ورود بیش از ۹۰ درصد مردم به بورس

۱۳۹۹/۰۶/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۱۴۸
ورود بیش از ۹۰ درصد مردم به بورس

بازار سرمایه طی جلسات مجلس و سازمان بورس روزهای خوشی را می‌گذراند و بازار روند صعودی را تجربه می‌کند. معاملات بازار سرمایه روز چهارشنبه و درآخرین روزکاری خود در حالی پایان یافت که شاخص کل این بازار با ۳۹ هزار و ۵۰۵ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۷۰۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۲۱۰۲ واحد رشد کرد و در رقم ۴۳۰ هزار و ۲۰۲ واحد ایستاد. معامله‌گران امروز دو میلیون معامله به ارزش ۱۷۷ هزار و ۹۷۳ میلیارد ریال انجام دادند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با ۴۶۹ واحد رشد، در رقم ۱۷ هزار و ۹۲۰ واحد ایستاد. در این بازار ۷۲۹ هزار معامله انجام شد که ۵۴ هزار و ۱۸۳ میلیارد ریال ارزش داشت. آیفکس نیز از ابتدای هفته جاری رشد ۶واحدی را تجربه و درکارنامه خود ثبت کرد.

    رونق بورس کالا

بورس کالا نیز این روزها به واسطه وعده عرضه مسکن و خودرو پرمخاطب شده است و سهامداران سعی در خرید و فروش در این بازار را دارند در این راستا امین گل گیر کارشناس بازار سرمایه گفت: بر اساس ماده ۱۷ قانون توسعه و ابزارها و نهادهای مالی جدید، خریدوفروش کالاهای پذیرفته‌شده در بورس‌های کالایی که با رعایت مقررات حاکم بر آن بورس‌ها مورد دادوستد قرار می‌گیرند توسط وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی و عمومی و دستگاه‌های اجرایی نیاز به برگزاری مناقصه یا مزایده و تشریفات مربوط به آنها ندارد که این موضوع جذابیت عرضه این اموال در بورس را بیشتر کرده است. وی در خصوص عرضه املاک در بورس گفت: شفافیت قیمتی و روند عادلانه کشف قیمت در تالار معاملات املاک و مستغلات بورس کالای ایران مهم‌ترین مزایای عرضه این اموال در بورس است. همچنین کاهش هزینه مبادلات دیگر مزیت این معاملات است که لازمه رونق و پا گرفتن این بازار حضور موسسات دولتی و بانک‌ها جهت عرضه اموال مازاد خود در بورس خواهد بود. این کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی، درصدد است، فروش پرحجم اموال غیرمنقول خود را از طریق بورس کالا انجام دهد، توضیح داد: ایجاد بازاری متمرکز جهت فروش اموال غیرمنقول نهادهای عمومی که پیش‌ از این به روش مزایده انجام می‌شد و در گذشته اطلاع‌رسانی و شفافیت معاملاتی چندانی را به همراه نداشت و تنها دسترسی عموم جهت اطلاع از فروش این اموال محدود به روزنامه‌ها بود. درحالی که بورس کالا شفافیت لازم در فروش اموال از قبیل زمان تحویل مکان تحویل نحوه تسویه قیمت پایه متراژ و ... را به همراه دارد و با توجه به دسترسی عموم به تابلوی معاملات بورس کلیه ذی‌نفعان این امکان را دارند که ناظر رقابت فروش اموال باشند. 

    تشکیل کارگروه  سندباکس 

 کارگروه سندباکس‌ها براساس دستورالعمل ایجاد نظام مدیریت یکپارچه محیط‌های آزمون تنظیم‌گری کسب وکارهای نوآورانه در فضای مجازی یا سندباکس مصوب شورای عالی فضای مجازی تشکیل شده‌ است. درجلسه کارگروه سندباکس علی عبدالهی رییس کارگروه و رییس مرکز فناوری اطلاعات و توسعه اقتصاد هوشمند گفت: در چنین شرایطی وقتی کسب و کارهای نوآور بر اساس آن فناوری خدمت ارایه می‌دهند به ناچار به سمت قانون‌گذاری برای آن پیش می‌رود که در بیشتر موارد این قوانین از کارآمدی لازم برخوردار نیستند.

     نقش مهم فین تک‌ها در اقتصاد کشور

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در دوازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی که به صورت آنلاین و با حضور بیش از ۹۰ نفر از ۲۶ کشور برگزار شد گفت: با رعایت چارچوب‌های اسلامی و به کمک بازار سرمایه و به‌کارگیری فناوری، می‌توان در مسیر تامین مالی نیازهای جامعه و درنتیجه رشد و بالندگی اقتصادی کشور گام برداشت.

مدیرعامل فرابورس در ادامه به ارتباط فناوری و مفاهیمی چون تامین مالی جمعی و فین‌تک پرداخت و افزود: فناوری‌های برهم‌زننده یا تحول‌آفرین (Disruptive technology) اصطلاحی است که در مورد نوآوری‌هایی به کار می‌رود که به صورت چشمگیری روش‌های پیشین صنایع و کسب‌وکارها را تغییر داده‌اند و خودرو برقی و تلویزیون زمانی از این دست فناوری‌ها بوده‌اند. هامونی در ادامه، معاملات رباتیک، سکوهای تامین مالی جمعی، مشاوران مالی رباتیک و ارزهای مجازی را نمونه‌هایی از تکنولوژی‌های تحول‌آفرین در اقتصاد مالی دانست.

     چه خبر از سهام عدالت

براساس گفته فرهنگ حسینی، کارشناس بازار سرمایه بیش از ۴۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بازار سرمایه ایران سهامدار هستند. این موضوع به واسطه آزادسازی سهام عدالت به صورت مستقیم و غیرمستقیم است. با لحاظ بعد خانوار، عملا می‌توان گفت که بیش از ۹۰درصد مردم ایران در بورس اوراق، سرمایه دارند، لذا جایگاه بورس از اهمیت بالایی برخوردار است. حسینی ادامه داد: ‌از سوی دیگر نوسان، ذات اصلی بازارهای مالی است و وظیفه دولت به عنوان نهاد قانونگذار و ناظر هموار کردن نوسانات است. برای مدیریت نوسانات و جلوگیری از رفتارهای هیجانی سرمایه‌گذاران ابزارهای متعددی توسط دولت‌ها و بانک‌های مرکزی در اختیار است. در بازار سرمایه ایران به دلیل عدم وجود یا عدم عمق کافی و عدم دانش و توجه کافی و محدودیت‌های ساختاری مانند حجم مبنا و دامنه نوسان و سهام شناوری پایین، عمده حمایت‌ها متمرکز بر خرید سهام است. به گفته این کارشناس اقتصادی، در ایران نیز صندوق تثبیت با هدف حمایت از بازار در شرایط بحرانی و با در اختیار داشتن یک درصد منابع صندوق توسعه ملی براساس قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شکل گرفته است. نقش این صندوق حمایتی و تثبیتی بازار سرمایه کشور با هدف محدود کردن ریسک تصمیمات دولتی و ریسک‌های بیرونی است. ماهیت هدف جلوگیری از ترس فراگیر در زمان وقوع بحران‌ها با هدف حمایت از سهامداران خرد است.

 

ارسال نظر