نوسان بازار با حمایت سازمان بورس

۱۳۹۹/۰۶/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۷۶
نوسان بازار با حمایت سازمان بورس

معاملات امروز بازار سرمایه درحالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۵۸۴۷ واحد رشد، رقم یک میلیون و ۶۴۷ واحد را ثبت کرد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با ۳۴۷۲ واحد کاهش به رقم ۴۴۱ هزار و ۷۹۰ واحد رسید. معامله‌گران یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۵ هزار و ۹۴۱ میلیارد ریال انجام دادند. شاخص کل فرابورس نیز با ۴۸ واحد رشد، به رقم ۱۷ هزار و ۳۳۹ واحد رسید. معامله گران این بازار ۵۶۸ هزار معامله انجام دادند که ۵۵ هزار و ۳۵۶میلیارد ریال ارزش داشت. سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی زاگرس، پلیمر آریا ساسول، فولاد هرمزگان جنوب و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. بازار سرمایه امروز، مانند روز گذشته ساعات پرنوسانی را تجربه کرد و در ابتدای بازار روند صعودی بود و در میانه‌های بازار روند بازار کمی نزولی شد. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی کم‌اقبال‌ترین صنعت امروز و پس از آن گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری قرار دارد از سوی دیگر گروه خودرو و ساخت قطعات با فشار فروش همراه بوده‌اند.

همچنین نیلی صنعت کرمان، پارس سرام، نیرو سرمایه، رفاهی کارگزاران پارس، سرمایه‌گذاری ساختمانی بین المللی نام آوران مهندسی با انتشار اطلاعیه‌ای در سایت کدال زمان برگزاری مجمع سالانه خود را اعلام کردند.

براین اساس پیش بینی می‌شود با توجه به تورم موجود در بازار میزان سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بورس افزایش یابد. همچنین باتوجه به ماهیت بازار میزان سرمایه‌گذاری سهامداران تازه وارد و خرد در بازار کاهش می‌یابد. در نتیجه دولت و سهامداران باید جز کنترل عملکرد حقیقی‌ها در بورس، بازار سهام را به سمت وسوی تحلیلی شدن پیش ببرند. طی روزها و هفته‌های اخیر سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار اصلاح خوبی را تجربه کرد و برخی از سهم‌های خرد تا 40 درصد نیز اصلاح را تجربه کرده‌اند.

    ارزش صندوق‌های مختلط 

ارزش صندوق‌های مختلط به بیش از ۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده است. در هفته گذشته شاهد ۴۹۷ میلیارد ریال آورده جدید از سوی سرمایه‌گذاران در این صندوق‌ها بوده ایم. بخش عمده‌ای از جذب منابع مالی صندوق‌های مختلط در صندوق تجربه ایرانیان صورت گرفته است. میانگین بازدهی سالیانه این صندوق‌ها به ۲۲۵ درصد رسیده است. بیشترین بازدهی سالیانه مربوط به صندوق نواندیشان و توسعه پست بانک به ترتیب با ۳۵۵ و ۲۶۸ درصد بازدهی است. کمترین بازدهی سالیانه نیز مربوط به صندوق‌های مشترک کوثر و گنجینه مهر با ۱۴۶ و ۱۶۸ درصد بازدهی است. همچنین میانگین بازدهی ماهیانه صندوق‌های مختلط به منفی ۷.۵ درصد رسیده است و بدترین عملکرد ماهیانه را در بین صندوق‌های مختلط، صندوق آرمان سپهر آشنا داشته است. میانگین بازدهی هفتگی نیز به ۰.۴۳ درصد مثبت رسیده است. صندوق‌های توسعه ممتاز و سپهر آتی با ۳ و ۳ درصد بهترین بازدهی را داشته‌اند. 

    زیر مجموعه صندوق بازنشستگی

در راه بورس

اکبر افتخاری، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری اخیرا اعلام کرده که مقدمات پذیرش آتیه صبا در بورس در حال انجام و امید است که در ماه‌های آینده شاهد حضور شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به عنوان دومین هلدینگ صندوق در تابلو بورس اوراق بهادار باشیم.

همچنین علیرضا عظیمی، مدیرعامل هلدینگ آتیه صباگفت: امیدوارم با ورود شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا به بورس یکی از عرضه‌های قابل توجه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بعد از شستا شاهد باشیم و این صرفاً ورود یک شرکت سرمایه‌گذاری به بورس نیست، بلکه ورود شرکتی است که در گذشته چندان شفاف نبوده و همواره دچار حاشیه‌هایی بوده است و این مهم دوچندان قابل توجه خواهد بود. عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه گفت: پس از جلسات متعدد سرانجام سیاست‌گذاران بازار توانستند شاخص را در یک میلیون و ۶۰۰ هزارواحد حمایت کنند که به نظر می‌رسد این عدد، کف محکمی باشد تا شاخص از این پایین‌تر نیاید. این در حالی است که تا هفته گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که شاخص به زیر یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد هم سقوط کند، اما با توجه به همگرایی که میان حقوقی‌ها برای حمایت شاخص ایجاد شد بخشی از اعتماد از دست رفته به بازار سرمایه بازگشت. ثابت افزود: اما موضوع مهمی که باید به آن توجه کنیم این است که این وضعیت تا چه زمانی پایدار خواهد ماند.

واقعیت این است که رفتار حقوقی‌ها تا هفته آینده تعیین‌کننده شرایط بازار است. باید ببینیم چه تغییری درعرضه‌ها ایجاد می‌شود، از این‌رو اگر بتوانند بازار را در وضعیت فعلی ثابت نگه دارند، روند عمومی شاخص با سرعتی کم به مدارصعودی بازگردد. این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سهامداران باید بدانند بازدهی بازارسرمایه نسبت به بازارهای موازی بیشتر است، افزود: طبیعتا بازاری که در پنج ماه ۳۰۰ درصد رشد را تجربه کرده و برخی سهام بالای ۵۰۰ درصد رشد داشته‌اند باید اصلاح را تجربه کند و این اصلاح نیز از ابتدای سال قابل پیش‌بینی بود، اما به دلیل ورود ادامه‌دار نقدینگی به بازار سرمایه اصلاح با تاخیر انجام شد. با توجه به قیمت‌های جهانی و افزایش احتمالی قیمت ارز در آینده‌ای نه چندان دور سهامدارانی که در بازار سهام می‌مانند قطعا پشیمان نخواهند شد. به گفته عظیم ثابت، وضعیت بازار سرمایه به گونه‌ای است که مردم بر اساس فاکتورهای بنیادی سهام نمی‌خرند به همین دلیل مردم قیمت‌ها را به‌صورت هیجانی بالا می‌برند، اما اگر دامنه نوسان نباشد سهام در فاصله زمانی کمتری به تعادل می‌رسند، اما از سویی دیگر سیاست‌گذاران در تلاشند تا با دامنه نوسانی که تعریف کرده‌اند، بتوانند جلوی هیجانات بازار را بگیرند اگرچه این وضعیت در شرایط عادی بازار کارساز است.

 

ارسال نظر