تعطیلات روند بازار را نزولی کرد

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۸۲
تعطیلات روند بازار را نزولی کرد

گروه بورس| 

چند هفته‌ای می‌شود که بورس روند نوسانی به خود گرفته اما؛ این روزها اغلب به سمت و سوی قرمزی پیش می‌رود بازار سرمایه در اولین روز کاری خود یعنی یکشنبه شاخص کل بورس پس از افت ۴۷ هزار و ۱۷ واحدی (۳ درصد) در ارتفاع یک میلیون و ۵۱۴هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۱.۳ درصدی مواجه شد. بیشترین تاثیر منفی در شاخص کل بورس از آن نماد‌های «فولاد»، «فملی» و عمده‌ترین تاثیر منفی در شاخص کل فرابورس از آن نماد‌های «کگهر»، «آریا»، «زاگرس» و «صبا» شد. ارزش کل معاملات خرد بازار سهام نیز در مجموع به حدود هفت هزار و ۴۶۰میلیارد تومان رسید. حقیقی‌ها بیش از هزار و۳۰۰میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «خودرو»، «شتران»، «خساپا»، «وبملت»، «فولاد»، «شپنا» و «شبندر» در جایگاه پربیننده‌ترین‌های بورس و نمادهای «وپویا»، «ودی»، «بهپاک»، «زملارد»، «ذوب»، «شگویا» و«افرا» در جایگاه پربیننده‌ترین‌های فرابورس قرار گرفتند. تقربیا ۱۰۰ نماد حداقل یک درصد نسبت به روز قبل افزایش داشته و ۴۹۰ نماد کاهش یک درصدی قیمت داشته است. بیشترین تزریق پول حقوقی‌ها در بازار سهام در گروه‌های 

« بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «فرآورده‌های نفتی»، «محصولات شیمیایی » رخ داد و حقیقی‌ها نیز در گروه‌های «استخراج و کانه‌های فلزی»و «سایر واسطه‌گری‌های مالی» خرید و فروش سهام داشتند. مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری شرکت «پالایش نفت بندر عباس» معادل ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش یافت و از سوی دیگر سهامداران حقیقی «پالایش نفت اصفهان» با برتری ۸۰میلیارد تومانی ابتکار عمل را در دست گرفتند. همچنین در روز گذشته بیشترین اثر منفی بر شاخص فرابورس به نام نمادهای معاملاتی «پلیمر آریا ساسول»، «سنگ‌آهن گهر زمین» و «پتروشیمی زاگرس» شد و در مقابل شرکت‌های «مدیریت انرژی امید تابان هور»، «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» و «بیمه کوثر» بیشترین اثر مثبت را بر شاخص فرابورس به نام خود ثبت کردند. در بازارهای فرابورس هم با معامله یک میلیارد و ۵۴۸میلیون ورقه به‌ارزش ۳هزار و ۴۵۶میلیارد تومان در ۵۹۳هزارنوبت شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۵۳واحد افت کرد و در ارتفاع ۱۷هزار و ۷۲۱واحد قرار گرفت.  همچنین در هفته اخیر بیش از ۱.۵ هزار میلیاردتومان نقدینگی وارد بازار سهام شد.ارزش سهام عدالت برگه‌های ۵۳۲ هزار تومانی به 9/14 میلیون تومان رسید. بدین ترتیب ارزش ۳۰ درصد سهام عدالت قابل فروش به ۴.۴ میلیون تومان و ۶۰ درصد آن به ۹.۸ میلیون تومان رسیده است.ارزش سهام عدالت برگه‌های یک میلیون تومانی نیز به حدود ۳۰ میلیون تومان رسیده که ۳۰ درصد آن معادل رقمی بین هشت تا ۹ میلیون تومان و ۶۰ درصد آن نیز حدود ۱۸ میلیون تومان می‌شود. در این بین و در روز گذشته نماد «صندوق پالایش یکم» به پرتفوی سهامدارانی که در پذیره نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شد. نماد «پالایش یکم» در پرتفوی افراد در برخی کارگزاری‌ها هنوز قابل مشاهده نیست. این نماد در پرتفوی افراد با زیان ۱۰۰ درصد نشان داده می‌شود که بعد از بازگشایی نماد این اشکال از بین می‌رود. عباس معمارنژاد، معاون بیمه و بانک وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد ارزش روز سهام باقیمانده دولت در سه بانک خصوصی شده ملت، ‌تجارت و صادرات گفت: ارزش روز این سهام ۲۴ هزار میلیارد تومان است که واحدهای این صندوق با توجه به قیمت روز بازار با ۲۰ درصد تخفیف به مردم ارایه می‌شود. وی افزود: مصوبه هیأت دولت برای واگذاری دارا سوم گرفته شده، باید این مصوبه به زودی ثبت شود و سعی می‌کنیم، در اولین فرصت حتی‌الامکان هفته اول آبان و یا نهایتا تا آخر آبان دارا سوم را در بورس ارایه کنیم.

