روند نزولی بازار در سایه حمایت سازمان بورس

۱۳۹۹/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۶۴۹
روند نزولی بازار در سایه حمایت سازمان بورس

طی دو روز گذشته بازار سرمایه افت شاخصی فراوانی را تجربه کرد و امروز نیز شاخص وارد کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد شد. براین اساس روز گذشته یعنی ۱۱ شهریورماه شاخص کل این بازار با ۴۳ هزار و ۲۹۵ واحد نزول رقم یک میلیون و ۶۸۴ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۵۱۴ واحد کاهش و رقم ۴۵۵ هزار و ۹۹۱ واحد را ثبت کرد. همچنین معامله گران این بازار یک میلیون معامله انجام دادند که ۱۰۲ هزار و ۲۹۹ میلیارد ریال ارزش داشت.در روز مذکور یعنی روز سه شنبه فرابورس نیز ۳۷۰ واحد کاهش رقم ۱۷ هزار و ۷۸۸ واحد را ثبت کرد و معامله گران این بازار ۴۰۱ هزار معامله انجام دادند که ۳۰ هزار و ۸۷۴ میلیارد ریال ارزش داشت.آخرین روز کاری بازار سرمایه و روز چهارشنبه شاخص بازار سهام بیش از ۵۲ هزار واحد کاهش یافت و شاخص کل بازار رقم یک میلیون و ۶۳۱ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز ۶۶۱۹ واحد کاهش یافت و به رقم ۴۴۹ هزار و ۳۷۴ واحد رسید. معامله گران این بازار ۷۷۲ هزار معامله به ارزش ۷۸ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال انجام دادند.در روز مذکور فرابورس نیز قرمزپوش بود و با ۴۳۱ واحد کاهش در رقم ۱۷ هزار و ۳۵۷ واحد ایستاد. معامله گران این بازار ۳۸۶ هزار معامله انجام دادند که ۴۳ هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال ارزش داشت.این روزها مانند چند هفته گذشته بازار روند نزولی به خود گرفته و یکی از مهم ترین علت های این نزول رفتار حقوقی های موجود در بازار است. براساس سخنان نائب رئیس هیات مدیره بورس تهران بیش از ۶۰ درصد معاملات توسط سهامداران حقیقی انجام می‌شود و گاهی این سهامداران موجبات نزول بازار را فراهم می‌کنند. در این میان نقش پررنگ دولت را در نزول بازار را نادیده نگیریم. دولت با ارائه طرح هایی همانند طرح «طرح گشایش اقتصادی» موجباب کاهش شاخص بازار سهام را فراهم کرده است.در این روز ها و صنایعی مانند  فولاد، مس و پتروپالایشی  جز پر رونق های بازار بود و اکثر نگاه سهامداران به این سهم ها بوده اما؛ با توجه به صف های فروش و رفتار هیجانی برخی از سهامداران بازار روندی قرمز را تجربه می کند.درحال حاضر حقوقی ها نقش عمده ای در بازار سرمایه ندارند و  اغلب سهم هایی که جنبه مدیریتی دارند را می توان در پرتفوی حقوقی ها یافت و با محدودیتی که سازمان بورس برای حقوقی ها تعریف کرده است این گروه در معاملات روزانه بازار اصلا ورود پیدا نمی‌کنند.مهم‌ترین قسمت و سهام بازار را می توان سهام شناور نداشت و به طور تقریبی ۲۰ درصد از بازار سرمایه را این سهم‌ها تشکیل می دهند و اغلب سهامداران حقیقی خریدار و فروشنده این سهم ها بوده اند.

  چرا سهامداران حقیقی عامل افت و خیز بازارند

پس حمایت همه‌جانبه دولت از بازار سرمایه و همچنین عرضه های دولتی در بازار میزان سوددهی در بورس افزایش یافت و اغلب مردم با توجه به حمایت‌های دولت وارد این بازار شدند اما؛ این حمایت دولت باعث شد که مردم بدون هیچ اطلاعاتی از تحلیل های تکنیکال و بنیادی به خرید و فروش سهام بپردازند و تنها به سوددهی سهم فکر کنند.در میان برخی از افراد با راه انداختن صفحات مختلف در فضای مجازی اقدام به فروش سیگنال کرده اند اما؛ این فروش سینگال بزرگترین افت و عامل زیان سهامداران خرد است چراکه تحلیل های تکنیکال و بنیادی به صورت عمیق شرکت ها را بررسی می کنند و این سیگنال ها تنها به سود چندماهه اخیر سهم توجه می کنند و با گرفتن هزینه ای فراوان از سهامداران این سیگنال را عرضه می کنند.سیگنال فروشی مهم ترین آفت بازار سرمایه محسوب می شود و می تواند صف های طولانی برای خرید و فروش سهم را پدید آورد درحالی که ممکن است زیان را مهمان پرتفوی سهامداران بکند. 

تنها راه حل منطقی برای خرید و فروش سهام توجه به تحلیل های تکنیکال و بنیادی موجود در بازار است و این سیگنال ها تنها منبع درآمدی برای یک عده افراد با میزان سوادمالی کم است.

  پیش بینی بازار

براساس وضعیت موجود در بازار و همچنین حمایت های سازمان بورس پیش بینی می شود با شروع فصل پاییز بازار سهام به تعادل برسد و سهم هایی که به علت تزریق نقدینگی افزایش قیمت پیدا کرده اند به قیمت و ارزندگی واقعی خود برسند. همچنین با گذشت یک الی دو ماه از فصل پاییز سهامداران به میزان سود حقیقی خود دست پیدا می کنند و حباب از بازار خارج می‌شود.در نهایت باید گفت که امروز جلسه ای در سازمان بورس، توسط مسئولین این سازمان و حقوقی‌های عمده در خصوص حمایت از بازار و کاهش صف های فروش تشکیل شده است.

 

ارسال نظر