کنترل بازار با محدودیت حقوقی‌ها

۱۳۹۹/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۹۴
کنترل بازار با محدودیت حقوقی‌ها

بازار سرمایه پس از دو روز تعطیلی ابتدای هفته گذشته روز دوشنبه کار خود را آغاز کرد در این روز بازار نوسان زیادی تجربه کرد و شاخص کل بازار سرمایه در روز دوشنبه با ۹۱۷۴ واحد صعود در رقم یک میلیون و ۷۲۷ هزار واحد ایستاد. این درحالی است که شاخص کل با معیار هم وزن با ۴۴۵۸ واحد کاهش رقم ۴۶۲ هزار و ۴۹۸ واحد را ثبت کرد. معامله گران دو میلیون معامله انجام دادند که ۲۴۲ هزار و ۱۷۶ میلیارد ریال ارزش داشت. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با وجود دو واحد کاهش مجددا وارد کانال ۱۸ هزار واحد شد و رقم ۱۸ هزار و ۱۵۸ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۷۰۲ هزار معامله به ارزش ۶۵ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال انجام شد.

روز سه‌شنبه بازار قرمز پوش شد و این قرمزی دامن‌گیر سهامداران شد اغلب سهام‌های بنیادی و اصلی زیانده شدند. بازار سهام با ۴۳ هزار و ۲۹۵ واحد نزول رقم یک میلیون و ۶۸۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۵۱۴ واحد کاهش و رقم ۴۵۵ هزار و ۹۹۱ واحد را ثبت کرد. معامله گران یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال ارزش داشت. شاخص کل فرابورس نیز که دیروز وارد کانال ۱۸ هزار واحد شده بود، امروز با ۳۷۰ واحد کاهش رقم ۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد را ثبت کرد.

در آخرین روزکاری بازار یعنی چهارشنبه با کاهش شاخص، رقم یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶۱۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد رسید.معامله گران این بازار ۷۷۲ هزار معامله به ارزش ۷۸ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال انجام دادند. همچنین شاخص کل فرابورس نیز با ۴۳۱ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۳۵۷ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۸۶ هزار معامله انجام دادند که ۴۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال ارزش داشت.

هفته گذشته گروه محصولات شیمیایی با افت شاخص ۴.۹ درصدی مواجه شد. در میان معدنی‌ها نیز شاهد کاهش ۵.۲ درصدی میانگین قیمت‌ها بودیم اما؛ بیشترین ارزش معاملات در هفته منفی بورس تهران از آن گروه‌های بزرگ بازار شد. به‌طوری که گروه فلزات اساسی شاهد دادوستد ۹ هزار و ۲۱۸ میلیارد تومانی بود. در گروه فرآورده‌های نفتی ارزش معاملات به ۶ هزار و ۹۳۱ میلیارد تومان رسید و در میان زیرمجموعه‌های گروه چند رشته‌ای صنعتی با محوریت «شستا» شاهد ردوبدل ۴ هزار و ۱۸۶ میلیارد تومانی بودیم. همچنین طی روزهای مذکور عرضه سهام شرکت‌های پالایشگاهی دولت با نماد «پالایش» دنبال شد و قرار است تا ۱۹ شهریور ادامه داشته باشد. در این هفته اما سهام پالایشی با میانگین افت ۵.۳ درصدی مواجه شدند تا بخشی از تخفیف ۲۰ درصدی واگذاری سهام مذکور خنثی شود. باید دید با شرایط فعلی بازار، این پذیره نویسی چه میزان مورد اقبال قرار می‌گیرد.

طی هفته اخیر بازار سرمایه روند قرمزی را تجربه کرد و تنها چند سهم سبز ماندند و سوددهی را تجربه کردند.

پیش‌بینی می‌شود که طی هفته آینده بازار روندی معقول را تجربه کند و اغلب سهم‌های موجود در بازار به تعادل قمیتی برسد. درحال حاضر برخی از سهم‌های موجود در بازار قیمتی معقول را ندارد و تنها با تزریق نقدینگی چندماهه اخیر افرایشدقیمت داشته‌اند و به اززندگی مناسب خود دست نیافتند. پیش بینی می‌شود به سبب معقول شدن و روند متعادل بازار برخی از این سهام به قیمت واقعی خود برسند و ارزندگی کاملی پیدا کنند. بازار سرمایه طی هفته آینده می‌تواند میانه‌رو باشد یعنی برخی روزها منفی برخی روزها سبز باشد. چندی پیش رییس‌جمهور طرح گشایش اقتصادی را مطرح کرد که این طرح تاثیر منفی فراوانی بر روی بازار گذاشت و باعث نزول این بازار شد. چراکه راجع به این طرح توضیحات کافی داده نشده بود و مردم بدون اینکه اطلاعاتی از این گشایش داشته باشند تحت تاثیر آن قرار گرفتند و در نهایت موجبات منفی شدن بازار سرمایه را فراهم کردند. 