  پیش بینی‌ها چه  می‌گویند؟

حسین نصیری، اقتصاددان درباره آینده بازار‌ها در هفته‌های آینده گفت: روند بازار‌ها ازجمله بازارسهام، طلا و ارز خیلی به انتخابات امریکا گره خورده و طبیعتا تغییر ساختار دولت امریکا می‌تواند تغییراتی را در رفتار‌های سرمایه‌گذاران ایجاد کند و این تغییر رفتار سرمایه‌گذاران می‌تواند جهت بازار را تغییر دهد، زیرا تحولات بازار‌ها برآیندی از رفتار کل سرمایه‌گذاران است. او توضیح داد: انتخاب هر یک از 2نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اثر متفاوتی بر بازار‌ها ازجمله بازار سرمایه ایران خواهد داشت. اگر در حال حاضر بازار سرمایه ایران در یک محدوده مشخص در حال نوسان است، عمدتا ناشی از همین موضوع است. انتخاب هر یک از 2نامزد اثر متفاوتی در کوتاه‌مدت دارد، در نتیجه تصمیم‌گیری درمورد رشد یا کاهش بازار سرمایه در شرایط حاضر با فرض نامشخص‌بودن نتیجه انتخابات امریکا دشوار است. به‌گفته او، انتخاب دونالد ترامپ می‌تواند به رشد قیمت طلا و ارز و نزول بورس منجر شود و انتخاب جو بایدن به عنوان نامزد دمکرات‌ها می‌تواند زمینه رشد شاخص‌های بورس را به وجود بیاورد. نصیری توضیح داد: به‌طور مثال، در 2هفته گذشته همگام با افزایش امیدواری‌ها به انتخاب جو بایدن، بازار سهام با اندکی رشد مواجه شد، زیرا انتخاب جو بایدن می‌تواند نوسان‌های شدید و تغییرات ساختاری در اقتصاد را کمرنگ‌تر کند هرچند در میان‌مدت و بلندمدت انتخاب هر یک از نامزد‌ها تأثیر بسزایی ندارد، اما به‌دلیل افکار سرمایه‌گذاران انتخاب او می‌تواند در کوتاه‌مدت بر بازار‌ها تأثیر داشته باشد.

حسین زمانی درمزاری، کارشناس بازار سرمایه هم درباره آینده بازارهای سهام، طلا و ارز گفت: باتوجه به کاهش قیمت سهام شرکت‌ها، بیشتر سهام‌ها ارزنده شده‌اند و نسبت قیمت به درآمد بسیاری از شرکت‌ها به محدوده 5 تا 10مرتبه رسیده که به معنی ارزنده‌شدن سهام شرکت‌های بورس است. ضمن اینکه قیمت دلار ظرف هفته‌های گذشته با رشد زیادی مواجه شده و این موضوع نیز می‌تواند ارزندگی سهام شرکت‌ها را افزایش دهد. او همچنین درباره آینده بازار ارز گفت: قیمت دلار از نظر تکنیکی یک محدوده مقاومت خطرناک بین 33 تا 35هزار تومان دارد و احتمال اینکه قیمت دلار در این محدوده با نزول مواجه شود، بسیار زیاد است، بنابراین افرادی که در این محدوده در حال خرید دلار هستند، کار بسیار خطرناکی می‌کنند زیرا ریسک سرمایه‌گذاری در این محدوده بسیار بالا‌ست.

 

ارسال نظر