حقوقی‌ها فروشنده شدند

۱۳۹۹/۰۶/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۸۵۰

با افزایش تکنولوژی در حوزه‌های مختلف بازار سرمایه نیز از این تکنولوژی‌ها بهره برد و معاملات کاغذی و حضوری جای خود را به معاملات آنلاین دادند. مهم‌ترین نکته برای انجام معاملات آنلاین احراز هویت در سامانه سجام است. سجام مخفف عبارت «سامانه جامع ثبت اطلاعات مشتریان» است که برای ارایه بهتر و سریع‌تر خدمات توسط شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه آغاز به کار کرد. سجام یک سامانه زیر ساختی در بازار سرمایه است نه یک سامانه تجاری، زیرا هدف آن کسب درآمد نیست بلکه ایجاد یک سامانه مادر برای جمع آوری اطلاعات مشتریان است. این سامانه به صورت فراگیر برای ثبت نام اولیه تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی، حقوقی، ایرانی و خارجی در بازار سرمایه استفاده می‌شود. بنابراین می‌توان آن را یک سامانه ملی نیز نام گذاری کرد. ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام بر اساس مصوبه سازمان بورس همه سرمایه‌گذاران چه افرادی که قبلا کد بورسی دریافت کرده‌اند و چه افرادی که به تازگی وارد بازار سرمایه شده‌اند و متقاضی دریافت کد بورسی هستند، بایستی به سامانه سجام مراجعه کرده و اطلاعات خود را در این سامانه ثبت یا در صورت لزوم ویرایش کنند. اخیرا بانک‌ها نیز از سپرده گذاران خود درخواست می‌کنند تا برای دریافت وام در این سامانه ثبت نام و احراز هویت کنند.

  دام جدید کلاهبرداران برای بورسی‌ها

طی ماه‌های گذشته بازار سرمایه بازدهی ۱۰۰ الی ۱۵۰ درصدی را تجربه کرد و باتوجه به این بازدهی اغلب مردم به سمت و سوی این بازار کشیده شدند. کاربران برای ورود به بازار سرمایه باید از طریق شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) احزار هویت شوند اما؛ در میان افرادی هستند با سایت‌های جعلی تنها جیب کاربران و افراد تازه ورود به بورس را خالی می‌کنند. سرهنگ علی‌محمد رجبی، رییس مرکز تشخیص ‌و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتای ناجا نسبت به کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی با راه‌اندازی سایت تقلبی سجام هشدار داد. مجرمان فضای مجازی از فرصت پیش آمده استفاده کردند و سایت و آدرس‌های جعلی مختلفی راه‌اندازی کردند. اغلب این افراد با درج آگهی در سایت‌ها و فضای مجازی مردم را تشویق می‌کنند تا وارد بورس شوند این افراد در قالب مشاور اقتصادی، افراد را تشویق می‌کنند تا در بورس سرمایه‌گذاری و پس از جلب نظر افراد آدرس جعلی به عنوان سامانه سجام را می‌دهند و پس دریافت مبلغی از این افراد تمامی ارتباط خود را با قطع می‌کنند. در میان برخی از افراد سامانه‌ای همانند سامانه سجام طراحی کرده‌اند و تنها تفاوت آنها در یک الی دو حرف سایت می‌باشد و بعد از ایجاد صفحات فیشینگ به سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت از حساب افراد می‌پردازند. با اعلام این خبر شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با هماهنگی ایجاد شده با پلیس فتا تمامی سایت‌های جعلی بلافاصله شناسایی و از دسترس خارج می‌شوند.

  ترس مردم از بورس بیشتر شد

با خبر کلاهبرداری از طریق سامانه سجام ترس مردم از این بازار بیش از پیش شد و قبل از این سهامداران بازار باتوجه به مصوبه‌ها جدید به بازار بی اعتماد شده بودند و سامانه سجام به این بی اعتمادی دامن زد.  روزگذشته نیز در پی روزهای گذشته بازار قرمز بود و تنها گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله تا حدود قابل توجهی سبز بودند.  همچنین در این روز یعنی سه شنبه شاخص کل بازار سرمایه با ۳۷ هزار و ۱۴۵ واحد کاهش به رقم یک میلیون و ۵۷۰ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۴۵۸۸ واحد کاهش یافت و رقم ۴۳۲ هزار و ۲۵۴ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران امروز ۲۲۳ هزار معامله به ارزش ۱۹ هزار و ۵۸ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۳۰۵ واحد کاهش رقم ۱۶ هزار و ۶۶۷ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۳۲۶ هزار معامله به ارزش ۵۵ هزار و ۱۹۹ میلیارد ریال انجام دادند. پس از جلسه سازمان بورس با حقوقی‌ها پیش بینی می‌شد که بورس روندی مثبت و متعادل به خود بگیرد اما؛ با گذشت چند روز بورس همچنان قرمز است و تنها گروه صندوق‌های سرمایه‌گذاری باتوجه به ماهیت فعالیت‌های خود مثبت ماندند. مصوبه‌های سازمان بورس و دخالت‌های بیجای دولت باعث شده اعتماد مردم از بازار سرمایه سلب شود و در نهایت صف‌های طولانی فروش سهام پدیدآید. همچنین صف‌های فروش روز گذشته بازار ارزشی بالای ۶۰۰ میلیارد تومان را تجربه کردند و ارزش صف‌های فروش بازار به بیش از ۱۵ میلیارد تومان رسید. در ساعات اولیه بازار شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان با نماد «آریان» بیشترین صف فروش را به خود اختصاص داده بود و پس از آن گروه صنعتی ملی با نماد «وملی» بیشترین صف را تجربه کرد. «شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی» کم اقبال‌ترین صنعت امروز با فروش تقربی ۵۰۰ میلیارد تومان است و پس از آن گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری» قرار دارد که برآیند سفارشات فروش آن به‌طور تقربیی ۴۰۰ میلیارد تومان می‌شود، از سویی دیگر گروه «فلزات اساسی» با تقاضای خرید ۳۵۰ میلیارد تومانی همراه است. پیش بینی می‌شود بازار طی روزهای آینده همین روند را طی کند و برخی از سهم‌ها با توجه به نوع فعالیت و همچنین میزان سهامداران حقیقی و حقوقی سبز شوند. البته سازمان بورس در تلاش برگرداندن اعتماد از دست رفته سهامدارن در بازار است که باتوجه به اتفاقات اخیر ایجاد اعتماد و افزایش نقدینگی در بازار کمی بیش از اندازه به طول خواهد انجامید. لازم به ذکر است که طی روز مذکور حقیقی‌ها پرچمدار فروش سهام بودند که باتوجه به جلسه سازمان بورس این کار عدم رعایت حقوقی است در جلسه مطرح شده بود. حقوقی‌ها تا دو هفته قبل داخل صف خرید بودند، امروز داخل صف فروش. این چند روز هم می‌گذرد. مدیران دولتی و نهادی به مردم پاسخگو باشند.

 

ارسال نظر