تالار

۱۳۹۹/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۱۵۰

توقف و بازگشایی نمادها انتخابی  نیست

سعید محمدعلیزاده، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: طبق مواد هفده مکرر و هفده مکرر یک، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار در تهران و مواد دوازده مکرر یک و دوازده مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد معاملاتی پس از یک ساعت توقف مجدداً شروع می‌شود و اگر این توقف در ساعت آخر معاملات باشد نماد در روز بعد بازگشایی می‌شود.

وی افزود: همچنین در صورتی که قیمت پایانی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می‌شود و بورس مربوطه از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی می‌کند که ناشر تا دو روز کاری فرصت دارد پاسخ سوالات مطرح شده از سوی تحلیل‌گران را بدهد و سپس نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود. محمدعلیزاده همچنین تصریح کرد: موضوع توقف و بازگشایی کاملاً به صورت سیستمی اتفاق می‌افتد و به صورت دستی یا تصمیم سلیقه‌ای نیست و نحوه عملکرد سیستم تفاوتی در بازار نزولی یا صعودی ندارد. وی توضیح داد: یکی از نکات مهمی که فعالان بازار باید در نظر بگیرند اینکه، ممکن است روند قیمتی یک سهم در چند روز متوالی بیش از پنج روز مثبت یا منفی بوده باشد ولی طبق الگوریتم سیستم اگر به هر دلیل از جمله ارسال اطلاعات با اهمیت نماد متوقف و مجدداً بازگشایی شود، تعداد روزهای نوسان مثبت یا منفی قیمت سهام از زمانی که نماد بازگشایی شده است، در نظر گرفته می‌شود.

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس تأکید کرد: هیچ تفاوتی در مکانیزم توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسانات منفی یا مثبت در دستورالعمل‌های فوق‌الذکر و سیستم معاملاتی وجود ندارد و ملاک محاسبه سیستم، قیمت پایانی در لحظه، طبق سیستم معاملات و مقایسه آن با قیمت‌های پایانی پنج روز گذشته برای نوسان ۲۰ درصد و قیمت پایانی ۱۵ روز گذشته برای ۵۰ درصد نوسان است و در صورت هرگونه توقف نماد در این بازه زمانی، قیمت آخرین بازگشایی ملاک محاسبه نوسان خواهد بود.

بورس شبکه‌دار شد

روز گذشته طی نشستی با حضور مدیران بازار سرمایه و مدیران صداوسیما، راه‌اندازی تلویزیون بورسی و امکانات استودیوی بورس بررسی شد. طی جلسه، سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس، بیان کرد: داشتن شبکه تلویزیونی اختصاصی بورس همواره یکی از آرزوهای دیرینه بازار سرمایه بوده که جای خالی آن همیشه احساس می‌شد. بورس در حال حاضر موضوعی ملی است و در این راستا راه‌اندازی تلویزیون بورس را به فال نیک می‌گیریم. وکیلی گفت: مقرر شده است تا شبکه «ایران کالا» به پخش این برنامه‌ها اختصاص یابد. پیشنهاد می‌شود نام این شبکه مانند شبکه اقتصاد، «شبکه بورس» یا «شبکه سرمایه» باشد. سازمان بورس تمام تلاش خود را در جهت راه‌اندازی این شبکه خواهد کرد و انتظار می‌رود تا دو هفته آینده راه‌اندازی شود. نیاز به آموزش و فرهنگ‌سازی بیش از پیش وجود دارد.

 علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در این جلسه بر تاثیر وافر رسانه در افکار عمومی و افزایش سواد عمومی در کشور تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود با ایجاد تلویزیون بورسی و همکاری مسوولان صداوسیما، محتوای آموزشی مورد نیاز مردم در اختیار همه اقشار جامعه قرار گیرد. وی اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون تعداد سهامداران بورس از ٥ میلیون به ١٦ میلیون رسیده است که ١١ میلیون از این تعداد کمتر از ٥٠ میلیون تومان سهام خریده‌اند؛ براین اساس لزوم توسعه فرهنگ سهامداری و آگاه‌سازی بیش از پیش وجود دارد. صحرایی تصریح کرد: خوشبختانه سهامداران طی یک هفته اخیر به سمت سهم‌های بنیادی گرایش پیدا کرده‌اند که نشان از افزایش آگاهی آنان به فضای بازارسرمایه نسبت به قبل دارد. به گزارش سنا، در این مراسم، مدیران ارشد بازار سرمایه و رضا علیدادی، معاون توسعه و فناوری رسانه ملی، محمد عسکری، رییس مرکز ‌ای‌تی سازمان صدا وسیما و اردشیر زابلی‌زاده، رییس شبکه ایران کالا به همراه تعداد دیگری از مدیران صداوسیما حضور داشتند.

پذیره‌نویسی  صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی تمدید شد

راضیه صباغیان، سرپرست مدیریت نظارت بر نهادها گفت: با توجه به درخواست ارایه شده مبنی بر تمدید پذیره‌نویسی به منظور بهره مندی متقاضیانی که تاکنون فرصت خرید واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق مذکور را نداشته‌اند، تمدید مجوز پذیره نویسی این صندوق، از نظر سازمان بورس و اوراق بهادار بلامانع اعلام شده است. وی افزود: بر این اساس، پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم تا ساعت ۲۴ یکشنبه ۳۰ شهریور ۹۹ با رعایت قوانین و مقررات تمدید شده است. هرگونه فعالیت جهت جمع آوری منابع لازم صندوق و تبلیغات احتمالی در این راستا نباید مغایر با مفاد اساسنامه و امیدنامه و قوانین و مقررات مرتبط باشد.

 

ارسال نظر