تزریق جان دوباره به بازار سرمایه

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۷۵۰
تزریق جان دوباره به بازار سرمایه

امروز بازار سرمایه در مقایسه با هفته گذشته روندی متعادل‌تر را تجربه می‌کند و پیش بینی می‌شود طی روزهای آینده این روند تعادل ادامه‌دار باشد. همچنین امروز در بورس کالا 10 هزار تن سود کاستیک، 10 هزار تن گوگرد گرانوله، 250 تن عایق رطوبتی و 14 هزار و 301 تن قیر در تالار صادراتی بورس کالای ایران عرضه شد.

تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران امروز شاهد عرضه 22 هزار و 401 تن مواد شیمیایی، موادپلیمری، قیر، گوگرد و روغن پایه بود. در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با ۱۰ هزار و ۹۵ واحد صعود، رقم یک میلیون و ۶۴۲ هزار واحد را ثبت کرد.

 این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن ۴۱۱۰ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۴۵ هزار و ۲۷۰ واحد رسید. 

معامله گران امروز یک میلیون معامله به ارزش ۱۱۸ هزار و ۹۲۲ میلیارد ریال انجام دادند و همچنین ملی صنایع مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، بانک تجارت، ایران خودرو، سایپا، بانک صادرات ایران و سرمایه‌گذاری شاهد لیست نمادهای پربازدید بورس را تشکیل دادند.

شاخص کل فرابورس نیز با ۶۷ واحد کاهش رقم ۱۷ هزار و ۲۹۰ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۶۶ هزار معامله به ارزش ۴۶ هزار و دو میلیارد ریال انجام شد. سنگ آهن گهر زمین، پتروشیمی مارون و مدیریت انرژی امید تابان هور نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر را روی فرابورس گذاشتند.

   عملکرد بازار امروز چگونه بود؟

حقوقی‌ها امروز حدود هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان بیشتر از افراد حقیقی سهام خریدند. ارزش کل معاملات خرد بیش از ۱۴ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۵۵ درصد یعنی هشت هزار میلیارد تومان سهام خریدند و نسبت به حقیقی‌ها ۹ درصد برتری داشتند. 

بیشترین تزریق پول حقوقی به بورس و فرابورس در گروه‌های شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی، بانک‌ها و موسسات اعتباری و خودرو و ساخت قطعات رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های فلزات اساسی و عرضه برق، گاز و ... به نفع حقیقی‌ها تمام شد. 

همچنین سه نماد «شستا»، «خودرو» و «وآیند» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، بیشترین توجه حقیقی‌ها نیز به «فملی»، «پارسان» و «فخوز» بود. 

در ترکیب سهامداری شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی مبلغ ۴۳۹ میلیارد تومان افزایش سهام حقوقی اتفاق افتاد و از سوی دیگر مازاد خرید کدهای حقیقی در سهام ملی‌ صنایع‌ مس‌ ایران‌ به ۳۶۱ میلیارد تومان رسید. امروز افزایش سهام حقیقی‌ها در ۵۲ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۲۶ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول ۷۱۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم دو هزار و ۴۰ میلیارد تومان بود.

   چه خبر از فرابورس تهران

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران گفت: پیش‌تر مساله پذیرش شرکت نفت ستاره خلیج فارس در فرابورس مطرح شده بود که به دلیل مسائلی در بدهی ارزی این شرکت فرایند آن با توقف مواجه شد. هامونی اظهار داشت: با تلاش‌های صورت‌گرفته و قول‌های مساعدی که مبنی بر تبدیل بدهی ارزی این شرکت به بدهی ریالی داده شده، فرایند پذیرش آن بار دیگر به جریان افتاده است تا بخشی از سهام این شرکت بزرگ پالایشی بتواند با انجام فرایندهای لازم برای پذیرش و درج، در بازار فرابورس ایران عرضه اولیه شود. سهام این شرکت مهم پالایشی به زودی در فرابورس ایران عرضه خواهد شد. پذیره‌نویسی تماوند که بهمن ماه سال گذشته انجام شده بود برای هر متقاضی 3.7 میلیون تومان اختصاص یافت، سهامداران حدود هشت ماه منتظر بازگشایی این نماد بودند. امروز پس از بازگشایی این نماد، سهامداران تماوند ۱۴۰۰ درصد سود کردند و ارزش سبد آنها از 3.7 میلیون تومان به مبلغ بیش از ۵۵ میلیون افزایش یافت. بعد از چند هفته‌ متوالی سقوط بورس، در هفته دوم این ماه شاهد رشد مجدد شاخص بازار سرمایه تا ۲.۱درصد بودیم. از نظر جهانی عملکرد بورس ایران نه‌تنها در سال ۲۰۲۰ بلکه در بازه زمانی ۵ سال گذشته خارق العاده است، بررسی عملکرد ۱۰ بورس برتر دنیا (بازده دلاری سالانه) نشان می‌دهد که بورس ایران تا آخر مردادماه صدرنشین است. 

بورس تهران پس از آغاز موج کاهش میران ارزش ریال و افزایش تورم از زمستان ۹۶ تا ابتدای سال جاری دوره‌ای پررونق را گذراند. در این فاصله زمانی، شاخص کل همگام با جهش ۴ برابری نرخ ارز در بازار آزاد، رشد بیش از ۵ برابری را به ثبت رساند که افزایشی متناسب با تعدیل ارزش پول ملی و رشد سودآوری شرکت‌ها بود.

حمید میرمعینی در گفت‌وگو با ایلنا گفت: پس از نوسان‌های اخیر قیمت‌ها به اندازه‌ای افت پیدا کرده که هم برای خریداران جذابیت خرید وجود داشته باشد و هم اینکه افراد تمایل کمتری برای فروش سهام داشته باشند و اساسا فروشندگان بازار کمتر شده‌اند. وی ادامه داد: صف‌های فروش از امروز کاهش می‌یابد و برای بسیاری از نمادها جمع می‌شود. با توجه به دستورالعمل وزارت نفت درباره خوراک پالایشی‌ها امروز بسیاری از صف‌های فروش شرکت‌های بنیادی جمع و صف‌ها رو به خرید خواهند شد. 

اگر حمایت انجام شود از امروز شاهد جمع شدن صف فروش سهام شاخص‌ساز و بنیادی که پس از این افت‌ها ارزنده هم هستند خواهیم بود و این هفته بازار مثبتی خواهیم داشت.

همچنین امروز نماد پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس، تهران، لاوان و شیراز با توضیحات درخصوص نرخ خوراک به منظور بررسی وضعیت شفافیت اطلاعاتی حداکثر تا 26 شهریور به مدت 10 روز کاری تعلیق شد. 

پالایشگاه بندرعباس پیرو شایعه منتشره در فضای مجازی مبنی بر آثار قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی اعلام کرد: قیمت‌های پنج ماهه سال 99 نفت خام و فرآورده‌های نفتی براساس بخشنامه 23 مرداد وزیر نفت دریافت و آثار تعدیلی پس از محاسبه به اطلاع سهامداران و ذینفعان خواهد رسید. پیش بینی می‌شود که بازار سرمایه طی روزهای آینده سودده و همانند امروز سبز باشد.

 

ارسال نظر