سازمان بورس برای کنترل بازار - دست به دامن حقوقی‌ها شده است و محدودیت‌های فراوانی برای خرید و فروش سهام توسط حقوقی‌ها به ارمغان آورده است اما؛ نکته اصلی موضوع اینجاست که سازمان بورس خود، وظیفه کنترل بازار را بر عهده دارد و نباید دست به دامن حقوقی‌ها شود. البته حقوقی‌ها اغلب سهم‌های مدیریتی را در بازار دارند و باتوجه به هویت این سهام کمتر می‌توانند موجبات نزول بازار را فراهم کنند.  در برخی از روزها و با توجه به بازار حقوقی‌ها اقدام به فروش سهام خود می‌کنند و مردم با تبعیت از حقوقی‌ها صف‌های طولانی را به وجود می‌آورند. اما؛ نکته اصلی اینجاست که حقوقی‌ها با توجه به این تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی موجود اقدام به فروش می‌کنند و سهامداران خرد نباید براساس تصمیم حقوقی به فروش سهام خود بپردازند.

سازمان بورس اقدام اساسی برای کنترل بازار نمی‌کند و چند وقت یک‌بار با اطلاعیه جدید نوسان را به بازار فراهم می‌آورد مانند کاهش میزان اعتباردهی به کارگزاری‌ها همچنین دیگر اطلاعیه‌ها باعث نوسان عمده در بازار می‌شود. سازمان بورس باید اقدامات عمیق در بازار انجام دهد و پیش از اعلام هرگونه اطلاعیه جدید شفاف‌سازی لازم را در بازار انجام ‌دهد تا برخی از افراد از این فرصت سوءاستفاده نکنند. همچنین عبدالناصر همتی، رییس بانک مرکزی در راستای حمایت از بازار سرمایه گفت: این روزها بنا به دلایلی که مشخص است، و قبلاً نیز اعلام کرده بودم، بازار ارز دچار نوسان شده است. با اقدامات در دست اجرا به تدریج و در روزهای آینده بازار ارز به آرامش خواهد رسیدو این تصور که بانک مرکزی و دولت برای کنترل بازار ارز اقدامی نمی‌کنند، یا اینکه تصور می‌شود برای تأمین کسری و یا دلایل دیگر، نرخ ارز را بالا می‌برند، بی اساس و یک برداشت و تصور کاملاً اشتباه است. دستورالعمل جدید در خصوص نحوه برگشت ارز به چرخه اقتصاد و تأمین ارز واردات کشور، چند روزی است عملیاتی شده است. در این دستورالعمل، عملا زمینه‌ای برای ایجاد تراکم غیرعادی تقاضا و نیز سوءاستفاده از آن باقی نمی‌ماند. به همین دلیل متاسفانه در مقطع دو هفته اخیر، در کنار تعلل برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز خود، برخی از سودجویان درصدد فروش ارز به واردکنندگان به نرخ‌های نامتعارف بوده‌اند. به واردکنندگان محترم توصیه می‌کنم که چند روزی را تحمل کرده و از چند روز آینده، به تدریج نیاز خود را از سامانه نیما تأمین نمایند. از صادر کنندگان محترم نیز انتظار می‌رود در چند روز باقیمانده از فرصت ایفای تعهد، ارزهای خود را با نرخ‌های منطقی در بازار عرضه کنند تا خریدار لازم را داشته باشد. از صادرکنندگان عزیزی که تا امروز با برگرداندن ارز در خدمت تولید و اشتغال کشور بوده‌اند، قدردانی می‌کنم. مردم عزیز مطمئن باشند، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز و اعاده ثبات، و برگشت به نرخ‌های تعادلی تمام تلاش خود را به‌کار خواهد بست.

در نهایت می‌توان گفت بورس را می‌توان یکی از بهترین بازارهای مالی برای کسب سود اعلام کرد اما؛ عملکرد این بازار کمی متفاوت است و در میان‌مدت و بلندمدت می‌توان سود مناسبی به دست آورد و سودساز بودن بورس تنها در صورتی است که با استفاده از تحلیل‌های تکنیکال و بنیادی وارد بازار شویم و به سیگنال‌های موجود در بازار که توجیه علمی و اقتصادی ندارد و همچنین به صورت تخصصی نیستند اعتماد نکنیم.

 

ارسال نظر