سقوط بازار در میانه عدم اعتماد سهامداران

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۶۷
سقوط بازار در میانه عدم اعتماد سهامداران

بازار سرمایه طی روز گذشته افت شاخص بزرگی‌را تجربه کرد و زیان مهمان سهامداران شد. می‌توان گفت یکی‌از عمده‌ترین دلایل افت شاخص بازار جو روانی و همچنین اخبارهای روز درخصوص اوضاع کشور است. افزایش تلفات ویروس کرونا نیز دراین میان نقش خوبی را برای کاهش شاخص ایفا می‌کند. طی هفته‌های گذشته حقوقی‌ها نقش خوبی در بازار ایفا کردند و باعث تعادل بازار شدند.

یکی از دلایل این کاهش را می‌توان ترس مردم از ریزش بازار دانست و سهامداران روزانه صف‌های فروش را تشکیل می‌دهند.

همچنین بیشترین علت ریزش بازار را می‌توان ناشی از حاکم شدن جو ترس از عدم حصول توافق و نیز کاهش قیمت سهام پالایشگاه‌ها در یکی دو روز دانست. یکی از کارشناسان بازار سرمایه گفت: برخی از ناهماهنگی‌ها در این بازار وجود دارد و همین موضوع هم باعث مشکلات زیادی شده است نباید این موضوع را نادیده گرفت که بازار سرمایه تنها باید یک متولی داشته باشد و این متولی می‌تواند رییس سازمان بورس باشد. وی ادامه اداد: در حال حاضر از وزیر اقتصاد گرفته تا سخنگوی دولت و نمایندگان مجلس در خصوص دامنه نوسان و سایر مسائل بورس اظهارنظر می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه سخنان ضد و نقیض باعث سردرگمی مردم و کاهش کارایی بازار سرمایه می‌شود گفت: اصرار بر عدم فروش سهام عدالت در شرایط فعلی درست نیست باید مردم خودشان به این نتیجه برسند که فروش یا عدم فروش این سهام چقدر می‌تواند برایشان سودده باشد اینکه به آنها گفته شود سهام عدالت را بفروشید زیان می‌کنید، چاره کار نیست. روز گذشته بازار سرمایه افت شاخص ۴۷ هزار و ۲۴۷ هزارواحدی را تجربه کرد. در رقم یک میلیون و ۶۲۵ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با ۵۶۱۷ واحد کاهش رقم ۴۲۲ هزار و ۸۰ واحد را ثبت کرد. همچنین میزان معاملات امروز در مقایسه با روز گذشته کاهش یافت و به بیش از ۹۰ هزار میلیارد ریال رسید.  مهم‌ترین دلیل این کاهش شاخص عدم اعتماد سهامداران به بازار است و اغلب این سهامداران ترس از سقوط بازار را دارند و به همین دلیل ترجیح می‌دهند سرمایه خود را از بازار خارج کنند. طی روز گذشته عرضه اولیه وسپهر در بازار سرمایه انجام شد اما؛ این عرضه اولیه نیز کارساز نبود و بازار سقوط شاخص را تجربه کرد.

    تقابل دلار و بورس

روزهای گذشته بازارهای مالی شاهد افزایش نرخ دلار بودند و با افزایش این نرخ برخی افراد به سوی این بازار روانه می‌شوند و اگر سرمایه‌ای در دیگر بازارهای مالی داشته باشند آن را خارج و تبدیل به ارز می‌کنند. نرخ دلار در بازار ازاد به ۲۸ هزار تومان نیز رسید و افزایش نرخ سهامداران را ترغیب می‌کند تا سرمایه خود را به سمت ارز ببرند. طی ماه اخیر سرمایه‌گذاری در دلار برای مردم به میزان قابل توجهی سودده بود و مردم بر این اساس در بازار دلار سرمایه‌گذاری می‌کنند اما؛ با توجه به شرایط بازارهای مالی و همچنین صحبت‌های رییس‌جمهور درخصوص مذاکرات و امریکا پیش بینی می‌شود دلار از تکاپو بیفتد.

پیش‌بینی می‌شود بازار طی روزهای آینده کمی متعادل‌تر شود البته این تعادل در زمانی است که دخالت‌های دستگاه‌های دولتی مانند رییس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی به حداقل برسد و اجازه دهند بازار روند طبیعی خود را سپری کند. نزول جزیی از حیات بازار است اما؛ نزول‌های پی‌درپی بازار تنها عامل دستکاری مسوولان است و پیش‌بینی می‌شود اگر دخالت‌های دولت همچنان ادامه داشته باشد بازار با سقوط‌های چند هزار واحدی همراه باشد و تنها زیان برای سهامداران باقی بماند. همچنین استفاده از حقوقی‌ها در بازار تنها تسکین کوتاه‌مدت است و حقوقی‌های عمده در بازار نیز، باید روند معقول خرید و فروش را انجام دهند.

گفتنی است که بی‌اعتمادی و ترس تنها یکی از عوامل خروج سهامداران از بازار است و عمده‌ترین دلیل رفتار هیجانی سهامداران است که با توجه به سخنان دولت، اتفافات و همچنین صف‌های فروش صورت می‌گیرد‌‌.‌اگر سهامداران صبر پیشه کنند و رفتار هیجانی در بازار نداشته باشند بازار روزهای آینده به تعادل می‌رسد.


 

ارسال نظر