جذابیت بیش از پیش پالایشی یکم

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۱۰۲۷
جذابیت بیش از پیش پالایشی یکم

صندوق پالایش یکم که پیش‌تر به دارا دوم مشهور بود این روزها به یکی از پرچالش‌ترین پذیره‌نویسی‌ها در بازار سرمایه تبدیل شده است.

براساس اعلام سازمان بورس در نخستین روز پذیره‌نویسی ۵۷۰ میلیار تومان از یونیت‌های این صندوق فروخته شده است. در این میان برخی فعالان بازار معتقدند این یک بازار برد-برد برای دولت و سهامداران است و استقبال خوبی از آن می‌شود.قیمت نفت خام و نرخ دلار نیمایی عامل تحرک محصولات پالایشی هستند. بیشترین فرآورده پالایشی در ایران نفت کوره است که حاشیه سود پایینی هم دارد به علت اینکه تقاضا برای نفت کوره بسیار پایین است. سهم نفت کوره در سبد محصولات پالایشی کشور چیزی حدود ۳۰ درصد است. اخیرا برای فرمول نرخ خوراک پالایشگاه‌ها مصوبه جدیدی ابلاغ شده است که بر اساس این ابلاغیه دولت به جای فروش نفت با قیمت ۹۵ درصد فوب خلیج فارس، آن را با نرخ صادراتی که به سایر کشورها فروخته می‌شود به پالایشگاه‌ها عرضه می‌کند.بر این اساس دولت حدود ۷ دلار تخفیف به پالایشگاه‌ها می‌دهد اما؛ از آنجا که خرید محصولات پالایشگاه‌ها نیز با نرخ صادراتی و پایین‌تر از گذشته انجام خواهد شد می‌توان گفت که تخفیف مخصوص خوراک پالایشگاه‌ها از محل این ابلاغیه جدید چیزی حدود دو و نیم الی ۳ دلار است.با توجه به تخفیف نرخ خوراک پالایشگاه‌ها آیا سودی که این بنگاه‌های اقتصادی می‌سازند جذابیتی برای خرید آنها ایجاد می‌کند یا خیر؟ شرکت پالایش نفت اصفهان به ازای هر یک دلار تخفیف چیزی حدود ۲ هزار و ۷۶۰ میلیارد ریال سود شناسایی می‌کند. بر این اساس اگر این تخفیف‌ها را به صورت میانگین دو و نیم دلار در نظر بگیریم و با توجه به افزایش نرخ سود سه ماهه پالایشگاه‌ها سود شرکت پالایش نفت اصفهان چیزی حدود ۱۸۴ تومان خواهد شد، سود شرکت پالایش نفت تبریز چیزی حدود ۲۶۷ تومان خواهد شد و سود شرکت پالایش نفت تهران هم چیزی حدود ۱۳۲ تومان می‌شود. با در نظر گرفتن این نکات هر سرمایه‌گذار باید محاسبه کند که آیا قیمت خرید صندوق پالایش یکم از نظر او مناسب هست یا خیر و برای خرید آن تصمیم بگیرد. البته تا زمان بازگشایی نماد پالایشگاه‌ها ممکن است اتفاقاتی رخ دهد که منجر به جذابیت بیشتر یا کمتر صندوق پالایش یکم شود و در روز خرید باید این محاسبات را لحاظ کرد.

  تمدید پذیره‌نویسی «پالایش» تا یک هفته دیگر

با تمام شدن مهلت درنظر گرفته شده برای خرید پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم یا همان «دارادوم» در ۱۹ شهریورماه، سرپرست مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از تمدید مهلت پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری پالایشی یکم خبر داد و اعلام کرد: با توجه به درخواست ارایه شده مبنی بر تمدید دوره پذیره‌نویسی به منظور بهره‌مندی متقاضیانی که فرصت خرید واحد‌های سرمایه‌گذاری صندوق مذکور را نداشته‌اند، تمدید پذیره‌نویسی تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه ۲۶ شهریور امسال با رعایت سایر قوانین و مقررات از نظر این سازمان بلامانع است.

