منفعت برخی در سقوط بورس است

۱۳۹۹/۰۷/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۴۴۲
منفعت برخی در سقوط بورس است

پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: رشد بازار سرمایه تاثیری استراتژیک بر حوزه‌های مختلف بازارها و کل اقتصاد ایران داشته و دارد و در آینده نیز چنین خواهد بود. اما برخی ذینفعان سایر بازارها که به نظر می‌رسد نفعشان در رشد بازار سرمایه نیست به دنبال تخطئه این بازار هستند.

وی افزود: برخی تحلیل‌ها و نظرات در خصوص بازار سرمایه از نظر محتوایی غنی بوده و در رشد بازار به سمت جلو یاری‌دهنده است، اما نظراتی که از جنس ایجاد ترس در بازار است، کمک‌کننده آن نیست و طبیعتا بین ارایه تحلیل و فراخوان برای خروج از بازار سرمایه تفاوت بسیار است.

مولوی ادامه داد: این مباحث نه تنها کمک‌کننده نیست، بلکه عاملی تضعیف‌کننده در مقابل برنامه‌های سازمان بورس در جهت رشد و رونق بازارسرمایه به خصوص ماه‌های اخیر خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود بازدهی بالاتر بازار سرمایه در مقایسه با دیگر بازارها و گویا بودن آمارها چرا برخی در تلاشند بازارسرمایه را ناکارآمد معرفی کنند، گفت: به نظر من این رویکرد، دادن آدرس غلط به مردم و دروغ بزرگ است و بر فعل افرادی که هیچ اعتقادی به بازار سرمایه ندارند و دائما اعلام می‌کنند این بازار ناکارآمد است، نامی جز پدرکشتگی نمی‌توان گذاشت.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: مناسب‌تر این است که کارشناسان متخصص، بیشتر در حوزه اقتصاد کلان کشور به تحلیل، تبادل نظر و ریشه یابی مشکلات اقتصادی بپردازند؛ لذا فرافکنی در مورد موضوعات و بخشی نگاه کردن، چاره کار نیست، بلکه این رویه به اعتماد عمومی در خصوص یک بازار لطمه اساسی وارد خواهد کرد.

مولوی تصریح کرد: غیرقابل درک است در بازاری که نقدینگی‌های موجود در آن به حوزه واقعی اقتصاد هدایت می‌شود و جزو شفاف‌ترین بازارهای کشور است، دعوت به خروج داشته باشیم. شیلر کتابی دارد با عنوان «اقتصاد روایی» که در ایران هم ترجمه شده است. آنجا می‌گوید الزاما روایت‌های درست در اقتصاد برنده نمی‌شوند و گاهی روایت‌های اشتباه می‌توانند در اقتصاد جریان‌سازی کنند و غالب شوند.

مولوی ادامه داد: ما هنوز متوجه نشدیم افرادی که می‌گفتند بازار سرمایه باعث تورم می‌شود، چه فکت علمی ارایه کردند؛ علی‌رغم اینکه یک جریان‌سازی سنگین هم انجام دادند. بنابراین حاکمیت روایت‌های درست نیازمند آن است که آگاهی در عموم افراد جامعه بالا باشد و به بررسی ریشه‌های مشکلات و نارسایی‌ها بپردازیم. چرا که اگر به شکل دوره‌ای هم بررسی کنیم، بازار سرمایه به جهت بازدهی و کارآمدی حرف خود را به کرسی نشانده است.

مولوی افزود: بازار سرمایه ایران هم اکنون در حال حرکت به سمت رنسانس خود است؛ اگرچه برخی ممکن است این حرف را خوشبینانه بدانند ولی هم اقتصاد ایران و هم مردم نشان داده‌اند که اقبال عمومی به مبحث سرمایه‌گذاری صحیح در کشور و بهبود شرایط بین‌المللی، بازار سرمایه را نیز بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد.

وی سپس با طرح این پرسش که به غیر از شرکت‌های بورسی که در اقتصاد ایران اثرگذارند، تولید ناخالص داخلی ما دقیقا از کجا تامین می‌شود، گفت: بخش عمده‌ای از تولید ناخالص داخلی کشور، مربوط به بازار سرمایه است و نگاهی به شمای کلی این بازار هم نشان می‌دهد که در مسیر درستی حرکت می‌کنیم.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته باید متوجه بود که این مسیر احتیاج به روغن کاری و عوض کردن لاستیک دارد، احتیاج به راننده حرفه‌ای و ارتقای دانش و سواد مالی دارد؛ آن هم نه فقط در مردم عادی، بلکه در کنار سیاست‌گذاری درست و کارا کردن بازار، دانش مالی فعالان بازار سرمایه هم نیاز به ارتقا دارد. وی با اشاره به اینکه اقتصاد ما باید کارا باشد تا در کنار آن بازارهای دیگر هم به مرور رشد کنند، تاکید کرد: زمانی بازار سرمایه ما در اوج خود خواهد بود که کارا شود و بازار کارا نیز در یک اقتصاد غیرکارا تقریبا عملی نمی‌شود و این نکته‌ای است که منتقدین به آن اشاره نمی‌کنند.

مولوی در پایان با بیان اینکه بازار سرمایه در تمام دنیا نشان داده که این کارایی را به ارمغان می‌آورد، افزود: مسیر در بازار سرمایه مسیر روشنی خواهد بود؛ لذا اگر ما می‌توانستیم و بتوانیم نقدینگی موجود در اقتصاد را از طریق بازار سرمایه، شرکت‌های پروژه‌ای و صندوق‌های پروژه محور به بخش واقعی GDP اقتصاد ببریم، بزرگ‌ترین کار را برای توسعه ایران انجام داده‌ایم.

 

ارسال نظر