سیگنال‌های منفی در راه بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۷/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۹۰۲
سیگنال‌های منفی در راه  بازار سرمایه

رقیه ندایی| 

روز جمعه 11 مهرماه بود که خبر ابتلای دونالدترامپ و همسرش به کرونا اعلام شد. از ابتدای اعلام این خبر تا همین امروز عده‌ای ابتلا شدن ترامپ را دروغی بزرگ می‌دانند و هدف وی را تاثیر بر نتایج انتخابات ماه آینده ایالات متحده عنوان کردند. همچنین برخی گمانه‌زنی می‌کنند که ترامپ در نهایت به دام ویروس کووید19 افتاده است و با این وزن و سن هم حال وخیمی دارد. حالت نهایی اعلام کاخ سفید است یعنی براساس اعلام پزشکان کاخ سفید دونالد ترامپ و همسرش به کرونا مبتلا شده‌اند و حال آنان مساعد است. این سه مورد هیچ تفاوتی به حال اقتصاد و بورس ندارند. پس از خبر این ابتلا بورس‌های امریکا و اروپا سه روز تمام سرخ پوش شدند و بعد از روند صعودی بسیارکندی به خود گرفت. این خبر تنها روی بورس تاثیر نگذاشت بلکه درگیر بازارها از جمله نفت و... را درگیر خود کرد. در این بین ارزش دلار نیز کمی نزولی شد اما؛ در مقابل نرخ دلار افزایشی شد و ارزش این ارز افزایش یافت. این‌ها تنها تاثیرات اقتصادی چنین خبری است و احتمال وقوع بحران در کاخ سفید، تاثیر بر انتخابات امریکا، درگیری میان طرفداران و مخالفان ترامپ، نوع تعامل کنگره و سنا با کاخ سفید، چگونگی اداره کشور توسط مایک پنس (معاون رییس‌جمهور) در نبود رییس‌جمهور و ... می‌توانند در کنار شیوع گسترده کرونا در این کشور، ایالات متحده را با بحرانی جدی مواجه کنند که مشخص نیست سرنوشت آن به کجا ختم شود. پس از اعلام این خبر توسط کاخ سفید بازار جهانی نفت نیز شاهد کاهش قیمت بود. بهای معاملات نفت برنت در پی انتشار خبر کرونا ترامپ یک دلار و 47 سنت معادل 3.6 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و چهار سنت در هر بشکه رسید. با این حال وضعیت در بازار جهانی طلا به شکلی دیگر بود. طبق گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با 0.65 درصد افزایش به 1898 دلار و سه سنت رسید. بدین ترتیب در بازارهای جهانی هرچند نفت و بورس واکنش منفی نشان دادند و ارزان شدند اما طلا احتمالا به دلیل افزایش نااطمینانی ناشی از خبر کرونا ترامپ گران شده است با این روند در بازار داخلی نیز انتظار می‌رود دلار بیشتر از هر بازار دیگری متاثر شود. در شبکه‌های اجتماعی نیز احتمال متاثر شدن دلار از این اتفاق بیشتر به چشم می‌خورد. با این حال در بازار طلا به دلیل روند بازار جهانی به نظر نمی‌رسد طلا داخلی به اندازه دلار از خبر کرونا گرفتن ترامپ متاثر شود. با این حال بازار سهام نیز به نظر می‌رسد این سیگنال را سیگنال مثبتی ارزیابی کند. اما؛ خبر مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ تاثیری روی بورس ایران نداشت چراکه؛ مهم‌ترین این خبر زمانی است که میزان تبادلات اقتصادی کشور مبدا با کشور مقصد در حد مجاز باشد اما؛ ایران و امریکا تبادل اقتصادی خاصی با یکدیگر ندارند و در نتیجه این خبر نمی‌تواند تاثیر چندانی روی ایران داشته باشد و در روز اعلام خبر تنها توانست یک الی دو درصد روی بازار سهام تاثیر بگذارد. 

