خروج نقدینگی از بازار سرمایه، ایجاد حباب در بازارهای متقابل

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۲۰۳
خروج نقدینگی از بازار سرمایه، ایجاد حباب در بازارهای متقابل

رقیه ندایی| نوسان ذات بازار سرمایه است اما؛ این روزها ذات بازار نیز به دست دولت افتاده و با حمایت‌های خود سعی در کنترل بورس داشت که ناموفق شد. پس از آن سازمان بورس دست به دامن حقوقی‌ها شد و بازار تا حدودی متعادل شد و این تعادل نسبی تنها در چند روز بود بعد از آن مجلس شورای اسلامی دست به کار شد و جلسات متعددی با حضور رییس بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و... برگزار شد که نهایتا این جلسات نتیجه داد و بازار کمی مثبت شد. بازار سرمایه تنها با اعتماد و خرید و فروش سهامداران به تعادل می‌رسد و دخالت‌های دولت در میان تنها سنگ اندازی در روند طبیعی بازار است.

   تورم و بورس

از انتهای سال 98 و در شروع سال 99 بورس رونق چندانی به خود گرفت و در میان برخی از سهام‌های موجود در بازار به صورت هیجانی رشد کردند و به ارزندگی مناسب خود نرسیدند. در سال‌های 92 و 93 نیز بورس رشد هیجانی ناشی از تورم و استقبال سهامداران را تجربه کرد و پس از آن سقوطی عظیم در کارنامه خود ثبت کرد در نهایت بیش از 20.86 درصد افت را تجربه کرد. اما؛ یک سوال اینجا مطرح می‌شود که باتوجه به سابقه‌ای که بورس در سال‌های 92 و 93 تجربه کرده روند بازار سرمایه سال جاری نیز تکرار گذشته خواهد بود و یا روند جدیدی به خود می‌گیرد؟

   تقابل بورس و نفت

سال جاری باتوجه به تحریم‌ها و ویروس کرونا قیمت نفت در رده بالایی قرار گرفت و اگر فروش همانند سال‌های گذشته بود سود خوبی عاید همگان می‌شد اما؛ تحریم و کرونا مانع این دستیابی شدند و تنها این افزایش قمیت در بورس اثرگذار شد. سهامداران با توجه به قمیت سهام در بورس انرژی خریدار سهام این بورس شدند و دولت پس از این استقبال‌ها عرضه‌های گسترده‌ای در بازار انجام داد وزارت نفت توانست نقدینگی خوبی به دست آورد. در میان دانستن گذشته بورس هم بد نیست در سال‌های 92 و 93 نیز همین اتفاق افتاد نفت و فلزات گرانبها در بالاترین قمیت قرار گرفت اما؛ در نهایت سقوط را تجربه کرد. 

   رقابت بورس و بانک

سال 92 بود که سپرده‌های بانکی افزایش یافت و مردم روزانه به سراغ سپرده بانکی می‌رفتند اما؛ طی سال جاری با سود سپرده بانکی به حدود 10 درصد رسید و بورس رونق چندان گرفت و بازدهی در حدود 270 درصد را تجربه کرد در میان بانک و بورس رقیب یکدیگر شدند و هر کدام سعی در جذب سرمایه‌گذار بیشتر دارند. از سوی دیگر دلار نیز موجبات رونق بازار را فراهم کرد و دلار نیمایی به بیش از 21 هزارتومان و دلار در بازار آزاد به بیش از 27 هزار تومان رسید. دلار نیمایی نیز یکی از مولفه فروش و سودآوری شرکت‌ها محسوب می‌شود و این افزایش قیمت به نفع بورس و به ضرر مردم خواهد بود چراکه افزایش قیمت دلار میزان تورم را افزایش می‌دهد و مردم را یک قدم به زندگی در شرایط سخت‌تر نزدیک می‌کند.

   سیاست و بورس

سیاست و اوضاع منطقه نیز در بازارها بورسی تاثیرگذار است و هرچه اوضاع سیاسی وخیم‌تر باشد بورس کم رونق‌تر و متورم‌تر است. برجام و مذاکرات هسته‌ای تاثیر مستقیم در اقتصاد کشور و همچنین بورس دارد. انتخابات امریکا و تهدیدهای روزافزون این کشور نوسان هرچند کوچک در بازار ایجاد می‌کند اگر طی آبان ماه و در زمان انتخابات ترامپ برنده شود به میزان تورم بورس کمی افزوده می‌شود و اگر جو بایدن برنده این انتخابات شود با برداشته شدن تحریم‌ها و ورود این کشور به برجام، کشور به ثبات اقتصادی می‌رسد و درنهایت تمامی سهام موجود در بورس به ارزندگی تمام می‌رسند و بورس متعادل می‌شود. تعادل بورس تنها با انتخابات نیست بلکه با حمایت مردم و خرید و فروش صحیح در بورس این بازار به تعادل می‌رسد.

   سکه و رونق بورس کالا

این روزها به سبب تورم و کرونا و استقبال مردم قیمت انواع سکه در بازار افزایشی بوده و این افزایش قیمت تاثیر مستقیم در بورس کالا داشته و موجبات رونق در این بورس را فراهم کرده است. در بورس کالا صندوق‌های طلا رونق خوبی دارند و سود مناسبی برای سهامداران به جای می‌گذارند و سهامداران اغلب متقاضی خرید این صندوق‌ها هستند و به صورت مستقیم در بازار طلا و سکه سرمایه‌گذاری می‌کنند و رونق بیشتری به بازار سرمایه خصوصا بورس کالا می‌دهند. اینگونه استقبال و سرمایه‌گذاری در بورس کالا باعث می‌شود که بازار طلا و سکه حباب و تورم کمتری را تجربه کند و نقدینگی آزاد در بازار به نحوه درست سر و سامان یابد.باتوجه به عرضه سهام عدالت در بورس و رونق این بازار بیش از 90 درصد در بازار سرمایه فعال هستند و نقدینگی‌های آزاد در بازار کمی سر و سامان یافته است اما؛ طی یک الی دوماه اخیر با افزایش دخالت‌های دولت در بورس اعتماد مردم به بازار سهام از بین رفت و اغلب سعی در خارج کردن پول خود در بازار را داشتند. این پول‌های خارج شده در بازار طلا و سکه و همچنین دلار سرمایه‌گذاری می‌شوند و شاهد افزایش روزافزون قیمت این در بازارها و حباب در این بازار هستیم و سازمان بورس می‌تواند با عملکرد درست و مطلوب خود نقدینگی خارج شده از بازار سرمایه را بازگرداند.


 

ارسال نظر