تداوم اصلاح بازار یا صعود شاخص؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۲۱۵۳
تداوم اصلاح  بازار یا صعود شاخص؟

رقیه  ندایی|

 این روزها بورس نوسان عمده‌ای را تجربه می‌کند و برخی از روزها سبز و برخی دیگر قرمزپوش است. این نوسان عمده تنها ناشی از اخبار و حواشی سیاسی و اقتصادی و عملکرد سهامداران است. اخبار و حواشی سیاسی و اقتصادی مهم‌ترین و عمده‌ترین تاثیر را برروی بورس و بازار سرمایه دارند وباتوجه به حساسیت بازار سرمایه اغلب این اخبار بازار را به سوی سرخ پوشی می‌پوشاند. هفته اخیر نیز اتفاقی در بازار رخ داد که باعث شد بورس افت و اخیز عمده‌ای در کارنامه خود به ثبت برساند.  طی هفته اخیر پس از گذشت چندین ماه بالاخره برای اولین بار ورود و خروج نقدینگی از بازار سهام منفی شد و احتمال می‌رود که هفته جاری نیز این روند تکرار شود چراکه؛ اخبار سیاسی متنوعی وجود دارد و ممکن است تاثیر این اخبار به صورت منفی در بازار عملی شود. اما؛ در این میان برخی از اخبار وجود دارد که ممکن است بازار را به سمت تعادل بکشاند. حال دو فرضیه در بازارسهام وجود یک تاثیر منفی اخبار سیاسی و دوم تاثیر اخبار مثبت بر روی بازار. برخی از این اخبار مثبت که بازار را مثبت می‌کند به شرح زیر است: 

براساس گفته حسن روحانی، ریاست‌جمهوری قرار است روز یکشنبه تحریم‌های تسلیحاتی ایران برداشته شود.  مدیرعامل شستا گفت: نماد این شرکت طی هفته جاری و با حداکثر حمایت از زیر مجموعه‌ها و خود سهام شستا، این نماد بازگشایی شود. براساس اطلاعیه شستا؛ سهامداران دارای کد سجام در تاریخ 21 آبان ماه سال جاری سود خود را دریافت خواهند کرد و سهامدارانی که کد سجام ندارند در 15 آبان ماه می‌توانند با حضور در شعب بانک رفاه سراسر کشور سود نقدی خود را دریافت کنند.  پس از گذشت یک الی دو هفته دیگر معاملات صندوق پالایشی یکم در بازار سرمایه آغاز می‌شود و تخفیف صندوق پالایشی یکم که پس از پذیره نویسی تقربیا به‌طور کامل دود شده بود، در حال حاضر به 28 درصد افزیش پیدا کرده است.  عرضه اولیه پالایشگاه «ستاره خلیج فارس» که احتمالا بزرگ‌ترین عرضه اولیه بازار سهام در امسال باشد، قرار است فصل آینده یعنی زمستان رخ دهد. نائب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام کرد که قرار نیست قیمت گذاری خودرو از شورای رقابت به سازمان حمایت منتقل شود.

همتی، رییس کل بانک مرکزی بیان کرد: بازار ارز پرریسک‌ترین بازار است و هر چه مردم خودشان تشخیص دادند، انجام دهند؛ هر لحظه ممکن است اتفاقی در این بازار بیفتد. در جلسه هیات دولت که هفته گذشته تشکیل شد، واگذاری باقیمانده سهام دولتی سه بانک در قالب دارا سوم تصویب شد. غلامرضا مرحبا، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از مطرح نشدن بحث افزایش نرخ سود بانکی در کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد. بانک‌ مرکزی در چارچوب عملیات بازار باز 49.5 میلیارد تومان اوراق دولتی خریداری کرد. این اولین بار است که عملیات بازار باز با اعمال سیاست‌های بانک‌مرکزی مواجه شده است. به عبارت دیگر بانک‌مرکزی وارد گود شده تا به‌صورت فعالانه وضعیت بازار پول را هدایت کند. بازار سرمایه هفته گذشته از این اخبار تاثیرگرفت و روند خود را به نوسانی بودن تغییر داد و می‌توان گفت که اغلب این اخبار تاثیر منفی بر روی بازار سهام گذاشتند اما؛ در این بین برخی از اخبار بودند که تاثیر عمده‌ای بر روی حال حاضر نتوانستند بگذارند و اغلب به صورت بلندمدت تاثیر خواهند داشت یعنی بر اساس برخی از این اخبار پیش بینی می‌شود که بازار روندی مثبت و صعودی در بلندمدت به خود گیرد و از نیمه‌های ماه آینده روند خود را به مثبت شدن شاخص بازار تغییر دهد. پویا ناظران، کارشناس اقتصادی اظهار داشت: برای وضعیت بازارها تا پایان سال سناریوهای مختلفی وجود دارد اما؛ وجه مشترک تمام این سناریوها این است که در شش ماه آینده بورس از دلار جلو می‌زند. هم‌اکنون شاید بهتر باشد در سبد سرمایه‌گذاری خود، یک مقدار از سهم ارز و دو مقدار از سهم طلا را سبک کنیم و سه مقدار را به سبد بورس اضافه کنیم. پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان داشت: هفته بعد به دلیل خبر لغو تحریم‌های امریکا و احتمالا افزایش حجم معاملات به دلیل ارزندگی سهم‌ها و همچنین گزارش‌های شش ماهه روند بازار صعودی خواهد بود، هرچند ممکن است در روزهای ابتدایی هفته شاید روند به صورت اندک منفی باشد اما بازدهی بازار سهام هفته آینده احتملا مثبت خواهد بود. 

یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه با بیان اینکه در صورت ثبات نرخ دلار در قیمت‌های کنونی، سود شرکت‌ها در شش ماه دوم سال با افزایش همراه می‌شوند، اظهار داشت: امیدواریم با ایجاد شرایط پایدار در کرونا و ثبات قیمت‌های جهانی، حجم معاملات در بازار بهبود یابد و در کنار آن قیمت سهام با جذابیت همراه شود و از زمان شروع ریزش بازار در مرداد ماه، حدود ۲۵ درصد از قیمت سهام در بازار اصلاح داشت، از طرف دیگر قیمت دلار با افزایش حدود ۳۵ درصدی همراه شد که به نسبت می‌توان امیدوار بود در ۶ ماه دوم سال شرایط بهتری را در بازار شاهد باشیم. 

در این بین برخی کارشناس اذعان داشتندکه بازار هفته جاری روندی کاملا صعودی به خود خواهد گرفت یعنی شاهد صف‌های طولانی فروش در بازار نخواهیم بود و اغلب صف‌های خرید برای اغلب سهم‌های بازار خواهد بود. اما؛ برخی دیگر از کارشناسان بازار سهام بر این نظراند که بازار تا انتخابات امریکا این روند نوسانی را ادامه خواهد داد و بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و پس از تعیین صاحب‌خانه جدید کاخ سفید، بورس ایران روند صعودی و تعادلی خود را آغاز می‌کند. براین اساس دو فرضیه برای روند بازار سهام وجود دارد؛ ابتدا شروع روند صعودی بازار از هفته جاری و دوم آغاز روند صعودی بازار پس از انتخابات امریکا. حال فرقی ندارد کدام یک از این فرضیه‌ها در بازار عملی شود مهم‌ترین نکته این است که بازار طی روزها و هفته‌های آینده به تعادل می‌رسد و روند صعودی خود را از سر می‌گیرد اما؛ این روند صعودی به عملکرد سهامداران نیز بستگی دارد یعنی سهامداران نباید به صورت هیجانی عمل کنند و باید با صبوری در انتظار سود بیش از پیش باشند. در نتیجه روند صعودی بورس قطعی است و تنها ممکن است کمی زمان آن جابه‌جا شود و تنها از سهامداران و سرمایه‌گذاران بورس انتظار می‌رود که به صورت هیجانی عمل نکنند و اجازه دهند همراه با روند طبیعی بازار به سود خود برسند.  

در این میان سهام عدالت نیز روی بازار تاثیر مهمی گذاشت و اغلب کسانی که دارای سهام عدالت بودند سهم خود را آزاد کردند و بدین ترتیب با فشار فروش بازار این سهام بازار فرش قرمز را زیرپای سهامداران خود پهن کرد. در میان مهم‌ترین علت آزادسازی سهام عدالت کمک به شش دهک درآمدی پایین بود اما براساس آمارها در شش دهک درآمدی اول جامعه، 28 میلیون و 640 هزار نفر سهام عدالت نگرفته‌اند. همچنین 45 درصد از افراد دهک دهم جامعه (پردرآمدها) مشمول سهام عدالت شدند و در مقابل تقربیا 30 درصد از کم درآمدترین گروه‌های جامعه فاقد سهام عدالت شناسایی شدند. ارزش سهام عدالت با کاهش همراه بود و در مقایسه با روز گذشته، 211 هزار و 917 تومان معادل 1.4 درصد افت کرد و به این ترتیب، ارزش سبد 532 هزار تومانی سهام عدالت به 14 میلیون و 205 هزار و 489 تومان رسید و بدین ترتیب ارزش 60 درصد سهام عدالت برای فروش حدود 8 میلیون و 523 هزار و 293 تومان است.

 

ارسال نظر