یادداشت

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۶۶

روند صعودی بازار در بلندمدت

پیمان تاتایی| آینده بازار در بهترین حالت در بلندمدت بازار یک صعود معقول را تجربه می‌کند اما؛ در کوتاه‌مدت و حال حاضر این روند بازار ادامه‌دار و بورس شاهد نزول خواهد بود.  در بلندمدت بازار سرمایه سودده خواهد بود چراکه در این مدت افزایش نرخ را خواهیم داشت و زمانی که نرخ ارز افزایش پیدا می‌کند سود اغلب شرکت‌ها افزایش می‌یابد و درحال حاضر اغلب شرکت‌های حاضر در بورس بر مبنای قیمت ارز محصولات خود را به فروش می‌رسانند و این افزایش قیمت ارز به نفع شرکت‌ها خواهد بود. به همین واسطه ارزش جایگزنی و ارزندگی‌ها سهم‌ها افزایش می‌یاد و سهام موجود در بازار به قمیت حقیقی خود دست پیدا می‌کنند. یکی از پربازده‌ترین و امن‌ترین سرمایه‌گذاری‌ها در بلندمدت، سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است چراکه باتوجه به فاکتورهای موجود این بازار سود خوبی در بلندمدت عاید سهامداران می‌کند اما؛ در کوتاه ممکن است برخی از سهام بیش از ارزش حقیقی رشد کرده باشند و یا برخی از سهام دچار هیجان منفی شوند در این حال، سرمایه‌گذاری مناسب و مطلوب نیست. تا شروع فصل تازه، ممکن بازار کمی نزول را شروع کند اما؛ شروع فصل برای بازار پررونق خواهد بود. ذات بازار سرمایه آزادبودن است و دخالت‌های کارشناسان بازار سرمایه، مصوبه‌های آنی و کمک‌های دولتی مخالف ذات بازار است و در بلند می‌تواند عامل نزول بازار را فراهم کند. شاید تمامی این موارد در کوتاه‌مدت کاربرد داشته باشد اما؛ در بلندمدت بازار با افت شاخص مواجه می‌کند. در نتیجه بهتر است تنها حمایت‌های لازم را از بازار داشت و سهامداران با روند عادی به خرید و فروش سهام بپردازند تا بازار سرمایه به سوددهی مناسب خود برسد.

رونق بورس کالا  با حمایت از محصولات کشاوزی

جواد فلاح، مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران با بیان اینکه بورس کالا بستر مناسبی برای عرضه محصولات کشاورزی و حمایت از کشاورزان است، گفت: براساس ماده ۳۳ قانون بهره وری بخش کشاورزی و اجرای سیاست قیمت تضمینی، دولت برای حمایت از بخش کشاورزی می‌تواند به کشاورز اجازه دهد که محصول خود را در بورس عرضه کند و اگر قیمت کشف نرخ شده در تابلو از قیمت حمایتی دولت پایین‌تر بود، مابه التفاوت به عنوان یارانه به کشاورز داده شود.وی افزود: سال ۹۷ دولت برای محصولات کشاورزی نرخ را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تعیین کرد و با این قیمت، محصولات کشاورزی قیمتی پایین‌تر داشت و لذا قیمت دولت به عنوان نرخ تضمینی، از قیمت مورد نظر کشاورزان بیشتر بود. دولت تلاش می‌کرد قیمت‌ها را در محدوده‌ای خاص نگه دارد و لذا اجازه نداد کشف نرخ روی تابلوی بورس انجام شود. قیمتی که در تابلوی بورس کشف می‌شود، بر اساس عرضه و تقاضاست و دولت به واسطه‌ حمایت از مصرف کننده، از سازوکار بورس کالا بهره نبرد.فلاح ادامه داد: دولت در بحث گندم می‌خواست از کشاورز و مصرف‌کننده حمایت کند و بنابراین قیمتی برای کشاورز و مصرف‌کننده تعیین می‌کند به این ترتیب نظام بازار در حوزه گندم در نظر گرفته نمی‌شود؛ به عبارتی در این روش یک قیمت به مصرف‌کننده و یک قیمت در اختیار تولیدکننده قرار می‌گیرد و سازوکار عرضه و تقاضا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. دولت برای خودکفا کردن کشور از تولید گندم، قیمت تضمینی را بالا تعیین کرد که آن سال ۱۴ میلیون تن گندم تولید شد و کشاورزان به جای ذرت، گندم کاشتند و اعلام خودکفایی کردند و حتی صادرکننده بودیم.مدیر مطالعات اقتصادی و سنجش ریسک بورس کالای ایران در پایان اظهار داشت: امروز که ارز قیمتی بالاتر پیدا کرده است، اگر دولت گندم را بخرد، باید یارانه بیشتری به کشاورز بپردازد و برای این کار باید از بانک‌ها استقراض کند که این موضوع باعث ایجاد تورم می‌شود.

برگزاری دوازدهمین دوره بین‌‌اﻟﻤﻠﻠﯽ بازار سرمایه

سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس از برگزاری دوازدهمین ﺩﻭﺭﻩ بینﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﺮﻣﺎیه  ﺍﺳﻼﻣﯽ از امروز با حضور بیش از ۹۰ میهمان خارجی از ۲۶ کشور به صورت آنلاین خبر داد.

وی گفت: میهمانانی از کشورهای اتریش، بنگلادش، بلغارستان، آلمان، هلند، مجارستان، هند، اندونزی، عراق، قزاقستان، عراق، لوکزامبورگ، مالزی، مالدیو، مونته نگرو، نیجریه، عمان، پاکستان، پرو، روسیه، سنگاپور، سودان، تایلند، ترکیه و بریتانیا برای این دوره ثبت نام کرده‌اند که با احتساب مهمانان داخلی شرکت کننده از بازار سرمایه انتظار می‌رود بیشتر از ۱۳۰ نفر در این رویداد حضور یابند. رییس نهادهای ناظر عراق، مونته نگرو، پرو و مدیر عامل بورس مجارستان و عراق به عنوان میهمانان ویژه در دوازدهمین «ﺩﻭﺭﻩ بینﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﺮﻣﺎیه  ﺍﺳﻼﻣﯽ» حضور دارند. مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس همچنین اظهار داشت: برای اولین بار تعدادی از انجمن‌ها و دانشگاه‌های معتبر و شناخته‌شده بین‌المللی، از جمله مرکز تحقیقات بین‌المللی اقتصاد و دارایی اسلامی مالزی (IRCIEF)، دانشگاه زعیم استانبول (IZM) ترکیه، انجمن متخصصان مالی اسلامی (AIFP) قزاقستان، اخبار مالی اسلامی (IFN) به عنوان «همکار رسانه‌ای» و دانشگاه امام صادق(ع) و انجمن مالی اسلامی ایران از این رویداد حمایت مالی کرده‌اند. وی افزود: موضوع این نشست که با خوشامد گویی دکتر قالیباف اصل رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آغاز می‌شود، «رویکرد مناسب در برابر مسائل نوظهور مالی اسلامی» است و مباحثی کلیدی همچون فین تک و بازار سرمایه اسلامی، «حاکمیت، جامعه و محیط (ESG) » و «سرمایه‌گذاری مسوولانه اجتماعی (SRI) » در بازار سرمایه اسلامی، شرکت‌های کوچک و متوسط بازار سرمایه، امور مربوط به نوآوری و قانونگذاری، و الگوهای کارای انتشار صکوک دولت را پوشش خواهد داد. 

 

ارسال نظر