دارایکم چقدر سود داد؟

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۵۲۶

ارزش ۲۰۰ واحد از اولین ETF دولتی که در اردیبهشت ماه دو میلیون تومان پذیره‌نویسی شده بود، در پایان هفته اخیر به چهار میلیون و ۱۶۵ هزار تومان رسید.

دولت برای اینکه سهام شرکت‌های خود در بخش‌های مختلف را به بخش خصوصی و مردم واگذار کند یک صندوق سرمایه‌گذاری قابل معامله دولتی در بازار سرمایه به نام ‌ای‌تی‌اف ETF تشکیل داد تا در سه بخش و در ابتدا، اواسط و انتهای سال سهام شرکت‌های دولتی را در بورس به عموم مردم عرضه کند. بر این اساس بخش اول واگذاری به سهام 5 شرکت بیمه‌ای و بانکی تعلق داشت که در انتهای فصل بهار با نام دارایکم در بورس تهران عرضه شد و توانست با مشارکت سه و نیم میلیون نفری 6 هزار میلیارد تومان به فروش برساند.  در بخش سوم عرضه صندوق‌های‌ای تی اف سهام شرکت‌های خودرویی و فلزی دولت در دستور کار است که ظاهرا در نیمه دوم سال انجام خواهد شد. در بخش دوم دولت در نظر دارد بخشی از سهام 4 شرکت پالایشی خود را با نام‌های پالایشگاه نفت تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز که نماد بورسی آنها به ترتیب شتران، شبندر، شپنا و شبریز که در مجموع رقمی بیش از 73 هزار میلیارد تومان ارزش کنونی آنهاست در بازار سرمایه عرضه کند. اهداف واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس به گفته وزیر اقتصاد فروش سهام شرکت‌های دولتی با هدف کسب درآمد دولت صورت نمی‌گیرد و در راستای خصوصی سازی و تحقق اقتصاد مردمی و توزیع عادلانه ثروت و تعمیق بازار سرمایه انجام می‌شود اما در هر حال اگر یکی از اهداف هم جبران کسری بودجه باشد قاعدتا این روش از سایر روش‌ها از جمله چاپ پول یا برداشت از صندوق توسعه ملی که به تورم دامن می‌زنند بهتر خواهد بود و حتی با جمع کردن نقدینگی از سطح جامعه می‌تواند به کنترل و کاهش تورم کمک کند. 

از طرفی با توجه به مشکلات پیش آمده در روند خصوصی سازی مزایده‌ای در 20 سال گذشته به نظر می‌رسد خصوصی‌سازی از طریق بورس به دلیل شفافیت و حضور و بهره‌مندی عموم مردم روش سالم‌تر و موثرتری می‌باشد. 5 تومن بخر یه تومن ببر عموم مردم می‌توانند تا سقف 5میلیون تومان پالایشی یکم یا همان به اصطلاح مرسوم دارادوم خریداری کنند و در همان ابتدا 20 درصد یا به عبارت دیگر یک میلیون تومان تخفیف بگیرند. البته افرادی که جزو آن سه و نیم میلیون نفر خریدار دارایکم بوده‌اند اکنون می‌توانند تنها 3 میلیون تومان پالایشی یکم با تخفیف 20 درصدی خریداری کنند. همچنین ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی که در اردیبهشت ماه دو میلیون تومان پذیره‌نویسی شده بود، در پایان هفته اخیر به چهار میلیون و 165 هزار تومان رسید. با وجود این رشد همچنان خالص ارزش دارایی این صندوق همچنان 27 درصد بالاتر از قیمت پایانی این نماد است. دارا یکم در سوم شهریورماه به پایین‌ترین سطح قیمتی خود از ابتدای معاملات خود رسیده بود.

 

ارسال نظر