   اگر روحانی کرونا بگیرد 

بورس چه شکلی به خود  می‌گیرد؟

چندماهی می‌شود که ویروس کرونا در ایران شیوع یافته است و این روزها شاهد انتقاد تند نسبت به رفتارهای رییس‌جمهور هستیم. یعنی حسن روحانی طی این چندماه است که در اماکن عمومی، سخنرانی‌ها، افتتاح‌ها و جلسات رای اعتماد مجلس و امثال اینها دیده نشده است و منتقدان می‌گویند روحانی کم کار شده و به عنوان یک تافته جدا بافته تنها به فکر جان خود است اما؛ چرا رییس‌جمهور در میادین عمومی حضور نمی‌یابد. اگر این را در نظر بگیریم به جای دونالدترامپ، حسن روحانی به کرونا مبتلا شده باشد می‌تواند چه عواقبی در پی داشته باشد؟ اگر این خبر فرضی را درست در نظر بگیریم و بگوییم رییس‌جمهوری به عنوان یک شخصیت حقوقی و نفر اول اجرایی کشور به کرونا مبتلا شده است ممکن است عواقب بدی را در پی داشته باشد برای مثال می‌تواند؛ تبعات اقتصادی و سیاسی مهمی را به دنبال داشته باشد و بورس به سقوط و نزولی عمیق بکشاند. در این وضعیت اقتصادی و تورم می‌تواند کشور را دچار کمی نقض کند و یک سوال مطرح می‌شود که اگر روحانی به کرونا مبتلا شود چه کسی به جای وی کشور را مدیریت می‌کند؟ کرونا یک هندوانه در بسته است و اگر کسی مبتلا می‌شود احتمال مرگ وی وجود دارد اگر ما این احتمال را در حد نیم درصد و حتی پایین در نظر بگیریم چه کسی به جای رییس‌جمهوری می‌تواند جایگزین شود؟ اما؛ تمامی این موارد فرضیه است و در این شرایط سخت پیش آمده مسوولان باید به فکر یک عملکرد صحیح و درست باشند تا در صورت بروز این مشکل بلافاصله افرادی باشند که به وی در امور اداری کمک کنند.

   سیگنال مثبت به بورس تزریق شد

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد با بیان اینکه یکی از حلقه‌های مفقوده بورس ایران بازارگردانی بوده است گفت: طبق مصوبه شورای عالی بورس بنگاه‌ها یا باید خودشان بازارگردانی کنند و یا بازارگردان حرفه‌ای داشته باشند که این موضوع به ثبات بازار سرمایه کمک می‌کند. وی ادامه داد: درباره اوراق تبعی هم همین طور است و سهامدار باید بداند بنگاهی که سهام آن را خریداری کرده در یک سال آینده ارزش سهام را چگونه و با چه نرخی تنظیم کند. وزیر اقتصاد اظهار کرد: تمام این موضوعات را مورد توجه قرار داده‌ایم؛ نگاه اول این است که برای سهامداران حاشیه امن ایجاد کنیم و موضوع بعدی این است که بنگاه‌ها مسوولانه‌تر نسبت به سهام خود عمل کنند. دژپسند با بیان اینکه ترغیب و تشویق بازار از طریق عرضه‌های اولیه از دیگر برنامه‌های ما بوده است، گفت: اکنون تلاش می‌کنیم بنگاه‌های بزرگ مقیاس را وارد بازار سرمایه کنیم. وی از ورود داراسوم به بازار سرمایه خبر داد و گفت: باقیمانده سهام دولت در سه بانک ملت، تجارت و صادرات عرضه خواهد شد و امیدواریم این موضوعات تداوم داشته باشد تا به ثبات بازار سرمایه کمک کند. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه جنس بازار سرمایه پویایی و عقلانیت است، گفت: بازار سرمایه ابعاد مختلف دارد و تحلیلگران باید بدانند که چه سهامی را در چه دوره‌ای داشته باشند و چه سهامی را در دوره خاص نداشته باشند که این تحلیل‌ها نشان از حیات بازار دارد. دژپسند ادامه داد: در بازار سرمایه همیشه باید عقل محاسبه‌گری بی‌وقفه کار کند.