  وضعیت پالایشی یکم طی یک ماه اخیر

 طی یک ماه اخیر بیش از ۲۵ درصدی ارزش بازار این سهم از بین رفته است. این افت قابل توجه سبب شده تا صاحبان نقدینگی تصوری مشابه درخصوص سهام پالایشی نیز داشته باشند. این در حالی است که نماد معاملاتی پالایشگاه‌ها در آغاز پذیره‌نویسی یعنی ۵ شهریورماه با اقبال عمومی در صف خرید معامله می‌شدند و چند روز بعد یعنی از ۱۵ شهریورماه با توقف نماد معاملاتی خود مواجه شدند. 

این موضوع باعث شد که نه تنها افت چندانی به ۴ سهم موجود در پرتفوی صندوق پالایشی یکم تحمیل نشود، بلکه برخی از پالایشی‌های مذکور در مجموع با رشد قیمت نسبت به روز مبدا پذیره‌نویسی همراه شوند. طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی قیمت مبنای سهام پالایشی یکم، قیمت روز قبل از پذیره‌نویسی یعنی ۴ شهریورماه در نظر گرفته شد.این قیمت برای شپنا ۳۵۰۴ تومان، شبندر ۴۰۲۸ تومان، شتران ۳۴۷۵ تومان و شبریز ۴۳۱۶ تومان بود. یعنی با احتساب ۲۰ درصد تخفیف که برای سبد این صندوق در نظر گرفته می‌شود، در واقع هر سهم شپنا ۲۸۰۳، شبندر ۳۲۲۲، شتران ۲۷۸۰ و شبریز ۳۴۵۲ خریداری می‌شود. در حالی که بر مبنای آخرین روز معاملاتی سهام مذکور یعنی ۱۲ شهریورماه، هر سهم شپنا ۳۴۶۱، شبندر ۴۱۸۶، شتران ۳۴۰۲ و شبریز ۴۳۳۰ تومان است.

براین اساس پالایشی یکم از آغاز پذیره‌نویسی تاکنون با تغییر قیمت به ترتیب ۱.۲ درصد، مثبت ۳.۹ درصد، منفی ۲.۱ درصد و مثبت ۰.۳ درصد همراه شده‌اند که تا تخفیف اعلام‌شده همچنان فاصله زیادی دارد و با توجه به پتانسیل‌های این شرکت‌ها از جذابیت قابل توجهی برخوردار است (در مجموع برآیند تغییر قیمت در ۴ سهم پالایشی مذکور منفی ۰.۰۴ درصد است) . به ویژه اینکه آخرین اطلاعات بااهمیت منتشر شده از سوی پالایشگاه‌ها که منجر به توقف نماد معاملاتی آنها شد، حاوی نکات مثبتی است که می‌تواند رشد قیمت قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

  کدال راجع به پالایشی یکم چه می‌گوید؟

در این اطلاعیه‌های کدال خبر از تغییر نحوه قیمت‌گذاری نفت خام و پنج فرآورده اصلی و سوخت‌های هوایی در سال ۹۹ و اصلاح قیمت خرید نفت خام مرتبط با سه ماه اول سال جاری داده شده بود، تغییراتی که سبب تعدیل مثبت سود سه ماه نخست پالایشگاه‌ها شد.براین اساس سود هر سهم شرکت پالایش نفت اصفهان در دوره سه ماهه منتهی به پایان خرداد ۹۹ با تعدیل مثبت ۵۷.۵ درصدی از ۳۱۵ ریال به ۴۹۶ ریال افزایش یافت. در شرکت پالایش نفت تهران درصد تعدیل ۵۶.۶ درصد بود و نرخ سود سه ماهه از ۱۸۳ ریال به ۳۰۳ ریال رسید. پالایش نفت بندرعباس نیز اصلاحیه‌ای مبنی بر تعدیل سود ۷۲ درصدی داد و سود هر سهم خود در سه ماه ابتدای سال را از ۳۱۱ ریال به ۵۳۶ ریال رساند. پالایش نفت تبریز بیشترین درصد تعدیل را به نمایش گذاشت و سود هر سهم خود را از ۳۲۳ ریال به ۵۶۱ ریال (معادل ۷۳.۷ درصد) رساند. این گزارش‌های مثبت در حالی منتشر شده که توقف نماد‌های مذکور به دلیل انتشار اطلاعات بااهمیت گروه الف بوده و در نتیجه در بازگشایی بدون محدودیت دامنه نوسان معامله خواهند شد.درنهایت این سهم استقبال زیادی از سودی مردم جلب کرده و جذابیت این سهام هر روز، روز افزون می‌شود.

 

ارسال نظر