواهد بود البته این سبزپوشی به احوال سهامداران نیز بستگی دارد. یعنی اگر سهامداران به درستی خرید و فروش کنند و به صورت هیجانی در بازار به مبادله سهام نپردازند بازار سهام روزهای پربار و سبزی را شاهد خواهد بود. صفاری، کارشناس بازار سرمایه در خصوص بازار گفت: با توجه به تثبیت بازارگردان‌ها و سهام خزانه در بازار سرمایه و همچنین تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار، این هفته، یک هفته مثبت برای تالار شیشه‌ای خواهد بود. وی افزود: صنایعی که از نوسانات بازار ارز سود برده‌اند مانند صنایع صادرات محور از جمله شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، خودروسازی و...، برنده بازی پرسود دلار خواهند بود. صفاری با اشاره به اینکه بانک مرکزی در پایان هفته، تأثیر نرخ ارز بر بازار را کنترل کرد، تصریح کرد: این تغییر اثر توسط بانک مرکزی باعث شد بانک‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌هایی که صادرات محور بودند، عملکرد بسیار خوبی را در بازار سرمایه به جای گذاشتند. این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هفته آینده، بازار سرمایه روندی بهبودی خواهد داشت چرا که شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذاری باید صورتِ حساب ۶ ماهه حسابرسی نشده خود را تا آخر مهر ماه را تا روز ۱۵ آبان عرضه کنند. صفاری در پایان بهترین استراتژی برای سرمایه‌گذاری را یافتن آن دسته از سهام‌هایی معرفی کرد که در هفته گذشته افت قیمت داشته‌اند یا دارای DSP خوبی هستند، زیرا می‌توانند سود مناسبی برای سرمایه‌گذاران به همراه داشته باشند.

 

ارسال نظر