   درجلسه شورای عالی بورس چه رخ داد؟

در این جلسه که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، نماینده اتاق بازرگانی، نماینده کانون‌ها، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی، نماینده دادستان و دیگر اعضای این شورا برگزار شد، ضمن بررسی آخرین تحولات مربوط به سهام عدالت گزارشی درخصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و روند ورود آنها به بازار سرمایه ارایه و مقرر شد شرکت‌هایی که هنوز اقدامات قانونی برای ورود به بورس را انجام نداده‌اند، در اسرع وقت اقدام کنند. بر این اساس، شورا با این پیشنهاد سازمان بورس موافقت کرد که سقف نرخ کارمزد خرید و فروش در موضوع بازارگردانی همه نهادهای مالی از جمله صندوق توسعه بازار سرمایه، صندوق‌های بازارگردانی و سایر نهادهای مالی که طبق مقررات مجوز بازارگردانی اوراق بهادار قابل معامله در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران دریافت می‌کنند، 20 درصد سقف نرخ‌های کارمزد معمول اوراق بهادار، با رعایت حداکثر سقف ریالی مصوب کارمزد در هر معامله باشد.

   بازار در آخرین روز کاری خود چه کرد؟

بازار در آخرین روز کاری خود یعنی چهارشنبه شاخص کل بورس پس از رشد 26 هزار و 28 واحدی (1.7درصد) در ارتفاع یک میلیون و 540 هزار واحد قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۲ درصدی مواجه شد. حقیقی‌ها امروز حدود 180 میلیارد تومان معادل یعنی 9 هزار و 610 میلیارد تومان سهام برای خود خریدند و مازاد خریدشان دو درصد از کل معاملات شد بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «فرآورده‌های نفتی» انجام شد و همچنین برآیند حقوقی‌ها به گروه‌های «فلزات اساسی» و «محصولات شیمیایی» ختم شد. نمادهای «وبملت»، «کاما» و «وتجارت» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، حقوقی‌ها نیز بیشتر به «فولاد»، «بپاس» و «کویرح» توجه کردند. در آخرین روز بازار افزایش سهام حقیقی‌ها در 102نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در 107 نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول 830 میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم 640 میلیارد تومان بود. در این برخی نماد شرکت‌های «سپاهیان»، «شیشه همدان»، «سرمایه‌گذاری کوه نور»، «بانک گردشگری»، «سرمایه‌گذاری نیرو»، برای تشکیل مجمع و افزایش سرمایه بسته شد. همچنین محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر خوشی برای سهامداران «شستا» داشت پس از ۲۲ سال، بالاترین رتبه ارزیابی گزارش مالی پاک را از سازمان حسابرسی باعنوان مطلوب وبدون شرط دریافت کرد. با این وجود بازار یک عرضه دیگر خواهد بود و این عرضه شرکت «صنایع چوب خزر کاسپین» با نماد «چخزر» خواهد بود. این شرکت نیز یکی از زیرمجموعه‌های «شستا» است و 16 مهر ماه در بازار دوم فرابورس درج نماد شد تا در نوبت عرضه اولیه‌های جدید بازار سهام قرار بگیرد. سهام عدالت نیز رشد خوبی را داشت و ارزش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۱۵میلیون و ۲۵۹هزار تومان وارزش سبد یک میلیون تومانی آن در روز جاری به ۲۸میلیون و ۷۳۱هزار تومان رسیده است. بنابراین، ارزش ۶۰درصد قابل فروش سبد ۵۳۲هزار تومانی سهام عدالت به ۹میلیون و ۱۵هزار تومان رسید. همچنین ارزش ۶۰درصد سبد یک میلیون تومانی سهام عدالت به ۱۷میلیون و۲۳۸هزار تومان برای فروش ارزش گذاری می‌شود.

اما؛ طی هفته گذشته بورس کالا شاهد عرضه کامل فولاد و سیمان بود و کمک بورس کالا به رشد تولید و عرضه مسکن، کشف قیمت واقعی خودرو در این بازار، استقبال باغداران برای تحویل کشمش به انبار بورسی خلیل آباد و تامین مواد اولیه تولید ماسک از بستر بورس کالا اختصاص داشت. 


 

ارسال نظر